Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta ut stockar i timmerhus?  (läst 8166 gånger)

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
Byta ut stockar i timmerhus?
« skrivet: 17 nov-14 kl 09:22 »
De nedersta stockarna ett gammalt timmerhus har ruttnat bort på södergaveln.

Tänkte lyfta upp de friska stockarna med domkraft och byta ut materialet som är rötskadat.

Fattig och glad som man är så tänkte jag om man kunde använda stående 2x4 impregnerade reglar istället för stockar? Det rör sig om syll och 3 stockar á 8 meter som är skadat, så jag tänkte en liggande syll och så stående kortbitar med CC som lämpar sig för isolering med ekoulls-skivor.

"Hiss eller diss"???  ???

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Byta ut stockar i timmerhus?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-14 kl 09:57 »
Rent spontant så dissar jag idén med att använda impregnerat virke överhuvud taget och speciellt i ett bostadshus. Bättre att spara och sen göra rätt från början.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Byta ut stockar i timmerhus?
« Svar #2 skrivet: 17 nov-14 kl 10:11 »
Stockar är nog billigare än reglar... Plus att det blir "fel" ..
Stående reglar och stock rör sig dessutom helt olika, så det är mycket lätt att det blir sättningar osv. Men jag har hört om fall där det funkat.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Byta ut stockar i timmerhus?
« Svar #3 skrivet: 17 nov-14 kl 14:06 »
Dissar!.

Anlita någon med en sågbänk/solosåg etc, som kan "blocka" och passa in nytt timmer i fullängd.

Antar att det rör sig om en "Västerbottensgård"?.

De nedersta stockarna ett gammalt timmerhus har ruttnat bort på södergaveln.

Tänkte lyfta upp de friska stockarna med domkraft och byta ut materialet som är rötskadat.

Fattig och glad som man är så tänkte jag om man kunde använda stående 2x4 impregnerade reglar istället för stockar? Det rör sig om syll och 3 stockar á 8 meter som är skadat, så jag tänkte en liggande syll och så stående kortbitar med CC som lämpar sig för isolering med ekoulls-skivor.

"Hiss eller diss"???  ???

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Byta ut stockar i timmerhus?
« Svar #4 skrivet: 18 nov-14 kl 02:05 »
Jag skulle nog satsa på en ordentlig reparation med blockat timmer och riktiga knutar och drag. Det är inte alls så svårt som det verkar.

Jag har sett såna där fuskreparationer som har satt sig någonting rent fruktansvärt men i enstaka fall kan det lyckas riktigt bra. Jag skulle inte ta risken.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Byta ut stockar i timmerhus?
« Svar #5 skrivet: 20 nov-14 kl 12:00 »
Dissar!.

Anlita någon med en sågbänk/solosåg etc, som kan "blocka" och passa in nytt timmer i fullängd.

Antar att det rör sig om en "Västerbottensgård"?.

Eller så skaffar jag ett eget sågverk, fäller lite timmer och lär mig själv... :D Finns säkert nån bok att förkovra mig i. :D

Ja, det är en gård från början av 1900 som min pappa växt upp i. Hans morfar byggde härligheten. För fint hus för att låta förfalla...

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Byta ut stockar i timmerhus?
« Svar #6 skrivet: 20 nov-14 kl 13:01 »
Annars finns det garanterat timmermän som åtar sig att byta 3 stock på huset utan att det kostar en förmögenhet.
Du får säkert vara med och lära dig också. ;)

Hört talas om Gallejaurprojektet?.

Länk: http://youtu.be/3vgZAES0GQc

Kan vara ett sätt att leta upp det folk du behöver,,,, eller gå en kurs?

Eller så skaffar jag ett eget sågverk, fäller lite timmer och lär mig själv... :D Finns säkert nån bok att förkovra mig i. :D

Ja, det är en gård från början av 1900 som min pappa växt upp i. Hans morfar byggde härligheten. För fint hus för att låta förfalla...

 

Granström

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Byta ut stockar i timmerhus?
« Svar #7 skrivet: 24 nov-14 kl 21:34 »
Skaffa sågverk fälla timmer och såga för att byta tre stockar, känns lite dyrt om det inte är så att man nu känner för att ha ett sågverk. Timmer brukar kosta mellan 75 och 100 kr metern men kan slå en hel del (va ute i tid med beställning) så virket borde kosta under 3000. Om du bestämmer dig att ta hjälp så fin jag i Hössjö 2 mil från Umeå.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Byta ut stockar i timmerhus?
« Svar #8 skrivet: 25 nov-14 kl 04:06 »
Eller så skaffar jag ett eget sågverk, fäller lite timmer och lär mig själv... :D Finns säkert nån bok att förkovra mig i. :D

Ja, det är en gård från början av 1900 som min pappa växt upp i. Hans morfar byggde härligheten. För fint hus för att låta förfalla...

Men skall du fälla eget timmer så blir det ju lång väntetid innan det torkat ordentligt (minst 2 år?), man brukar därför ofta återanvända timmer till sådana här arbeten.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Byta ut stockar i timmerhus?
« Svar #9 skrivet: 25 nov-14 kl 16:26 »
Ja man brukar räkna med två års torktid.

Jag har provat att använda rått timmer och helt enkelt timra den nya väggdelen litet för hög och låta det bli springor mellan det gamla timret runtomkring. Huset står snett och blir rakare varefter det torkar. Jag räknade med 5% sjunkning i helt rått timmer.
Första gången jag provade det blev resultatet perfekt. Andra gången är ett frågetecken för det har inte torkat färdigt ännu.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

850 gäster, 3 användare
norrbottn, von tratt, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser