Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om dräktig tacka  (läst 1596 gånger)

Maskrosan

  • Inlägg: 25
    • Västerbotten
Råd om dräktig tacka
« skrivet: 01 jan-15 kl 20:46 »
Nu skulle jag behöva råd om mina två åsentackor som båda ska lamma men där den ena redan har lammat,  två små tjejer i måndags förmiddag. Allt gick bra och inga konstigheter med den lamningen.

Men så har den andra tacka inte visat några tecken på att det är dags för henne att lamma annat än att juvret har svällt upp, kanske det var förra helgen. Ungefär samtidigt som den andra tackan dvs. Jag vet inte om de är betäckta samtidigt, för det var en tjuvbetäckning , men de har följts åt såtillvida att den tacka som har lammat har vart lite större och verkat lite tyngre i kroppen. Hon var också ganska tydlig på att det var dags.

Men jag undrar nu om det är något på tok med den andra tackan, kan lammet ligga fel eller vara något annat konstigt? det är både min första lamning och tackans första, därav det stora frågetecknet.

Tacksam för alla svar som kan lysa upp alla frågetecken om tjejerna.



.

PantaRei

  • Gäst
SV: Råd om dräktig tacka
« Svar #1 skrivet: 02 jan-15 kl 09:22 »
Nej det är nog inget fel med din tacka, hon är bara inte färdiggången än. Om du vet sista möjliga betäckningsdatum kan du räkna ut sista möjliga lamningsdatum, om inget har hänt efter att det har passerat det kan man börja oroa sig.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Råd om dräktig tacka
« Svar #2 skrivet: 02 jan-15 kl 18:46 »
Om hon börjar krafsa o bädda o vara orolig är hon på G. Fylla i juvren kan mina tackor göra allt från 4v. innan tills nån timme innan lammning.
Om hon krafsar o är orolig o krystar o du ser en vattenfylld boll är hon i utdrivningsfas, den ska inte ta längre än ca 1 timme.
Lycka till!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Maskrosan

  • Inlägg: 25
    • Västerbotten
SV: Råd om dräktig tacka
« Svar #3 skrivet: 03 jan-15 kl 20:18 »
Tack för svaren, inga tecken än på några lamm, så jag får helt enkelt försöka att inte oroa mig och avvakta och se vad som händer :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 2 användare (1 dolda)
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser