Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hydrokultur  (läst 11939 gånger)

jolon

  • Inlägg: 18
SV: hydrokultur
« Svar #20 skrivet: 08 aug-09 kl 00:50 »
Jo, dom personerna verkar vara långt framme på området insats/avkastning. :)

Hemulen

  • Inlägg: 85
  • Mumindalen
SV: hydrokultur
« Svar #21 skrivet: 08 aug-09 kl 16:48 »
mm, läste för ett tag sedan att Cannabis i vissa delar av USA är den gröda som omsätter mest pengar. Mer än majs, vete osv... Så det kanske inte är så konstigt att denna odlingsteknik är vanlig för den grödan.

jacobfor

  • Inlägg: 124
    • Uppland
SV: hydrokultur
« Svar #22 skrivet: 16 apr-14 kl 14:51 »
Är det någon som vet vad man ska ha för näringslösning för hydrokulturer om man ska odla tomater tex? Kan man ta vanlig växtnäring för ätabara växter tex? Jag köpte den hos plantage häromdagen men vågar inte prova då jag är rädd att ta livet av mina små plantor.
Jag skulle kunna köpa näringslösningar specifikt för hydro men det enda stället där jag har hittat att man kan köpa det är på nätet och då kostar frakten lika mycket som näringen... suck... Det känns helt omöjligt att hitta något på nätet...

Hoppas någon har hittat någon lösning på detta....

mvh,
Jacob

 

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: hydrokultur
« Svar #23 skrivet: 17 apr-14 kl 13:40 »
Välj aquaponic så bidrar fskarna med näring (om jag har förstått allt rätt).
Kaninuppfödare och pelargontant.

jacobfor

  • Inlägg: 124
    • Uppland
SV: hydrokultur
« Svar #24 skrivet: 18 apr-14 kl 23:32 »
Hej gille, tack för tipset men det är inte det upplägget jag vill ha.
Är det verkligen ingen som har bra information att bidra med?

Med vänlig hälsning,
Jacob

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: hydrokultur
« Svar #25 skrivet: 19 apr-14 kl 00:19 »
Är det någon som vet vad man ska ha för näringslösning för hydrokulturer om man ska odla tomater tex? Kan man ta vanlig växtnäring för ätabara växter tex? Jag köpte den hos plantage häromdagen men vågar inte prova då jag är rädd att ta livet av mina små plantor.
Jag skulle kunna köpa näringslösningar specifikt för hydro men det enda stället där jag har hittat att man kan köpa det är på nätet och då kostar frakten lika mycket som näringen... suck... Det känns helt omöjligt att hitta något på nätet...

Hoppas någon har hittat någon lösning på detta....

mvh,
Jacob

Det funkar okej med vanlig "plantskole-näring". Har läst att många kör med flytande blåkorn. Du vill ha en bra NPK-sammansättning. Tyvärr är ju den bästa hydronäringen väldigt dyr. Smakar det så kostar det. Du får se det mer som en hobby än ett sätt att spara pengar på att odla egna tomater.
För att köra hydro "på riktigt", alltså, om du vill ha koll på sakerna och inte bara gissa och hoppas på det bästa, så behöver du pH-mätare (eller dropptest) och en EC-mätare för att mäta mängden salt(näring som nitrat, fostfat). Om du inte vill köpa så är rådet "häll i och hoppas på det bästa". Men börja med ytterst lite och gå uppåt. Väldigt lätt att bränna.

Hydrogarden.se är en bra butik.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser