Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För- och nackdelar med mulltoa?  (läst 57535 gånger)

pink_valley

  • Inlägg: 4
För- och nackdelar med mulltoa?
« skrivet: 02 jun-09 kl 08:43 »
Hej!

Jag funderar på att installera mulltoa i vårt snart nybyggda badrum, eftersom vi har ett fungerande BDT-avlopp. Alternativet är att gräva ett helt nytt avlopp med trekammarbrunn, markbädd och urinseparation, vilket inte känns helt lockande.

Eftersom vi inte har plats för ett multrum eller annan lösning där man tar hand om skiten under huset så funderar vi på en modell där hela processen sker i toaletten, där man alltså tömmer kompostmaterialet i badrummet. Främst har jag tänkt mig MullToa 60 från Swedish Ecology.

Och nu undrar jag, alla ni mulltoa-användare därute, hur fungerar era toaletter? Fördelar, nackdelar? Luktar det mycket när man tömmer kompostmaterialet? Hur ofta behöver man tömma den (vi är 2 pers i hushållet)? Är den besvärlig att sköta med tanke på fukthalt etc? Låter den mycket (sitter ju en fläkt i, som ska gå för jämnan)? Hur mycket el förbrukar den typiskt (känns ju inte så miljövänligt om elförbrukningen är hög...)?

Tacksam för svar :)


tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-09 kl 10:46 »
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

pink_valley

  • Inlägg: 4
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #2 skrivet: 02 jun-09 kl 12:17 »
Tack, det var intressant läsning...lite avskräckt blir man. Fast mycket kretsade runt användning i fritidshus. Någon som har erfarenheter av mulltoa i permanentboende? 

 

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #3 skrivet: 02 jun-09 kl 12:30 »
Om en MullToa 60 som används i fritidshus lätt går sönder så är den antagligen ingen idé att använda i ett permanentboende.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

pink_valley

  • Inlägg: 4
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #4 skrivet: 02 jun-09 kl 12:37 »
Visst, omröraren går säkert sönder oftare. Men det finns ju många andra aspekter att väga in. Konceptet fungerar antagligen annorlunda (kanske bättre?) vid kontinuerlig användning än i fritidshus.

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #5 skrivet: 06 jun-09 kl 20:47 »
Tyvärr så håller det inte för permanent boende heller. Vår gick i sönder efter 3-4 månader  >:(
En massa pengar helt i onödan !!!!
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

klastorpet

  • Inlägg: 125
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #6 skrivet: 09 jun-09 kl 13:10 »
Vi har kört med en separett 9000 i två år med två personer klart över förväntan!!
Urinseparator och "kompost"påsar är nödvändigt för att det ska vara hanterbart i längden.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #7 skrivet: 09 jun-09 kl 14:20 »
Finns ju alternativet vacuumtoalett också, kommer rätt starkt i områden med känsliga miljöer, typ skärgårdar.
Runt 25000 plus installation brukar det kosta, men den är lättare än för vanlig vattentoa, bara en 50 mm slang som dras oberoende av fallhöjd.
Jag tror inte på förmultningstoalett inomhus, åtminstone inte mindre varianter som ska stå i badrummet.
Fullstora multrum kan nog vara bra, om man har intresse för att sköta processen, dom är inte helt självgående.
Håller med klastorparn ang mulltoa, urinseparering och nedbrytbara påsar som läggs i latrinkompost verkar minst kladdigt och mest idiotsäkert.

 


« Senast ändrad: 09 jun-09 kl 14:32 av Foppas fot »

Yrmff

  • Gäst
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #8 skrivet: 12 jun-09 kl 13:11 »
Hua!! (massa otrevliga minnesbilder dyker upp)

Vi hade mulltoa i två år och det blev inget bra alls..dvs det hann alldrig att bli annat än kladd och överfullt geggigt(gissa vem som fick tömma denna gegga med litermått) å med söndrig omrörare tillslut!! (som mulltoa ersatte utan knot)...

Nu var vi två vuxna å tre-fem barn som använde toan..

så för två pers kanske det kunde funka för men förvänta dig ingen mirakelmaskin...

men som tidigare nämnts så separett eller förbränningstoa,frystoa eller liknande (för det är ju det blöta som är problemet) är nog det bästa mulltoa alternativet ändå ...

vet inte om jag tillförde nåt men fick iallafall "tryckt" ur mig en del gammal skit.. ;)
mvh heikki

Mabande

  • Inlägg: 57
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #9 skrivet: 14 jun-09 kl 15:46 »
Hade mulltoa ungefär 9 månader (från att vi flyttade in till att vi langade in ett godkänt avlopp) och det var en varierande upplevelse.
När det funkar som det ska så är det en luktfri upplevelse, men om balansen rubbas av en missad fläktomställning över en helgresa blir det inte så roligt jobb... Vågar inte tänka hur det blir efter ett längre strömavbrott  :-X
Finns nog ett par roligare alternativ i prisintervallet mellan utedass och nytt avlopp, men om du ändå bestämmer dig för att ha ha en permanent mulltoa så rekommenderar jag att göra så mycket av behoven som möjligt på jobbet eller i plugget ;  )

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #10 skrivet: 14 jun-09 kl 16:11 »
Vi har kört med en separett 9000 i två år med två personer klart över förväntan!!
Urinseparator och "kompost"påsar är nödvändigt för att det ska vara hanterbart i längden.
Vi har också en Separett och den har funkat perfekt.

Köptes ny på K-Rauta förra året för 4995:-

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #11 skrivet: 18 jul-09 kl 20:28 »
En finsk variant av mulltoalett, att t ex bygga in i husgrund eller källare.
Bör gå att komplettera med urinseparering och latrinkompost.

http://www.pikkuvihrea.fi/tuotteet_kaymalat_se.php?id=green_toilet_se

Skalman

  • Inlägg: 198
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #12 skrivet: 19 jul-09 kl 13:31 »
Diskuterar ni inte två olika saker nu? Med mulltoa brukar man väl mena en komposterande toalett? Komposteringen sker helt eller till stor del i själva toaletten eller i ett utrymme sammanbyggt med toaletten. Dessa har ganska stora behållare. Viss efterkompostering behövs för enklare modeller. Jag har inte haft nån sån själv, men vänner och bekannta har och har haft. Jag känner till såna som inte fungerar bra, och såna som fungerar OK (stort system, vet inte märke).

Separett är en urinseparerande (torr)toalett med relativt liten behållare. Den töms därför ofta. Komposteringen sker övervägande utomhus, inte i toaletten. Denna variant kan man också relativt enkelt bygga själv, utifrån en billig insats för urinseprering avsedd för torrdass. Dessa system verkar det vara mindre problem med. Jag har dock ingen erfarenhet av såna. Jag är på väg att fixa en sån, men kör t v motsvarande variant utan urinseparering. Funkar det också om man inte pinkar för mycket i den och strör med torrt strö.

Imina

  • Inlägg: 288
    • Skåne
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #13 skrivet: 19 jul-09 kl 23:33 »
Vi har använt vår hembyggda separett i snart två år nu. Funkar bra för 2 vuxna och ett litet barn. Nu är det ju inte jag som tömmer skiten, men med skyddsmask som tar bort stanken, så funkar det bra. Rekommenderas att hålla sig utomhus om man nu inte tömmer och alltså inte bär mask...!

Ett litet tips är att inte slänga för mycket toapapper i dasset...då behöver man inte tömma lika ofta.

Fläkten som går dygnet runt vänjer man sig vid...men visst - helt tyst blir det ju inte.

Tycker det är jättebra att slippa spola ner skiten med dricksvatten. Det kan man använda till betydligt roligare saker!

Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #14 skrivet: 20 jul-09 kl 07:15 »
Vi hade mulltoa i vårt förra hus.. första tanken var hemskt.. Men sen vande vi oss och hade dom grannaste rabatterna i bygden  ;D

Enda problemen var då vinden låg på så det tryckte in luft i avluftningsröret istället för ut, när många damer kissat och den svämmade över.. ut på golvet.. eller då brytpinnen gick av.. som den gjorde många många ggr...
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: För- och nackdelar med mulltoa?
« Svar #15 skrivet: 20 jul-09 kl 08:59 »
Bra att ni delger inte bara positiva erfarenheter.
Sånt där spär på min fördom, att man antingen ska skita utomhus, eller förpassa skiten utomhus ögonaböj.
Att förvara skiten inomhus är att be om problem.
Egentligen samma sak med pisset, men det är lättare att leda bort och hantera på billigt vis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare
Mikael Blomster, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser