Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem tar mina höns?  (läst 10927 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #60 skrivet: 05 nov-16 kl 10:24 »
Jag ser det ute min fårhage. Vad finns att diskutera om det?

90% av arbetet kring tex älgjakt består i att räkna, kontrollera hälsostatus på djuren, kontrollera deras födotillgång, mm, jag har själv jobbat med den biten sedan jag var liten (trots att jag inte jagar själv där). Jag följer ypp deras spår, kontrollerar individernas hälsa, hull, mm kontrollerar betestryck på markerna (vilket sker genom att man tar ut kontrollområden baserade på en karta och noga fyller i dokument om tex snitt av ätna knoppar från respektive trädslag, etc) Antal älgar räknas bland annat med hjälp av flygpan och skrivs sedan in i ett register som uppdateras varje år, det är indelat på kön, ålder, mm hos älgarna.

Jag följer upp spår, legor (deras sovplatser) var/vad de äter, osv. Kontinuerligt. (De är litet som personliga vänner vid dehär laget, de verkar acceptera mig också...  :) )

Dessa dokument kombinerar man sedan innan man planerar vilka åtgärder som skall göras, detta tar många veckor i anspråk varje år.

Samma sak gör man med tex lodjur, dvs man följer noga upp vad som händer med dem varje år efter att man slutfört olika stödprojekt för dem, osv (en vän till mig har tex fött upp lodjurs ungar i början av 90-talet, hon hade tom tama lodjur då.).

Du borde ut och se dig om litet mer.  :)

Annars önskar jag mig också en tam korp, de är mysiga.  :)
Korpar är sociala och intelligenta djur.
De är faktiskt mycket mer sociala och tillgivna än tex hundar och katter.

Man blir aldrig så mentalt och personligt nära en hund/katt som man kan bli med en korp tycker jag.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #61 skrivet: 05 nov-16 kl 11:08 »
Det var inte dig jag menade, Tännlappen är världsfrånvända.

Mizzarogh och jag vi har samma uppfattning.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vem tar mina höns?
« Svar #62 skrivet: 05 nov-16 kl 19:10 »
Jo, det var honom jag menade...
Men men, vi är ju alla olika och det är kanske bra.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Lindsey72

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser