Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda fiskesjö från att växa igen  (läst 10446 gånger)

kirin

  • Inlägg: 82
    • Västerbotten
Rädda fiskesjö från att växa igen
« skrivet: 20 jan-15 kl 10:48 »
Visste inte riktigt var jag skulle lägga det här men det har ju på sätt och vis med fiske att göra så jag provar här.
Där jag bor finns en liten sjö bara ett par hektar i storlek som är trevlig att fiska gädda och abborre i. Problemet är att sjön håller på att växa igen. Mest näckrosor men även marken runtom börjar komma in över vattnet som en matta.
Vad kan man göra för att stoppa eller i alla fall sakta ned detta utan att det ska kosta miljoner?
Tyvärr är nog en stor bov övergödning då den är omgiven av jordbrukslandskap.
Kan man plantera in nån djurart som kan hålla undan näckrosor och annan växtlighet? Har sett att det finns bisam där, men det verkar inte räcka.
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #1 skrivet: 20 jan-15 kl 11:48 »
Med eller utan vår hjälp kommer alla våra sjöar växa igen eller fyllas med sediment. Det är en naturlig process. Kan bli ganska omfattande att försöka hålla emot. Några handfasta tips har jag inte.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #2 skrivet: 20 jan-15 kl 12:50 »
Det måste nog först göras en utredning om vad orsaken till igenväxningen är. I Skåne startade man 2005 ett omfattande program för att minska igenväxningen av Ringsjön. Där ingår minskade utsläpp, men också trålning av vitfisk, som annars frigör näring från sjöns bottensediment:

http://www.hoor.se/Global/Nyhetsdokument/Lokaltidningen/Lokaltidningen%202009/Lokaltidningen%20vecka%2040.pdf

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=2712237

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #3 skrivet: 20 jan-15 kl 13:34 »
Gräskarp! Äter växtligheten... Eller så får du muddra..röja mekaniskt eller liknande..
Fjäderfän och kaniner

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #4 skrivet: 20 jan-15 kl 15:49 »
boskap runt sjön, särskillt höglandsboskap gillar att äta i o nära sjön
Västgötamor

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #5 skrivet: 21 jan-15 kl 12:42 »
Börja med att kontakta länsstyrelsen, det kan finnas bidrag för att hålla vattnet öppet och de har också antingen egna sakkunniga eller vet var du kan vända dig för att få hjälp med en handlingsplan. Jag förutsätter att du är markägaren eller i alla fall har fiskerätten.

Wolftiger

  • Inlägg: 31
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #6 skrivet: 13 feb-15 kl 08:28 »

Gräskarp! Äter växtligheten... Eller så får du muddra..röja mekaniskt eller liknande..

Gräskarpen tar mest den undre växtlighet och motverkar igenväxningen i liten utsträckning. Däremot påverkar den planktonlivet och riskerar att omvandla en sjö med hög näringshalt till en grönsoppa.

Wolftiger

  • Inlägg: 31
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #7 skrivet: 13 feb-15 kl 08:29 »

Börja med att kontakta länsstyrelsen, det kan finnas bidrag för att hålla vattnet öppet och de har också antingen egna sakkunniga eller vet var du kan vända dig för att få hjälp med en handlingsplan. Jag förutsätter att du är markägaren eller i alla fall har fiskerätten.

+1

BJ

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #8 skrivet: 17 maj-15 kl 17:20 »
Länsstyrelsen i Skåne säger nej till inplantering av Gräskarpar och hur gör man då? Är det möjligt att råka tappa en behållare med 10 gräskarpar i två sammanbundna dammar om ca 4 ha? Om man vill köpa Gräskarpar måste säljaren ha ett godkännande från Länsstyrelsen??

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #9 skrivet: 26 maj-15 kl 10:46 »
Länsstyrelsen i Skåne säger nej till inplantering av Gräskarpar och hur gör man då?

Man hittar en annan lösning som är godkänd av Länsstyrelsen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #10 skrivet: 26 maj-15 kl 10:58 »
Länsstyrelsen i Skåne säger nej till inplantering av Gräskarpar och hur gör man då? Är det möjligt att råka tappa en behållare med 10 gräskarpar i två sammanbundna dammar om ca 4 ha? Om man vill köpa Gräskarpar måste säljaren ha ett godkännande från Länsstyrelsen??
Du gjorde generalfel nummer ett, man skall aldrig ansöka om sånt. Bara gör det ändå, och om det mot förmodan skulle bli problem efteråt så spela dum så ordnar det sig nog. Men nu när du har ansökt så kan du inte plantera in några gräskarpar eftersom du uttryckligen blivit förbjuden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #11 skrivet: 26 maj-15 kl 11:03 »
Om man skall få en annan status på sjön så måste man skörda. Det är som med en åker, tar du bort näring utan att gödsla så blir det magrare.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #12 skrivet: 26 maj-15 kl 14:28 »
Om man skall få en annan status på sjön så måste man skörda. Det är som med en åker, tar du bort näring utan att gödsla så blir det magrare.

Just det, att plantera in t ex gräskarp avlägsnar ingen näring, det bara omfördelar till alger i stället. Bort med vass och om man får tillstånd ta bort vitfisk genom trålning.

 

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #13 skrivet: 30 maj-15 kl 16:57 »
Du gjorde generalfel nummer ett, man skall aldrig ansöka om sånt. Bara gör det ändå, och om det mot förmodan skulle bli problem efteråt så spela dum så ordnar det sig nog. Men nu när du har ansökt så kan du inte plantera in några gräskarpar eftersom du uttryckligen blivit förbjuden.

Planterar man in främmande arter utan tillstånd så behöver man inte spela.

Antalhorvath

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #14 skrivet: 01 dec-15 kl 15:30 »
Visste inte riktigt var jag skulle lägga det här men det har ju på sätt och vis med fiske att göra så jag provar här.
Där jag bor finns en liten sjö bara ett par hektar i storlek som är trevlig att fiska gädda och abborre i. Problemet är att sjön håller på att växa igen. Mest näckrosor men även marken runtom börjar komma in över vattnet som en matta.
Vad kan man göra för att stoppa eller i alla fall sakta ned detta utan att det ska kosta miljoner?
Tyvärr är nog en stor bov övergödning då den är omgiven av jordbrukslandskap.
Kan man plantera in nån djurart som kan hålla undan näckrosor och annan växtlighet? Har sett att det finns bisam där, men det verkar inte räcka.


Man kan rensa sjön från växligheten manuellt vilket är dyrt och inte effektiv eftersom efter några år växer det igen. Det bästa (och även den miljövänligaste) bekämparen är gräskarp, de kan äta växter på en varm sommardag som fiskens egen vikt. Alltså 1 kg. fisk äter 1 kilo växlighet om dagen. Den avföring fisken producerar är bara en bråkdel av den näring som normalt skulle produceras vid förruttnelse av växter. Tillståndet söker du hos länsstyrelsen i det län du vill plantera gräskarpen. Gräskarpen kan du köpa hos www.hh-ss.se

hansf

  • Inlägg: 2
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #15 skrivet: 30 maj-16 kl 12:16 »
Jag har liknande problem med mycket näckrosor i sjön. Ville framför allt få rent runt badplatsen. Vassklippare hjälpte bara några veckor till nästa omgång kom upp till ytan. Slutade med att jag tog på mig våtdräkten och ryckte upp rötterna från botten och forslade bort med trampbåt. Lite slitsamt men inte ett spår av näckrosor så här ett år senare.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #16 skrivet: 03 jun-16 kl 20:53 »
Förr skar de rör till taktäckning på höstvintern, skar rör till djurfoder och strö på försommaren, bärgade säv efter midsommar att flätta mattor och ilägssulor av, bärgade starr och fräken på sensommaren till djurfoder, och när det blev nödår högg de hål i isen och drog upp rörvassrötter som de torkade och malade till mjöl och så kunde de äta sävigotta och missne sommartid.

All den här verksamheten gjorde att den näring som urlakades från åkrarna och rann ned i träsken och i sjön återfördes från vatten till land där den blev skit och avfall som kördes ut på åkrarna i ett evigt kretslopp.
Numera finns bara ett halvt kretslopp från land till vatten och därför blir det övergödning och igenväxning.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Bonnpôjken

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #17 skrivet: 14 jun-16 kl 15:41 »
Hiva i en halmbal av korn, funkar inte med andra sädeslag. Plantera i gräskarp som flera redan tipsat om, kräftor äter också mkt växter. Analysera vattenvärden i sjön, går det utifrån de värden du får se om något ämne ligger i överkant. Många växter trivs i surt ph-värde medan andra fungerar omvänt, utifrån den analysen kan du ju se om t.ex. ph-värdet behöver ökas med hjälp av kalkning exempelvis, vilket kan gynna respektive missgynna djur- och växtlighet som är till fördel/nackdel för vattendraget. Viss växtlighet bör sparas så som eventuella träd som ger skugga vilket förhindrar att andra växter frodas och missgynnar sjön.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #18 skrivet: 14 jun-16 kl 22:15 »
De stora anledningarna till igenväxtning av sjöar är kväve och fosfor. Om man har mätbara nivåer nu på sommaren så har man allvarliga problem. Om man skall få eventuella mätresultat så måste det göras på vintern. Men vad tjänar det Till? Eftersom det växer igen så vet man att det är ett problem utan att mäta.

Om man får problem med blågröna alger så är det överskott av fosfor relativt kväve. Naturen ordnar det själv. Men man kan skynda på processen. Inga andra obalanser som jag känner till är så allvarliga att man bör blanda sig i.

Halm av korn utsöndrar sakta aktivt syre. Det används för att stoppa trådalgsblommningar och därmed gynna andra växter.

Men vill man göra något åt tillväxten i stort så är det bara att skörda som gäller. Är det bara på en viss plats i sjön så går det bra att riva upp med rötter. Det stoppar tillväxten där man vill till förmån för andra ställen i sjön. Men är det sjön i stort så är det bara att skörda strax vid vattenytan. Det måste göras många gånger om året för att ge effekt.

Ett ännu större projekt som funkar bra för det mesta är att meandra och anlägga våtmark i sjöns tillopp.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Rädda fiskesjö från att växa igen
« Svar #19 skrivet: 15 jun-16 kl 00:26 »
Det är inte säkert att det kommer så mycket ny näring in längre i alla sjöar. Om de har belastats hårt under längre tid men tillförseln av näringsämnen upphört så kan de vara internbelastade så det räcker lång tid framöver.

Så om huvuddelen av näringen kommer från botten eller om tillrinningen står för det mesta är intressant att veta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser