Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Odla tomat i miniväxthus – går det att "böja" eller "leda" plantorna?  (läst 2344 gånger)

robinjoensuu

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Hej på er!

Jag tänkte bygga ett miniväxthus som ska stå på balkongen. Det blir ca 225 x 90 x 50 cm.

För att utnyttja platsen maximalt tänkte jag försöka dela växthuset i två med en hylla i mitten och så att säga odla minst fyra olika plantor, inkl. gurka och tomat. Min fråga är alltså: Går det att odla också tomatsorter som egentligen behöver större plats, och som därmed ger större skörd, genom att leda tomatplantan runt i t.ex. en vertikal cirkel. Jag jobbade som personlig assistent åt en gammal grek en gång i tiden och minns att han gjorde så. Jag vet däremot inte vilken typ av tomat det var eller hur stor skörd han faktiskt fick.

Är det någon som har testat det? Finns det andra strategier för att utnyttja utrymmet så mycket som möjligt? Eller bör jag tänka om och odla tomatsorter som kräver mindre utrymme?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
En kubs mått anges oftast i längd*bredd*höjd. Jag förstår det som att växthuset skall vara 90*50*225. Korrekt?


Tomatplantor är väldigt flexibla i toppen. Så länge man formar efterhand så går det bra som du tänkt. Men det blir ju trångt i växthuset och inte alla tomater får ordentligt med ljus. 50 cm är i snålare laget för en tomatplantor som växer normalt uppåt.

Två plantor hade jag max stoppat in i ett sånt växthus. Miljön blir lätt fuktig och mögel frodas lätt i så liten volym. En fläkt som cirkulerar luften minskar risken för problem.

Mvh
Magnus

robinjoensuu

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Jag borde alltså dra ner lite på ambitionerna. Tack för tipset Magnus!

greenroomer

  • Inlägg: 37
  • Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
Det låter som ett intressant projekt! Men jag tror att det blir trångt med både tomater och gurkor i detta relativt lilla utrymme. Lycka till med odlingen!
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, Dot, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser