Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Placera småpengar, ev skog  (läst 1596 gånger)

Hagel

  • Inlägg: 3
    • -
Placera småpengar, ev skog
« skrivet: 13 nov-15 kl 13:25 »
Vi har stoppat undan våra första 50 000kr i fonder och närmar oss lika mycket till som ska placeras. Vi är extremt låginkomsttagande, men vill bygga en trygg grund för vår dotters framtid. Ev har vi möjlighet att slå oss ihop med en närstående om 50/50 investering.

Så, fonder. Det är ju vad de flesta har i vår situation, och vi är stadsbor och vill så förbli. Men jag har känslan av börsens svängningar, bankers utnyttjande av kunder för egen vinning, och en osäkerhet om vad framtiden innehåller.

Jag återkommer hela tiden till känslan att mark vore tryggare, åtminstone för en del av sparandet. Tanken om att kunna ställa dit en friggebod som sommarstuga, men inte minst när världen kraschar kunna säkra en bit att bebo. Tanken om att dra igång ett rullande "företag" som sköts lite av sig själv men kan ge en liten avkastning då och då om 20 år när dottern behöver det. Eller ge dottern möjlighet att om 20-30 år avverka lite mer mark för att kunna få råd att bygga/köpa ett eget boende, en fond kan ju inte plötsligt tas ut lite mer än man stoppat in. Tanken om att efterlämna något som kan ge trygghet åt minst - men gärna fler - en generation framåt.

Men kan man köpa så lite skog? Och kan man köpa skog som man arrenderar ut till en mild, skogsvårdande själ så att skogen inte skövlas av stora skogsbolag eller måste skötas av oss själva? Eller finns det en helt annan investeringsform som passar oss?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Placera småpengar, ev skog
« Svar #1 skrivet: 13 nov-15 kl 14:10 »
Jag tittar själv på att investera I en fastighet med lite skog. Mest för att jag gillar skog och vill bo I en där jag kan förebygga att rätt som det är bo på ett kalhygge. Min erfarenhet är som din obefintlig.

Har du några lån idag, på boende eller annat? Om du inte har det så ligger du ju batter till än de flesta höginkomsttagare jag känner, gratis till det.

Enligt mig är den största bluffen bankens så kallade rådgivare som tycker att man skall spara trots att man har massor av lån sedan innan I samma bank. Då sitter banken och tjänar pengar på både på dina ränteinbetalningar och på förvaltning av sparat kapital. Så har man lån oavsett varför så skall man enligt mig trygga framtiden genom att betala av dessa innan man tittar på några som helst alternative sparformer.

Skall man se på historien så kan det vara smart att investera pengarna I sitt boende. byta till bostadsrätt framför hyresrätt och eget ägande framför bostadsrätt. Sen hur länge tendensen håller I sig, det vet ingen. Mark är förstås ett sätt att trygga framtida boenden, men det innebär också ett ansvar som det kan vara svårt att få någon annan att ta åt en på samma sätt som man själv skulle vilja sköta det. Om man bara har förvaltningen säkrad på ett bra sätt så kan det vara en bra investering för framtiden.

Sen får nog någon skogsägare svara på resten, jag kommer att följa tråden med intresse.

MVH
Magnus

Hagel

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Placera småpengar, ev skog
« Svar #2 skrivet: 13 nov-15 kl 14:28 »
Ja, i mitt fall så har vi inga som helst lån.

Problemet med bostadsrätt i vår stad är att hyrorna ligger i samma nivå som hyresrätterna, så det finns ingen investering att göra. Sedan börjar priserna från 300 000kr, vilket är över vår nivå. Sedan kanske jag är lite negativ, men frågan är hur mycket glädje man har av sin bostadsrätt om det blir riktiga kristider.

Det finns inte möjlighet att köpa skog, dvs ett faktiskt utstakat område, men driva det som fondandelar, dvs helheten drivs av en gemensam förening som ex ett kollektivboende som har en ekologisk världssyn och ett bevarandeintresse? Drömmer jag nu? :D

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Placera småpengar, ev skog
« Svar #3 skrivet: 13 nov-15 kl 16:27 »
Jordförvärvslagen gör nog det mer eller mindre omöjligt att skapa den typen av kooperativägd skog. http://www.lansstyrelsen.se/vastmanland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/lantbruk-och-landsbygd/Vem-behover-jordforvarvstillstand.pdf

Men jag tycker ändå inte att det skulle vara en lämplig form för era syften. Om placeringen är för att skapa trygghet åt dottern så kan en förening vara problematisk. Det är ju inte säkert att de andra ägarna vill avverka precis då er dotter har ekonomiska problem. Och om hon har extra otur så skulle det t o m kunna bli så att övriga delägare bestämmer att det ska sättas in kostsamma skötselåtgärder när hon inte har några pengar.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Placera småpengar, ev skog
« Svar #4 skrivet: 13 nov-15 kl 16:30 »
Är det en obebyggd fastighet, så får man inte stoppa dit en friggebod utan bygglov. 

Ensamma trädet

  • Inlägg: 58
  • We are all one
    • Värmland
SV: Placera småpengar, ev skog
« Svar #5 skrivet: 13 nov-15 kl 17:42 »
Hej Hagel!

Hur gammal är er dotter?

Jag skulle föreslå JAK Medlemsbank! Det är en medlemsägd, räntefri bank. Banken har något som kallas sparpoäng. För varje sparad krona får du poäng. Över lång tid desto fler poäng som är väldigt värdefulla om ett lån behövs. Sätt in pengarna där och låt poängen börja ticka!

https://www.jak.se

Banken arbetar från en värdegrund att bidra till ekonomisk omställning. Med hållbarhet i fokus. Här ett citat inför en kommande ekonomifestival i Härnösand:
Citera
Vi vill inte bara se på när skuldkrisen rasar, klimatförändringarna förstör produktiv mark och genomgripande handelsavtal utformas. Vi ser ett stort behov av folkbildning kring de ekonomiska processer som pågår i vår omvärld. Vi vill stärka våra möjligheter att organisera oss för att uppnå socialt och ekologiskt och ekonomiskt hållbar utveckling.

Bara en tanke.

Mvh/Ensamma trädet

P.S. Själv har jag JAK som 'endabank'!
Orakad ensamvarg som ännu ej funnit sig till rätta i livet. Önskar bygga ett organiskt hus och leva självförsörjande med min (ännu inte funna) själsfrände. Äter mestadels veganskt men är konkrescent...

Hagel

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Placera småpengar, ev skog
« Svar #6 skrivet: 14 nov-15 kl 10:00 »
Dottern är 3.

JAK låter ju trevligt, men vid en total bankkrasch är den lika utsatt som andra banker. Och när de har sprängt vår stad kan man inte heller bo där.  :P (Jag tar i, men ni fattar kanske vilka känslor som styr?)

Invändningarna mot kooperativ låter klokt. Jag såg flera annonser som hade torp på skogsmarken, att köpa en sådan bit och hyra ut huset till någon som behärskar skogsvård vore väl egentligen optimalt, men kanske i dyraste laget. Och frågan är om man kan räkna med någon som helst förräntning på pengarna.

Det kanske är så att vi fattiga får hålla oss ifrån fastighetsspekulationer och förlita oss på att myndigheterna håller landet ifrån kriser. Fonder är trots allt en ganska enkel placering att göra.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Placera småpengar, ev skog
« Svar #7 skrivet: 14 nov-15 kl 10:22 »
Det går att hitta fastigheter för 50k, vanligtvis i form av villatomter på avlägset belägna platser. Men skogen växer ju på dom också, och om man skulle vilja kan man såga ner träden och bygga ett hus någon gång i framtiden.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Placera småpengar, ev skog
« Svar #8 skrivet: 14 nov-15 kl 13:49 »
Lägg inte pengarna på hög för er dotter. Lägg dem på hög för er själva så att ni är trygga eller använd dem åt er själva. Föräldrar som mår bra är den viktigaste gåvan och största framgångsfaktorn för barn. Skuldkänslorna kommer ifatt unga vuxna när de inser att föräldrar sparat och gnetat åt dem, när de själva kanske har en annan syn på saker - och kanske en helt annan inkomstnivå. Att förutsätta att er dotter också kommer att vara låginkomsttagare kan bli en självuppfyllande profetia, det räcker ju t.ex. att hon är motiverad att gå igenom en ingenjörsutbildning för att vara nästan garanterad jobb och bra lön.

Om ni ändå tvunget vill bygga en ekonomisk trygghet åt er dotter, köp aktier i några banker. Det kan inte gå fel:
Citera
...bankers utnyttjande av kunder för egen vinning
Citera
...den största bluffen bankens så kallade rådgivare som tycker att man skall spara trots att man har massor av lån sedan innan I samma bank. Då sitter banken och tjänar pengar på både på dina ränteinbetalningar och på förvaltning av sparat kapital...

Ensamma trädet

  • Inlägg: 58
  • We are all one
    • Värmland
SV: Placera småpengar, ev skog
« Svar #9 skrivet: 14 nov-15 kl 22:02 »
"JAK Medlemsbank jobbar för en långsiktig ekonomi. Det går aldrig att få till en långsiktig hållbar ekonomi om var och en vill maximera sitt eget kapital var för sig. Några vinner och de flesta förlorar. I JAK går vi ihop för att skapa bästa möjliga nytta för alla."

Ann Marie Svensson, Medlemschef.

Mvh/Ensamma trädet
Orakad ensamvarg som ännu ej funnit sig till rätta i livet. Önskar bygga ett organiskt hus och leva självförsörjande med min (ännu inte funna) själsfrände. Äter mestadels veganskt men är konkrescent...

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Placera småpengar, ev skog
« Svar #10 skrivet: 29 nov-15 kl 21:28 »
50000 kronor räcker ju till en hygglig fastighet på sina håll...... förövrigt så tror jag inte på såna där skogsägarkollektiv. De brukar bli toppstyrda av skogsindustrin som ju vill att folk skall gallra och hugga så mycket som möjligt fastän skogen redan är gles och inte är avverkningsmogen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 2 användare (1 dolda)
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser