Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag har blivit med vegitarian!  (läst 4266 gånger)

Silje A

  • Inlägg: 50
    • Västmanland
jag har blivit med vegitarian!
« skrivet: 16 jul-10 kl 13:51 »
Jag har nyligen blivit tillsammans med en vegetarian.
Själv är jag uppvuxen på vilt och äter ofta kött men gillar vegetarisk mat när jag blivit bjuden på det. Nu är det så att han inte är så van i köket och äter mest processerat o halvfabrikat och jag är inte van med att laga vegetariskt.

Det jag är ute efter är trevliga enkla recept på vegetarisk mat som inte innehåller quorn eller halvfabrikat.

Gärna era favorit recept.

evel

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #1 skrivet: 16 jul-10 kl 14:00 »
Detta recept hittade jag här, mums!


Linssoppa med kirskål
Ca 1 liter kirs
3 morötter
1,5 dl linser (röda)
1 stor paprika
1 liter buljong
1 dl kokt bulgur (eller nåt liknande)
1 burk krossade tomater
salt + örtkryddor

Hacka kirs och förväll.
Koka linser, skivade morötter och den strimlade paprikan i buljong tills det är mjukt.
Tillsätt tomatkrosset och bulgur.
Späd med mer buljong om det behövs. Häll i kirskålen.
Salta och krydda efter behag.


Enkelt är gott..

Ugnsrostade rotsaker

Rotselleri
Palstern acka
Kålrot
2 klyftor vitlök
Färsk eller torkad timjan
och rosmarin Salt
Peppar

Skär rotsakerna i stavar. Dela vitlöksklyftorna på mitten. Häll lite olivolja på en plåt och sprid ut rotsakerna tillsamman med vitlöks klyftorna och örterna. Rosta i ugn i ca 15 minuter, rotsakerna ska vara mjuka men ge tuggmotstånd, alltså al dente! Salta och peppra efter smak.



Kikärtsgryta med tomater
ca 2 dl kikärtor
1 hackad gul lök
1 morot i slantar
1 msk rapsolja
2-3 finhackade vitlöksklyftor
2 msk finhackad röd paprika
1 burk krossade tomater (4-5 hg)
1 örtbuljongtärning
1 lagerblad
1 kanelstång
orientalsk curry eller stark chilikrydda
kardemumma
salt
svartpeppar

1. Blötlägg kikärtorna och koka sedan enligt anvisning på förpackningen. Låt dem rinna av.
2. Fräs lökhacket och morotsslantarna i olja. Rör ner vitlöken och paprikan, tillsätt tomaterna, buljongtärningen, lagerbladet och kanelstången. Låt allt puttra 8-10 minuter och rör ner de kokta kikärtorna. Smaka av med kryddorna till önskad styrka. Om du har lite kryddstark tomatpuré eller grönsaksfond hemma ger det extra must åt grytan.
3. Klicka på lite matlagningsyoghurt och servera med sallad och bröd.



Mustig linsgryta
2 dl gröna linser
5dl buljong
1st gul lök
1 st purjolök
1 palsternacka (bytte ut mot några potatisar)
1 burk krossade tomater

Oregano, örtsalt, peppar och olivolja. (jag tog timjan o kanel som sagt)

Koka linserna i buljongen. Skala och hacka löken, skär purjon och palsternackan i skivor och fräs i olja någon minut. När linserna kokat i 15 min häller man i de frästa grönsakerna, tomatkross och kryddor och låter allt småkoka i ytterligare 15 minuter. Smaka av med salt.

(Från baksidan av Saltås Gröna Linser  ;D)


Några favoriter :)
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Lailalotta

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #2 skrivet: 17 jul-10 kl 22:25 »
Linssoppa gillar jag också!!

Något som jag brukar göra, det är en gryta på cocosmjölk. Ha de du vill i, strimmlade morötter och bambuskott är roliga. Vattenkastanjer kanske? Svamp, röd paprika. Lök förståss.... Och annat du gillar. Sedan är den stora huvudingrediensen, en av mina storfavoriter, kikärtor (OBS, inte konserverade, köp torkade, blötlägg och koka.... det är enormt stor skillnad)! Jag brukar krydda med främst curry, dragon och buljong. Förut hade jag alltid currypasta istället för curry (se upp, läs på innehållet, vissa innehåller skaldjur), jag slutade med currypasta för att det innehåller glutamat. Ibland blir jag inte nöjd, då tar jag några små droppar soja så brukar det bli bra. Ibland pressar jag i en vitlök också, men smaka på det innan och se om du vill ha det.

Du kan göra en annan god gryta med kikärtor, squash och mycket papria (i olika färger), lök. Krydda med buljong, sambal oelek och vitlök. Väldigt gott med en lite skvätt av någon smaksatt olja, jag gillar tryffelolja (luktar så illa, men gör underverk i maten)

fräsen

  • Gäst
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #3 skrivet: 17 jul-10 kl 22:52 »
Det går göra mkt gott med rödbetor, biffar, borsjtj mm. Har inga recept framme just nu bara.

Silje A

  • Inlägg: 50
    • Västmanland
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #4 skrivet: 18 jul-10 kl 12:01 »
åå va kul att få ett recept med kirskål jag har precis börjat kika runt lite på saker i det vilda man kan äta :D

jag har sparat ner dem så ska jag prova dem... men när det är så varmt ute blir man inte så sugen på att stå vid spisen o koka gryta...

eller gör ni det? har ni några somriga tips?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #5 skrivet: 18 jul-10 kl 12:07 »
Jag äter ofta råkost varma sommardagar, kompletterat med fetaost eller getost, om man nu äter mjölkprodukter. Rödbetor (gärna blasten också, åtminstone från späda rödbetor), palsternacka, morot, blomkål, tomat, målla, squash, gurka mm efter tillgång och smak. Krydda med färska örter, som oregano, persilja, basilika. En skvätt god vinäger, lite kallpressad rapsolja, solrosfrön eller pumpafrön, gärna något lite sött, som gula sultanrussin, några färska bär, eller torkad frukt. Ost om man äter det, och lite salt och peppar från kvarnen på toppen.

Fräscht och gott i värmen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #6 skrivet: 18 jul-10 kl 12:12 »
Grattis. :D

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #7 skrivet: 18 jul-10 kl 19:37 »
En vegetarisk kost som baseras på halvfabrikat måste vara det mest äckliga maten man kan stoppa i sig. Huualigen :)
Jag tycker dhalgryta är en trevlig vegansk rätt som är enkel att laga. För en vegeterian gör det gott att servera lite turkisk yoghurt till.

Exempel på recept: http://menumo.se/recept/784/dhal-indisk-linsgryta-gula-lokar

Kan varieras lite hur som helst. Glöm inte kryddorna!
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #8 skrivet: 18 jul-10 kl 21:30 »
Rödbetssoppa:
 Morötter, Potatis, Rödbetor, -0,5-1kg av varje.
En gul lök
Grönsaksbujong
3dl Grädde eller havregrädde eller liknande.
Tikka masala kryddblandning. (Finns i hyllan med orientaliska kryddor och tillbehör...)

Skala rotfrukterna och skär dom i bitar, löken också. lägg i vatten tillsammans med grönsaksbuljongtärning och koka tills rotfrukterna mjuknat. Häll av men spara typ hälften av buljongen. Mixa de kokta rotfrukterna i mixer eller med mixerstav till en slät "pure" tillsätt grädde och buljong till en krämig soppa. krydda med Tikka masala efter smak, jag brukar ha i så pass att det blir lite bett i den. Servera gärna med lite gräddfil.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #9 skrivet: 19 jul-10 kl 21:29 »
Om han äter ägg så kan du ju alltid göra rårakor, gott och billigt!
Rårakor.
Riv potatis på den grövsta sidan av rivjärnet, riv lök, vispa upp ett par ägg och rör ihop. Bryn rapsolja eller smör i pannan och stek dom som plättar. (Finns äggersättningspulver på välsorterade hälsokostaffärer, de som säljer mest mat och inte de som säljer mest piller och så.)

Soyahummus

Blötlägg 5 dl soyabönor över natten eller längre. Kör dem i matberedaren och späd allteftersom med vatten så att det blir lagom tjockt. Rosta en påse hasselnötter i stekpannan eller ugnen. Ugnen ska vara på drygt 100 grader och dom är färdiga då dom går att skala.
Lägg dom i en kökshanduk och gnugga så blir du av med skalen för dom är inte goda!
Kör dom för sig med mixern, eller mal i mandelkvarnen, och mixa med bönorna. Salt, ev peppar, inte någon citron som i vanlig hummus. Sesampasta i tillägg om du vill. Jättegott!
Det är mitt favoritpålägg! Men soyahummusen kan mixas med ägg och lök och stekas som små biffar om man vill.


Potatissallad med soyabönor och nötter.
Koka färskpotatis och låt den svalna lite, då den är ljummen så lägg den i en plastpåse med en dressing av sesamolja och äppelcidervinäger. Häll upp i en skål och blanda ner rostade, hackade hasselnötter eller andra goda nötter. God att äta ljummen. Den håller sig så ganska länge i kylen. Då jag ska äta brukar jag skära upp lite färska grönsaker i tillägg, sallad, tomat e t c.

Jag tycker soyabönan är undervärderad. Den har en så neutral smak att man kan ha den som tillskott lite varstans. Jag har till och med strött på några nävar på hembakad pizza, eller rört
ned lite i grönsakspaj som proteintillskott.

Tacofärs: Vanliga, salta jordnötter. Kör dom i mixern. Stek i pannan tillsammans med taco-krydda och lite vatten eller buljong. Blir ganska torrt och tråkigt, men funkar ihop med dom vanliga taco-tillbehören.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #10 skrivet: 20 jul-10 kl 00:56 »
Tja, det finns så mycket man kan göra. Frågan är ju, om han äter ägg som sagt. Om han gör det kan man alltid göra fyllda crepes, går att variera mycket och dessutom bra om en äter kött och en inte, man väljer vad man vill ha i.

Pannkakor
fyll med t.ex. stekt lök/squash/kål/morötter etc. kanske bönor, jag brukar göra egen sådan där bönröra (refried beans) som man brukar ha i tex mex. så kan man lägga till keso, färska grönsaker t. ex. sallad, gurka, tomat, paprika och så någon sås till det. funkar bra med orginalet tortillabröd oxå såklart.

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #11 skrivet: 20 jul-10 kl 15:26 »
Korngryn är jättebra att blanda i alltmöjligt.
Koka korngrynen med salt, peppar och lök. det kan sedan användas som bas i ex "Färssås".

Bryn 1 hackad gul lök, 2 grovrivna morötter och en liten bit hackad eler riven selleri. Tillsätt 3  dl kokta korngryn och 1 burk krossade tomater. Krydda med salt, peppar, oregano eller andra örter. .Låt puttra på svag värme ca 30 minuter.
Ät med pasta, använd som fyllning i lasagne, crepes eller paprikor eller använd som tillbehör till sojakorvar eller quorn om man gillar sånt.

Irmelinis

  • Gäst
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #12 skrivet: 20 jul-10 kl 15:32 »
Sök på internet efter "raw food recept", så får du upp massor med fräsch, lätt tillagad råkost. Jag är helt fast i detta sätt att laga mat (utan upphettning) och älskar att maten förblir oförstörd och vacker.

Du kan göra raw lasagne, raw pizza, nöt-färs med tomatsås, chokladkakor, pajer m.m

 http://www.hittarecept.se/kategori/matbloggar/raw

http://www.rawfoodrecept.com/

Silje A

  • Inlägg: 50
    • Västmanland
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #13 skrivet: 25 jul-10 kl 21:46 »
wow jätte bra tips :D råkost sallad med lite fetaost vart jag sugen på nu :D

och till hösten eller lite ruggiga sommar kvällar tror jag alla dessa grytor o soppor kommer komma väl till pass...

soya bönor har jag aldrig provat de kanske man ska prova på också....

kan man göra bönbiffar o är det i så fall gott?
för övrigt äter han ägg o mejeriprodukter också

Silje A

  • Inlägg: 50
    • Västmanland
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #14 skrivet: 30 jul-10 kl 15:21 »
Tacofärs: Vanliga, salta jordnötter. Kör dom i mixern. Stek i pannan tillsammans med taco-krydda och lite vatten eller buljong. Blir ganska torrt och tråkigt, men funkar ihop med dom vanliga taco-tillbehören.

Wow! jag provade med en av minna köttätande väninnor o de va super gott!! fast jag använde naturella cashewnötter och mandlar som jag stekte i pannan o hade rätt mycket olja på o rätt mycket vatten som fick koka in lite o de vart inte så torrt o va jätte gott...

fräsen

  • Gäst
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #15 skrivet: 30 jul-10 kl 17:53 »
det går o göra biff på i princip allting, överbliven grönsaksoppa t.ex är perfekt till det. Rödbetsbiffar, bönbiffar, det är bara o gegga ihop vad man har o så ströbröd, ägg o kryddor.

Silje A

  • Inlägg: 50
    • Västmanland
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #16 skrivet: 29 aug-10 kl 17:43 »
det går o göra biff på i princip allting, överbliven grönsaksoppa t.ex är perfekt till det. Rödbetsbiffar, bönbiffar, det är bara o gegga ihop vad man har o så ströbröd, ägg o kryddor.

okej... är det ströbrödet och ägget som binder i hopp så det blir en biff? måste man ha i jätte mycket ströbröd för att göra biffar av en gryta?

gjorde för övrigt en jätte god linsoppa med mandelflagor i utomordentligt gott

Pappis

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #17 skrivet: 29 aug-10 kl 20:45 »
Lite tidigt kanske, men till jul kan du koka en kålrot som du sen griljerar med senap och ströbröd.
Vege Julskinka.
Mvh Pappis

Nena

  • Inlägg: 270
    • Dalsland
SV: jag har blivit med vegitarian!
« Svar #18 skrivet: 05 okt-10 kl 07:37 »
Pröva göra seitan - veganskt kött! Blanda 1 liter vetemjöl med 3 dl vatten till en fast deg. Låt degen vila ca 30 min. Börja tvätta degen i vatten - byt vatten ca 10 - 15 ggr tills vattnet är genomskingligt och du har kvar en trådig massa - dvs glutenet i mjölet. Forma till två bollar - låt vila ca 10 min. Koka upp buljong - lägg ned bollarna å låt de sjuda i ca 50 min - de får inte koka. Sedan är det bara att börja använda "köttet", jag brukar strimla det i bitar å steka med olika kryddblandningar. Jag använder också "köttet" till vegokroppkakor - supergott.

Låter kanske krångligt med allt tvättande - men det är inte det - passa på å gör dubbel sats. I en del seitanrecept använder man glutenmjöl - men jag tycker det funkar utmärkt med vanligt ekologiskt mjöl - dessutom billigare. Går också bra att använda en del råg- eller kornmjöl i. Bara mjölet innehåller gluten. Processad vegokäk är enbart nödmat - lite som korvkiosken ;)
Lev livet grönare så blir jorden skönare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

851 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser