Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på höhäckar o mattråg.  (läst 37597 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Tips på höhäckar o mattråg.
« skrivet: 10 nov-10 kl 19:27 »
Som nybörjare ställs man inför en utmaning när det gäller inredning till djur och deras mat.

Vad ska man servera maten i? Och vilka saker ska man undvika.

Efter mycket funderande på höhäckens design och googlande så tror jag att jag har hittat något som passar även getter.

å här kommer mitt tips

http://www.horseawareness.se/sidor/ny/hohack.html

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #1 skrivet: 10 nov-10 kl 19:35 »
Himla smart ide. Undrar om det funkar för får oxå så man slipper spill

Munkabol

  • Inlägg: 21
    • Halland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #2 skrivet: 10 nov-10 kl 19:42 »
Kanon tips, det snor jag :)!!!!! till hästarna, fåren & getterna!!!
Människans bästa vän på jorden är trädet. När vi använder trädet respektfullt
och ekonomiskt har vi en av de största resurserna på jorden." Frank Lloyd Wright

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #3 skrivet: 10 nov-10 kl 19:55 »
Kan nog vara bra till getter ..skulle aldrig våga ha det til häst .
Tänk om dom trampar fast en fot i den lådan  :-X
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Munkabol

  • Inlägg: 21
    • Halland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #4 skrivet: 10 nov-10 kl 20:01 »
Kan nog vara bra till getter ..skulle aldrig våga ha det til häst .
Tänk om dom trampar fast en fot i den lådan  :-X

Om man har dem tillräkligt höga så tror jag inte att det blir några problem!!! De hästar som jag har hemma idag skulle aldrig ens få för sig men dotterns sexåriga tokfia skulle aldeles säkert komma på något sätt att leka med denna apparat :):)
Människans bästa vän på jorden är trädet. När vi använder trädet respektfullt
och ekonomiskt har vi en av de största resurserna på jorden." Frank Lloyd Wright

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #5 skrivet: 10 nov-10 kl 20:15 »
Fast till får och getter måste de kanske vara väldigt låga. De har ju inte så lång hals, kan inte sticka ner huvudet så långt som hästarna.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #6 skrivet: 10 nov-10 kl 20:17 »
Lastpall + två pallkragar + galler = färdigt
//Lina

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #7 skrivet: 10 nov-10 kl 21:02 »
Lastpall + två pallkragar + galler = färdigt

För tillfället serverar jag hö ute i ett badkar, och då hoppar de gärna i där (får). Kanske de skulle göra här också, och då finns det riska att de fastnar och skadar sig i nätet :-\
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #8 skrivet: 10 nov-10 kl 21:27 »
Tror tyvärr inte den modellen fungerar nåt vidare till getter. Som Weasel skriver, lådan måste vara låg så getterna når i. Låg låda = getter i lådan. Getter i lådan = smuts och bajs på höet. Smuts på höet = oätligt enligt getterna.

Att servera hö till getter utan att det blir hysteriskt mycket spill är en utmaning! Men en traditionell "spjälhäck" där de får plocka ut lite hö i taget funkar hyfsat. Gärna med någon form av uppsamling så de inte dräller ner för mycket hö på marken.
Tänk på att getter av naturen är busk-betare, så de gillar att få sin mat serverad en bit upp från marken, det är en normal ätställning för dem (jämför med t ex kor och hästar som främst äter gräs nere på marken).

Lojs

  • Inlägg: 26
  • Drömmen är självhushåll så långt det går
    • Norrbotten
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #9 skrivet: 10 nov-10 kl 21:31 »
Den här idén snor jag till mina hästar :)  Risken att mina skulle fastna i de små rutorna är liten.
 :)
Nyinflyttad med familj två hästar och två katter. Hoppas på Får och höns i framtiden här på gården.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #10 skrivet: 11 nov-10 kl 14:44 »
Skulle inte våga ha en "lådhöhäck" med galler åt mina getter... de skulle som Mmmm skriver stå i den och antagligen fastna med endera fötter eller horn... eller båda samtidigt...  ::)

Jag har en höhäck med späljor som går uppåt med ca 8-10 cm mellanrum så de sticker in näsan och drar ut hö, det funkar bra. Ganska lite spill och jag har byggt den så jag fyller på utsidan hagen... Ska sätta dit tak nu också så tror jag den blir riktigt bra...
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #11 skrivet: 11 nov-10 kl 15:17 »
Ah, men om deras naturliga ätbeteende är att käka från buskar så ska dom ju ha en höhäck som är upphöjd, helt klart =).

Låga lådor är däremot perfekta till hästar, skulle vilja se den häst som frivilligt ställer sig i en sån :P.
//Lina

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #12 skrivet: 13 nov-10 kl 18:56 »
När jag hade getter gjorde jag en höhäck av armeringsmatta som funkade bra.
Ta en rektangulär bit, säg en meter bred och drygt två meter lång. Lägg en bred planka på mitten (ca 25 cm bred, 1 m lång, parallell med kortsidorna mitt på långsidan alltså) och böj upp armeringsmattan på båda sidorna så att det blir ungefär U-format.
Jag använde märlor för att sätta fast "gavlarna" (fd långsidorna som nu är uppböjda) på läkt och skruvade sedan läkten på osb-plattor (samma ungefärliga U-form) för att täppa igen gavlarna och så att höhäcken håller kvar formen. Sedan använde jag märlor för att fästa ett lock i ena överkanten (fd kortsida på rektangeln) och ögla + karbinhake för att hålla fast locket i andra sidan. Hoppas ni förstår hur jag menar. Har inte kvar den eller getterna längre så jag kan tyvärr inte ta kort.

Skruvade fast den 25-30 cm upp från golvet i reglar som gick från golv till tak inomhus, men det går säkert att spetta ner/gjuta stolpar ute för att fästa den också.

Tackar för tipset från HorseAwareness. Har en "låda" med springor mellan bräderna som både får och fjording äter ur nu men fjordingen har en tendens att gräva ur höt (uppifrån) så ett galler som "flyter" ovanpå blir jättebra :)

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

ninna b

  • Gäst
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #13 skrivet: 14 nov-10 kl 19:46 »
Just nu testar vi ett nytt system.... en 600 liters potatislåda ... där har jag tagit bort en längsgående planka på sådär en halvmeters höjd, runt om.  Öppningen blir inte större än sådär 25 cm men det räcker även för behornade getter att få in huvudet. Där får plats till mellan 15-18 djur.
På toppen har jag lagt en bit armeringsmatta... så hoppar inte getter i höet och om jag vill kan jag hälla i morötter utan att öppna `locket ´.
Än så länge ser det ut att fungera.... peppar, peppar

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #14 skrivet: 15 nov-10 kl 15:34 »
Jaha, och hur ska Du göra när det har regnat i höet?  Och när getterna har stått ovanpå och kissat?  Hur ska Du få loss gallret när någon har stigit miste och fastnat med en fot i gallret, och kanske mist balansen eller blivit knuffad så att benet är brutet eller ur led?

Jag tycker modellen ser farlig ut åt getter.

Fundera ett tag på en vanlig höhäck med 5 cm mellan lodräta spjälor.  Inte mindre, ty då kan stora bocken inte få in näsan.  Inte heller mer, ty då kan en killing få in huvudet och fastna.  Inte hönät, de är rena dödsfällorna!

Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #15 skrivet: 15 nov-10 kl 15:52 »
Har inte hunnit bygga någon låda ännu och det blir kanske ingen heller.

Skulle hämta hö och tog en ikea kasse (blå) och fyllde den. Fick syn på snöret jag har till grangrenar mitt i rummet och hängde upp kassen i det. De tar så fint och river inte ut en massa. Tänk vilken billig lösning. I alla fall om man inte har så många getter.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #16 skrivet: 15 nov-10 kl 19:59 »
Ah, men om deras naturliga ätbeteende är att käka från buskar så ska dom ju ha en höhäck som är upphöjd, helt klart =).

Låga lådor är däremot perfekta till hästar, skulle vilja se den häst som frivilligt ställer sig i en sån :P.

Det är ingen omöjlighet att hitta en häst som vill kliva i! Men, begränsande höhäckar är ju inte svårt att bygga! Sätter man galler på sidan istället (naturligtvis tillräckligt starkt, och tillräckligt smalt, så att inga hovar kan fastna!) och ett lock av trä ovanpå så funkar det utmärkt!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #17 skrivet: 15 nov-10 kl 22:33 »
Hur ger ni grönsaker o kraftfoder m.m?

Fast på väggen eller i tråg på golvet?

Mina får varsitt löst tråg på golvet till grönsaker och varsin kalvahink till kraftfoder/blandsäd kross men då tar de hinken om halsen o går om kring. Och trör i trågen.  :(

De får inte mer än de äter upp omgående.

Vilka vägghängda modeller ska man satsa på?



Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #18 skrivet: 17 nov-10 kl 22:41 »
Jag brukar passa på att umgås med dem, kanske locka in dem i en hanteringsränna eller i ett avskiljt utrymme.  Passa på att hantera dem, kolla päls, sår, klövar, mjölka när den tiden kommer, you-name-it!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
SV: Tips på höhäckar o mattråg.
« Svar #19 skrivet: 25 nov-10 kl 01:10 »
Det finns bara ett sätt att fodra alla sorters djur på och det är enligt mig HÖNÄT!

Jag har provat dessa förbannade lådor till både häst och get. Lådorna är tunga att flytta på, det blir lerigt runt lådan och man kan inte flytta på den med mindre än att man tar en traktor. Sen har vi det där med maskstorlek på nätet: maskorna i nätet är antingen för små (hö fastnar därinne i lådan och hästen blir stressad och sparkar sönder lådan) eller för stora (hästen hetsäter lika mycket som vid fri tillgång=ingen nytta) och till råga på allt som är formplyfa riktigt dyrt virke att bygga med. PLus risken att hästen ska fastna med hovarna.

Getter går däremot bra att fodra ur låda med nät på sidan, det är bara det minuset kvar att man inte kan flytta på lådan.

Därför har jag fastnat för att använda hö-nät med SMÅ maskor! (maskstorlek med cirka 2-4 cm allstå betydligt mindre än de vanliga hönäten som säljs via hööks och börjes med andra ord)
Det finns inga större nackdelar med ett bra hö-nät. Du kan enkelt fylla dem genom att först trä ner dem i en tunna, sedan fylla med hö. Du kan hänga upp påsen precis vart du vill, i ett träd i hagen,  i en stolpe eller mot en vägg eller i en tak-krok. Det är hyffsat billigt så du kan ha flera, ett till varje djur, så slipper de bråka om maten. Maskorna är tillräcklgit små för att djuren inte ska kunna komma in med en hov eller klöv och om du hänger upp näten fritt hängande så är det inte heller lockande för getterna att försöka klättra i maten.
Jag har jättelite spill på höt nu jämfört med innan jag använde dessa hönät till mina getter! Kan rekommenderas. Finns att beställa nät att göra själv via Gävlenät. Själv har jag köpt färdiga hönät på en butik som heter Naturnära i Göteborg. Det finns inte så många som har upptäckt ännu hur lukrativt det är att tillverka hönät med MINDRe maskor, så de är inte så vanliga än tyvärr men det kommer fler o fler verkar det som

Jag googlade hönät och hittade denna sidan som visar ungefär vad jag menar: http://www.dalpraktiken.se/honat.htm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser