Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majs och pumpa  (läst 1902 gånger)

Lemama

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
Majs och pumpa
« skrivet: 21 apr-16 kl 11:59 »
Jag började nog i lite väl god tid i år med både majsen och pumpan. Sådde 1/4 och majsen är 40cm hög, pumpan ca 30cm, börjar ana att det inte går att vänta tills i juni med att plantera ut dessa. Någon som har provat att plantera ut tidigare än rekommenderat? Alternativt plantera om i hink och ha i växthuset över natten för att sedan plantera om på friland när frostrisken är över.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Majs och pumpa
« Svar #1 skrivet: 21 apr-16 kl 15:32 »
Det får nog bli något slags containerodling (eller stooora krukor) i växthus eller annat skyddat läge i så fall. Men jag har inte gjort ditt misstag själv, så jag vet inte riktigt.

Lagom förkultiveringstid för pumpa är 3 veckor, för majs ungefär samma eller lite längre.


Lemama

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Majs och pumpa
« Svar #2 skrivet: 22 apr-16 kl 07:02 »
Det får nog bli något slags containerodling (eller stooora krukor) i växthus eller annat skyddat läge i så fall. Men jag har inte gjort ditt misstag själv, så jag vet inte riktigt.

Lagom förkultiveringstid för pumpa är 3 veckor, för majs ungefär samma eller lite längre.

Jag sår en omgång till i rätt tid och experimenterar med dessa då, några åker ut i gödselstacken och några in i växthuset. Jag har inte odlat dessa förut men på påsarna står det April-Maj för förkultivering och jag brukar börja så fort det går och med annat brukar det bli bra, men dessa två tog sig för bra:)

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Majs och pumpa
« Svar #3 skrivet: 21 mar-17 kl 10:47 »
Var har du satt din majs när du har försått den? Jag har satt nu inomhus på toaletten med takfönster.. Men den vill lägga sig nu.. är det för lite ljus och för varmt? Har satt ut det i uterummet nu.. Vad göra!! Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Benjamin Silvén

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Majs och pumpa
« Svar #4 skrivet: 16 jun-17 kl 22:53 »
Kanske lite sent men såhär gjorde jag med min majs.

Förgro i fönsterkarm med lagom med gödning. Fönster mot väst, vattnas lätt med spray flaska nästan varje dag.
Tills det kommit upp cirka 5cm eller tills det syns att 2 blad börjar dela på sig.
Plantera ut direkt i trädgårdslandet och hoppas att de överlever. gödsla och vattna efter behov.

Samtidigt har jag förgrott round 2 med majs. Lät dessa bli 10-15cm höga innan de utplanterades på samma vis. För att kunna få lite större skördefönster.

Mitt i mellan detta direktsådde jag 2 rader med majs också. Gödsel myllat mellan rader för att maximera uppkomst och ge plantan en bra och stadig start.

2 sorter sådda på samma yta, en från nelson garden via närmaste ica maxi. Den andra sorten är för mig okänd men det är sått som viltfoder (fodermajs, helt ofarligt att äta skillnaden mot sötmajs är storleken på kolven) åt gris på en gård där jag jobbade innan, denna sorten va betad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser