Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilt gödsel?  (läst 2360 gånger)

criben

  • Inlägg: 2
Vilt gödsel?
« skrivet: 16 apr-14 kl 22:20 »
Går det bra att gödsla med spillning från rådjur, älg etc? Något att tänka på?
Vi har en del sådant i skogen bakom huset och det mesta verkar välbrunnet.
Det är gratis och djuren har knappast fått någon antibiotika, tillväxthormon eller annat skumt.  :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vilt gödsel?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-14 kl 22:51 »
Det händer att jag samlar in lite för skojs skull, men jag har aldrig utvärderat.
Gamla älglortar ser då inte särskilt näringsrika ut. Troligen har det mesta kvävet försvunnit till luften och mycket annan näring lakats ut av regn och snösmältning.

Vill du ändå testa så är mitt förslag:
Samla in så färsk som möjligt och få in det i något slags kompostering, t ex ytkompostering på blivande odlingsplats eller lägg det i kompostbehållare eller kompostera det i hög.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vilt gödsel?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-14 kl 11:52 »
När man gödslar så är det främst näringen från urinen man vill ha med, det är alltså mycket bättre med gödsel från djur som stått stallade på ett begränsat område, så att urinen blandats med gödseln. Gödsel från hagar eller från vilda djur innehåller inte lika mycket kväve och fosfor.

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vilt gödsel?
« Svar #3 skrivet: 17 apr-14 kl 12:58 »
När man gödslar så är det främst näringen från urinen man vill ha med, det är alltså mycket bättre med gödsel från djur som stått stallade på ett begränsat område, så att urinen blandats med gödseln. Gödsel från hagar eller från vilda djur innehåller inte lika mycket kväve och fosfor.


Detta varierar en hel del mellan olika djurslag. För kor är ungefär hälften av kvävet i urin, hälften i träcken, medan det allra mesta av fosfor är i träck. Kalium är övervägande i urinen, o.s.v.

Jag har inte ens försökt hitta data för älg och rådjur, men de är också idisslare, så det kanske är något liknande.

Källa:
Tabell 6 i Stallgödsel av Staffan Steineck, Lars Djurberg, Janne Ericsson
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/spec_skrifter/SPS43/SPS43.HTM


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 2 användare
Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser