Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gödslar man med kompost?  (läst 2696 gånger)

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
Hur gödslar man med kompost?
« skrivet: 26 jun-15 kl 23:42 »
Hej!

Jag har en massa fin kompostjord på tomten. Jag har redan använt en del av den, bl.a. till grönsakerna i trädgårdslandet, så den här frågan borde jag nog egentligen ha ställt innan jag gjorde det för att vara säker på att det inte blev fel…  :P Men men.. Jag undrar i alla fall nu för eventuell fortsatt användning om det kan det bli för starkt för växter av välbrunnen kompost om man använder för mycket? Kan växternas rötter brännas? Är det något annat man bör tänka på?

Tacksam för svar.  :)
Höns och rock n' roll!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur gödslar man med kompost?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-15 kl 03:44 »
Vad är det för kompost? Är det en vanlig trädgårdskompost så är det inte mycket näring i jorden. Är det hushållskompost så är det mera näring, men knappast så mycket att växter skulle ta skada

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur gödslar man med kompost?
« Svar #2 skrivet: 27 jun-15 kl 04:36 »
Det har gjorts studier på kompost från högeffektiv varmkompost och tomatplantor på SLU.

Jord med 0% 10% trädgårdskompost 20% 30% etc till 100% kompost och det var de plantor utan kompost som hade finast tomatplantor.

Något att fundera lite på.

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Hur gödslar man med kompost?
« Svar #3 skrivet: 27 jun-15 kl 13:27 »
Vad är det för kompost? Är det en vanlig trädgårdskompost så är det inte mycket näring i jorden. Är det hushållskompost så är det mera näring, men knappast så mycket att växter skulle ta skada

Det är hushållskompost.
Höns och rock n' roll!

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Hur gödslar man med kompost?
« Svar #4 skrivet: 27 jun-15 kl 13:31 »
Jaha, det var ju konstigt!... Betyder det att det inte är någon mening alls med att använda kompost i sin trädgård?  :o
Höns och rock n' roll!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur gödslar man med kompost?
« Svar #5 skrivet: 27 jun-15 kl 13:36 »
Det har gjorts studier på kompost från högeffektiv varmkompost och tomatplantor på SLU.

Jord med 0% 10% trädgårdskompost 20% 30% etc till 100% kompost och det var de plantor utan kompost som hade finast tomatplantor.
Har du länk eller referens?
Varmkompost kan lätt bli för varm och föröda kväve, humus och nyttiga mikroorganismer. I värsta fall blir det bara något kolstybbsliknande kvar. Så i vilket avseende var den högeffektiv?

Jaha, det var ju konstigt!... Betyder det att det inte är någon mening alls med att använda kompost i sin trädgård?  :o

Nej knappast. Det finns avsevärt med erfarenhet av att kompost är mycket bra.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur gödslar man med kompost?
« Svar #6 skrivet: 27 jun-15 kl 13:39 »
Kompost är alltid jordförbättring och oftast gödsling, dock i varierande grad.

Sprids lämpligen vid höstbearbetning och/eller vårbearbetning.

Mängd? Tja t.ex. så här:
Till jord i bra skick (underhållsgiva) 2 liter/m2.
Till jord i sämre skick eller krävande växter på jord i bättre skick: 5 liter/m2.
För snabb förbättring av jord i dåligt skick: t.ex. 10-20 liter/m2.

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Hur gödslar man med kompost?
« Svar #7 skrivet: 27 jun-15 kl 14:20 »
Nej knappast. Det finns avsevärt med erfarenhet av att kompost är mycket bra.
[/quote]

Okej, det stämmer ju med vad jag fått lära mig också. :) Men med andra ord kan det också bli för mycket av det goda även av kompostjord. Jag trodde att det mest gällde färskt gödsel.  :)

Men vad gör man om man eventuellt redan har slängt på lite för mycket direkt på färska plantor?... :-[ Går det att rädda växterna genom att vattna mycket eller nåt?

Höns och rock n' roll!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur gödslar man med kompost?
« Svar #8 skrivet: 27 jun-15 kl 14:39 »
Det är troligen så att du har slösat men det är inte skadligt för plantorna eller jorden.

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Hur gödslar man med kompost?
« Svar #9 skrivet: 28 jun-15 kl 13:58 »
Tack å det varmaste för svaren. Jag blev lite orolig att jag hade hävt på för mycket för för växternas skull, men om det bara handlade om slöseri så gör det inget.  :)
Höns och rock n' roll!

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Hur gödslar man med kompost?
« Svar #10 skrivet: 01 jul-15 kl 07:59 »
Olika grödor vill väl ha olika mycket gödsel?
Kaninuppfödare och pelargontant.

 

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Hur gödslar man med kompost?
« Svar #11 skrivet: 01 jul-15 kl 13:34 »
Jo, olika växter har olika behov av näring.  :) Jag var dock mest oroad för att komposten jag hade hävt på mina växter hade kunnat bränna sönder deras rötter eller på annat sätt skadat dem, ungefär som färsk gödsel kan göra. Jag fick nojjan i efterhand och ville vara säker helt enkelt.  ;)
Höns och rock n' roll!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bustera, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser