Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjena pengar på landet?  (läst 3994 gånger)

sika85

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Tjena pengar på landet?
« skrivet: 19 nov-14 kl 17:35 »
Hej,

Jag är väldigt förtjust i tanken på att någon gång under de kommande åren skaffa mig ett hus på landet och bo där med min flickvän och barn samt dela tomt (men eget hus) med andra, en slags kollektiv-by. Jag tänker också att jag kommer vilja spendera mest tid på gården och sköta odling och kanske bygga diverse gemensamma projekt med mina "grannar".

Jag undrar dock: Hur ska jag få in pengar? Förmodar att folk här känner människor i liknande situation och hoppas därför på tips. Jag kan tänka mig att arbeta deltid/timanställd eller lära mig något hantverk, t ex programmering, som tillåter med att jobba hemma (eller driva eget som tillåter mig att arbeta en del på egna villkor).

Tack på förhand!

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Tjena pengar på landet?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-14 kl 09:37 »
Pengar är jättesvårt att få tag i.
I alla transaktioner som innefattar pengar så står det en hel hord med mellanhänder som vill ha en del av kakan.
Gör klokt i att minimera de behoven som måste tillgodoses med pengar.
Försök tillgodose alla behov på vis, som går runt vår fallerande penningekonomi.

Jag har slitit i 5 år i välbetalt lönearbete nu, och ogjort misstaget som studier och CSN lån inneburit.
Jag letar också med ljus och lykta efter de möjligheter du eftersöker, men det finns i min mening inget i nuläget.
Tror problemet bottnar sig i följande:
* Folk som redan ramlat ur penningekonomin har inte råd att betala de pengar du vill ha för dina varor/tjänster.
* Folk som fortfarande lyckas klamra sig fast i den krympande penningekonomin köper hellre varor/tjänster ifrån penningekonomin. (Varför köpa din handsvarvade stol för 1000kr, då det finns bättre stolar på dollarstore för 20kr?)

Nä... Inse att penga-tänket är en låda som man tänker innanför hela tiden. En väldigt trång låda dessutom.
Vi behöver fler som tänker i nya banor.


sika85

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Tjena pengar på landet?
« Svar #2 skrivet: 20 nov-14 kl 14:48 »
Vi delar nog vissa åsikter inom detta. Jag själv tänker t ex också att kapitalism och strävandet efter ständigt växande BNP är roten till mycket dåligt, t ex människors beteenden, hur politiker agerar, hur skolan utformas etc. Ändå, innan eller samtidigt som man försöker förändra systemet tänker jag göra mitt bästa för att nyttja/utnyttja det.

Så hur cashar man in?

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 291
    • Dalarna
SV: Tjena pengar på landet?
« Svar #3 skrivet: 20 nov-14 kl 17:42 »
På den inte alltför avlägsna gamla goda tiden (80-talet) kunde man tjäna pengar på landet genom att sätta skogsplantor och röja under våren. Idag sköts detta av thailändska och polska bemanningsföretag. På sensommaren och hösten kunde man plocka bär och sälja med god förtjänst. Grannarna plockade ihop till en ny (liten och billig) bil på två höstar. Det sköts också med bemanningsföretag nu för tiden.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tjena pengar på landet?
« Svar #4 skrivet: 20 nov-14 kl 19:18 »
Förr jobbade folket på landet som bönder.. det funkar även idag.. men verkar som du bara vill jobba några timmar i veckan så då går bondelivet bort.
Det finns ju  hur många yrken som helst man kan syssla med när man bor på landet och inte vill lämna gården, exempelvis kan du starta bageri och cafe, och ha det öppet nån dag i veckan.
Köp en gård som redan har bagarstuga och ligger nära turisttrafiken så blir det lättare.

sika85

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Tjena pengar på landet?
« Svar #5 skrivet: 21 nov-14 kl 15:39 »
Hm, ja tack för tipsen!

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Tjena pengar på landet?
« Svar #6 skrivet: 21 nov-14 kl 16:08 »
För att svara enkelt: på samma sätt som i stan
Antingen skaffar du ett jobb - som i regel är svårare att få och lägre betalt
Eller så startar du en egen verksamhet - som har mindre marknad och högre res/fraktkostnader

Om du inte bor på en turistinvaderad plats, då kommer marknaden till dig, men är det just den miljön man vill till.
Det finns också de som väljer att långpendla, men nackdelen är ju då att man faktiskt inte är där en stor del av tiden.
Många sysslor som skulle kunna utföras ortsoberoende, föredrar arbetsgivare att ändå ha samlokaliserade på stora orter.

Det bästa är om du har en fenomenal verksamhets- eller produktidé som någon annan missat...
Att folk flyttar till stan beror inte bara på att de vill det. Många har funderat på detta problem.

farmdreamer

  • Gäst
SV: Tjena pengar på landet?
« Svar #7 skrivet: 21 nov-14 kl 18:06 »
Jag själv ska flytta ut från huvudstaden om några månader. Jag valde platsen med omsorg, bla. pendling avstånd till en högskola och en större stad. I den staden har jag redan fått kontakt med en arbetsgivare för deltids arbete. Ett lönearbete är den enda säkra inkomstskällan anser jag. Men nackdelen när man måste stationera sig nära en större stad är att man inte kan köpa lika mycket mark för pengarna. Det handlar om väldigt stora pris skillnader men samtidigt ger det massa andra möjligheter, möjligheten att gardera sig är viktig tycker jag när man tar en stor sväng i det här nivån.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Tjena pengar på landet?
« Svar #8 skrivet: 21 nov-14 kl 19:40 »
 Fördelen med landet är att man kan ha helt andra omkostnader. Uthuset stallet kan bli till en verkstad som du kan dra av på deklarationen. Råvaror kan också ofta bli billigare. Kundunderlaget är det klent med men o man producerar en produkt kan den ju visas på mässa el att skicka varuprover. Det tar tid men om man låter det ta tid så upplever jag att man får en stabilare grund. Att jobba vid sidan om på skola, dagis, fabrik ja vad som hälst för att få kontanter. Att jobba på bestälning tycker jag bara ger nåt för den bestälda varan. Men att lägga tiden på en egen produkt finslipa pröva kolla olika tillverkningssätt kan ge en god lönsamhet. Gäller bara att hitta grejen.
 Det kan ju vara att plocka fram ett te av örter som har något som käns nytt.
Vist det är många om budet men har man en vission om vad man strävar efter är det den som ger kraft och den kan vara länge.

 Det jag tycke var/är svårt är att vara själv i verkstaden inte ha koleger. Det blir som ensamt.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Tjena pengar på landet?
« Svar #9 skrivet: 27 nov-14 kl 18:46 »
Börja tänk såhär:
"Vad tycker jag om att göra, och vad är jag bra på att göra... Som kan tillföra något av genuint värde i någon annan människas liv?"
Det är där du måste börja, först när du säkerställer att du gör något värdeskapande så kan du börja blanda in pengar.

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Tjena pengar på landet?
« Svar #10 skrivet: 27 nov-14 kl 20:03 »
Det du krikav skriver påminde mig om att jag för ett tag sen skrev nåt som jag inte postade. Jag återfann det nu i högen av öppna filer. Finns vissa beröringspunkter med vad du skrev.

Att hålla nere behovet av pengar är klokt.
Men när det gäller de pengar som ändå behövs:
Tänk på vad du själv är bra på. Överväg att utbilda dig inom något område du har bra förutsättningar för, men samtidigt med en lagom dos av ekonomisk realism.
Tänk inte bara på vad du själv behöver utan även på vad du kan och vill ge (medverka/påverka) till andra människor och samhället som helhet.
Om pengarna och samhället bara är ett nödvändigt ont så blir det svårare att hitta kreativa lösningar – tyvärr.

För övrigt: om du nu har dina rötter i stan, så kanske det är lättare att hitta ett sätt att tjäna pengar där, innan du flyttar ut på landsbygden. På landsbygden handlar det ofta (ännu mer än i stan) om att ingå i ett lokalt nätverk om man ska ha en skaplig chans att tjäna pengar på drägliga villkor. Det kan ta lång tid att etablera eller komma in i ett sånt nätverk när man flyttar ut på landet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser