Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundbiten killing  (läst 6745 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hundbiten killing
« Svar #20 skrivet: 20 nov-15 kl 19:09 »
Jag antar att du redan har klippt bort irriterande hår runt såret?  Är det mycket stor anledning att tvätta henne, tycker du?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hundbiten killing
« Svar #21 skrivet: 21 nov-15 kl 16:51 »
Det är snusk i pälsen nedanför som har fasnat. Luktar blääää 😒
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hundbiten killing
« Svar #22 skrivet: 21 nov-15 kl 18:23 »
Isch, usch och tvi!   :P :P  Det låter inte hygieniskt alls!  :P :P  Valet står väl mellan att tvätta eller klippa, antar jag.  Hur stor pälstuss måste bort om du klipper?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hundbiten killing
« Svar #23 skrivet: 21 nov-15 kl 20:29 »
Som en hand 😒
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Hundbiten killing
« Svar #24 skrivet: 22 nov-15 kl 01:10 »
En tanke som slog mig ang snusket under såret som fastnar är att kleta på rikligt med vaselin! När vi behandlat sårskador på hästarna så brukar vi raka runt såret och sen kleta på massor vasselin under såret o en bra bit ner! Underlättar en hel del så var o vätska från såret inte bildar en kant där såret slutar! Detta nästan för att skapa en liten stig för vätskan att ta sig från såret så lätt som möjligt! Även mycket lättare att få loss snusket från den friska hunden undertill såret så det inte "bränner fast" blir även mycket lättare att rengöra med mild tvål o ljummet vatten om varet inte tjorrat o torkat fast i pälsen under såret  Hoppas på snabb bättring! 💕

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hundbiten killing
« Svar #25 skrivet: 22 nov-15 kl 09:33 »
Det är snusk i pälsen nedanför som har fasnat. Luktar blääää

Det där skulle jag klippa bort och tvätta rent och kolla noga att det inte finns fler sår där under. Se till att det smutsiga tvättvattnet, eller vad du använder, inte hamnar i såret som du behandlar. Som Beejac skriver måste sårområdet rakas rent.
« Senast ändrad: 22 nov-15 kl 13:49 av SussiloII »

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hundbiten killing
« Svar #26 skrivet: 23 nov-15 kl 01:26 »
Hej!
Som jag förstår det, så verkar det enda rätta vara att först klippa och sedan raka rent från orenheter och päls, för att därefter göra en ordentlig hudtvätt.

Först grönsåpa och rikligt med ljummet vatten, och flera skjöljningar, därefter torka tort med rent hushållspapper - sedan väteperoxid 1,5-3% lösning, - torka på nytt tort med rent papper efter fem minuter, därefter jodopax 3% brukslösning eller blue-spray som torkas bort efter fem minuter.
Anledningen är att Du säger att det lukatr illa. Det gör det oftast pga bakteriers närvaro - och det gnager lite i mig, att hon inte vill stå still, - kan det vara smärta ändå?  (Men det är svårt att avgöra via datorn, -kanske jag oroar mig i onödan.)
Grönsåpan löser fett och i viss mån protein, och är svagt bakteriedödande, men tar inte alla bakterier, - det gör inte väteperoxiden heller men den dödar de som ogillar syre, de få bakteriformer som nu kvarstår tar jodopax eller bluespey hand om. Tillsammans tar detta nästan allt - och de bakterier m.m.  dessa medel gemensamt inte tar är kanappast aktuella här.
Sedan undersök om det finns sårskorpor eller hål i huden, varur det rinner eller har runnit sårvätska, - eller om där finns vätska ansamlat och instängt under huden. Gör det detta måste Du i första läget göra rent även detta, givetvis, - medan i andra läget bör Du rådgöra med veterinär.

Efter tvätt, torkning och inspektion skulle jag, om det serbra ut stryka på Zinkpasta eller Idominsalva som skydd för huden. Ev. sårsekret rinner då bättre undan, och zinken, som finns i båda preparaten är svagt, antibaktriell och verkar även lokalt vävnadsstärkande.   Salvan lägger Du på med en REN Tops/Öronpinne eller REN bordskniv. När redskapet varit i kontakt med getens hud kasseras det omedelbart, som smutsigt - och Du tar ett nytt RENT redskap.  Aldrig två gånger mot tuben med redskapet!  Risk för bakterietillväxt i salvan!  Med detta kan Du säkert, redan.

Skriv gärna och berätta hur det går!
Lycka till! /Tt
 
« Senast ändrad: 23 nov-15 kl 01:38 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hundbiten killing
« Svar #27 skrivet: 23 nov-15 kl 18:29 »
Tack, Torptomten, för din redogörelse om bra sårvård  :)!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hundbiten killing
« Svar #28 skrivet: 28 nov-15 kl 18:41 »
Bra tipps där! Tackar.
Fickan är kvar än men mkt mindre mängd var idag. Jag klippte faktiskt bort snusket. Hon får se hemsk ut ett tag. Nu har ett annat knasigt problem uppstått med det såret som slutat vara. Hon slickar på det hela tiden. Jag antar att det kliar när det läker. Och som en get så avskräcks hon inte så lätt av äckelsmakande salvor ???
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hundbiten killing
« Svar #29 skrivet: 29 nov-15 kl 04:17 »
Om hon ser ful ut en period är väl inte så farligt, om hon bara överlever!

  Om hon slickar, så är det irriterat på något sätt.  Irritationen borde inte kvarstå efter så lång tid, än mindre öka.  När hade du kontakt med vetr senast?  Om det är en infektion längst in i fickan ...  Brrrr!  Jag skulle fråga en veterinär om det kan vara dags för allmänbehandling med antibiotika.

  En sak som verkligen irriterar huden är sårvätska.  Om hon slickar bort den så är det ju bra, men du får väl hjälpa henne med det.  Om hon ska slippa nya sår pga sårvätskan.  Jag vet inte  varför sårvätska ska irritera huden så att det går hål på den, men så är det.   :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hundbiten killing
« Svar #30 skrivet: 29 nov-15 kl 07:36 »
Hej!
Detta blir svårt per dator.  För att säkert kunna säga något med visshet skulle jag behöva lukta på geten, se den röra sig, se och känna med rena fingrar runt såret och ganska brett ut på huden runtom såret.  Men efter så många dagar skall det inte 1) vara sårvätska kvar, det skall inte 2) irritera så att geten slickar, 3) "fickan" borde ha gått ihop mera, efter vad jag kan förstå av Dina inlägg, 4)det skall inte lukta illa.

Min slutsats är att det finns stor risk för att det finns bakterier djupt inne i vävnaden.  Om detta är fallet måste en veterinär skriva ut antibiotika, och Du lyckas med att ge detta till geten HELA kuren.

OM det finns bakterier kan det: a) läka av sig självt, men den chansen är ytterst liten efter så många dagar, 2) bakterierna kan sprida sig i getens kropp, vilket vanligen leder till allmän bakteriologisk blodförgiftning, 3) beroende på bakteriernas sort kan det istället leda till hjärtsäcksinflamation, 4) eller hjärtklaffsförtjockning, 5) möjligen även lungsäcksinflamation. Inget av detta kan geten rimligen överleva, 6) kroppen kan möjligen kapsla in ev. bakterier till en böld men då kvarstår risken för det jag som tidigare nämnt och i tillägg ofta förenat med smärta, försämrat immunförsvar, trötthet och försämrad aptit. 

Om man väger risken för bakterieförekomst och dess storlek så har den ökat efter så pass många dagar.
Konsekvänserna om risken övergår till fullbordad sjukdom är fatal för getens liv och hälsa.
Slutsatsen kan bara bli en: Att geten så snart som möjligt skall veterinärundersökas för bedömning av antibiotika -behandling. Dröjsmål KAN bli till dödsfall!

Hoppas geten hinner få antibiotika i tid, om det behövs!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hundbiten killing
« Svar #31 skrivet: 29 nov-15 kl 10:26 »
Min slutsats är att det finns stor risk för att det finns bakterier djupt inne i vävnaden.  Om detta är fallet måste en veterinär skriva ut antibiotika, och Du lyckas med att ge detta till geten HELA kuren. 

Slutsatsen kan bara bli en: Att geten så snart som möjligt skall veterinärundersökas för bedömning av antibiotika -behandling. Dröjsmål KAN bli till dödsfall!

Hoppas geten hinner få antibiotika i tid, om det behövs!
/Tt

Det är 3 veckor sedan du skrev om illaluktande och "vidriga infektioner" hos killingen, så jag antar att den haft infektionerna ännu längre. Efter så här lång tid med din behandling borde det inte finnas var alls i såret. Jag skulle ta killingen i bilen till en vet. Det kostar betydligt mindre än att kalla ut vetten.
« Senast ändrad: 29 nov-15 kl 10:42 av SussiloII »

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hundbiten killing
« Svar #32 skrivet: 29 nov-15 kl 11:32 »
Jag ska ringa runt o kolla vilken vet som kan getter häromkring i morgon. Annars får det väl bli distrikt vet.
Hon skuttar o äter som vanligt. Verkar inte påverkad alls. Har blivit superpolare med hästarna nu 😁
Äter med dom😊
Fast sår kliar ju när dom läker..kan det vara så enkelt? Eller är det saltet som är gott?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hundbiten killing
« Svar #33 skrivet: 29 nov-15 kl 11:41 »
Jag ska ringa runt o kolla vilken vet som kan getter häromkring i morgon. Annars får det väl bli distrikt vet.

Bra Travelerhorses  :)! Distriktsvetten kan lantbruksdjur.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hundbiten killing
« Svar #34 skrivet: 29 nov-15 kl 17:03 »
När det gäller infektioner så kan nog en vanlig Distriktare ta en förfrågan om infektion utan att vara expert på get, men det krävs att veterinären kan se geten, och ev. ta en s.k. sår-odling.
Antibiotikan måste ges i injektionsform och i egel går det bra med smma som till får.  Bra är om Du kan väga geten så att dosen varen blir för hög eller för låg.  Till Kalle Hammarberg kan distriktsveterinären ringa, om det skulle var stora frågetecken.  Han är förvisso pensionär nu, men brukar vara vänlig mot kollegor, och han ÄR landets främste get-veterinär.

Det är mycket bra att hon äter och skuttar som vanligt! Men vi vill bara vara säkra på att hon kommer att göra det framöver också! 
Om Du märker på en get, att hon inte vill skutta och äta som vanligt pga en sår-infektion, har det i regel gått onödigt långt med en infektionen.  Getter är inte hästar!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hundbiten killing
« Svar #35 skrivet: 30 nov-15 kl 02:54 »
Ja, självklart reagerar vi och åtgärdar medan problemen är hyfsat små!  Det har du ju också gjort, Travelerhorses.  Du har skött såret så gott du förstod.  Det är inte alltid lätt att avgöra när man ska plåstra själv och när det är dags att ringa till veterinären - eller för den delen till slaktaren.  Tänk så bra att vi kan hjälpas åt med den bedömningen.  :)

  Och vår bedömning är att det är dags att be om professionell hjälp till din get.  Fick du tag på någon veterinär en söndag?  Det var ju till och med Första Advent, så alla som kunde var väl lediga.  Det är ett bra knep att lasta in geten i bilen och åka till veterinären hellre än att be veterinären komma hela vägen.

  Kalle Hammarberg sa en gång till mig, att han föredrar ifall getägare ber sin veternär ringa honom, hellre än att kontakta honom direkt.  För då får han tillfälle att undervisa sina kolleger!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hundbiten killing
« Svar #36 skrivet: 02 dec-15 kl 15:29 »
Ditrikts vet blev det i måndags. En antibiotika spruta fick hö och renspolning av vet. Nu ska jag fortsätta att spola fickan och klämma ur den. Men hon bräker o busar normalt. Lite var kvar idag när jag klämde/masserade ur fickan. Det går bra tycker jag. Havre är en bra muta 😊
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hundbiten killing
« Svar #37 skrivet: 03 dec-15 kl 14:53 »
Litet mutor kan underlätta behandling av både små och stora, både 2- och 4-benta patienter  :).

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hundbiten killing
« Svar #38 skrivet: 03 dec-15 kl 18:28 »
Tack för att Du låter oss veta! :D
Lycka till!  /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hundbiten killing
« Svar #39 skrivet: 06 dec-15 kl 08:18 »
Ditrikts vet blev det i måndags. En antibiotikaspruta fick hon och renspolning av vet.
Havre är en bra muta 😊
Jupp!   ;D :) o:) Och hur utvecklas sårläkningen?  Var det bara en enda spruta?  (Tolkade jag din stavning rätt?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser