Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räkna ved m3  (läst 7596 gånger)

Fristad

  • Gäst
Räkna ved m3
« skrivet: 19 maj-17 kl 19:05 »
Hej
Jag har köpt långved som kom in med lastbil.

Nu när jag kapar och staplar dem, inser jag att mängden är lång under det jag har betalat för.
Hur ska jag räkna för att se om jag inte har blivit lurad?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Räkna ved m3
« Svar #1 skrivet: 19 maj-17 kl 21:39 »
Hej
Jag har köpt långved som kom in med lastbil.

Nu när jag kapar och staplar dem, inser jag att mängden är lång under det jag har betalat för.
Hur ska jag räkna för att se om jag inte har blivit lurad?


http://www.bioenergiportalen.se/?p=6841
Här har du en förklaring.
Det försvinner stora mängder när man kapar och klyver och sedan staplar den.
Jag tog hem 35 kbm i år närapå hälften var ganska tunnt 10-20 cm Ø. Det blev kapat och kluvet ca 31 kbm vid staplingen.

Är lasset dåligt packat så får man betala för en hel del luft.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fristad

  • Gäst
SV: Räkna ved m3
« Svar #2 skrivet: 20 maj-17 kl 21:45 »
Tack för svar
Jag köpte 17 kubik, men jag tror att jag hamnar på 10-12 kubik i slutändan.
Då är det stor skillnad mellan det här och din underskott.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Räkna ved m3
« Svar #3 skrivet: 20 maj-17 kl 22:15 »
Tack för svar
Jag köpte 17 kubik, men jag tror att jag hamnar på 10-12 kubik i slutändan.
Då är det stor skillnad mellan det här och din underskott.

Det var ett rejält underskott. Men som sagt det det beror på tjocklekarna, hur rak veden är och hur duktig chaffisen är på att packa och gnidna folk är.
Min leverantör vill bara ha betalt för sitt jobb och veden och då jag tar allt han leverar så blandar han ganska friskt.
10 cm upp till 1 meter stock. Lastar han då duktigt så fyller han riktigt bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Räkna ved m3
« Svar #4 skrivet: 20 maj-17 kl 22:41 »
 Fastmeter, lösmeter, stjälpt mått, staplat mått. Det är nödvendigt att speca vad man använder för mått. Alla mäts i kubik så det blir knasigt att bara prata om kubik.
Om en köper eb fastmeter ved i 4 meterslängder ska en få ut ungeför 1,25 kubik staplat ved. Så har ni fått färre kubik staplat än kubik ni betalat för har ni förhoppningsvis inte betalat för fastkubik!?


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Räkna ved m3
« Svar #5 skrivet: 22 maj-17 kl 12:45 »
Jag köper 2 kubik stjälpt mått färdigkluven ved åt gången. Det blir nästan exakt 1,4 kubik staplad. Det är precis vad som går i vagnen. Samma faktor (0,7) är vanligt förekommande på nätet. Stjälpt mått är det vanligaste här. Veden ligger ju i stjälpt mått och torkar och lastas stjälpt. Det är mer praktisk så.

För att bedöma om du är lurad eller inte behöver man veta hur mycket du betalade per kubik, vad det var för ved och var du bor och hur långt han körde för att leverera.  Normalpris ligger väl mellan 300-700 kr. Det beror lite på vad/var/hur.

Det är inte lätt det här.

Mvh
Magnus

Fristad

  • Gäst
SV: Räkna ved m3
« Svar #6 skrivet: 22 maj-17 kl 17:51 »
Tack Magnus
Jag bor i Bergvik, i skogen. Till och med själva säljaren säljer i Bergvik. Jag köpte blandved, långved, 200 kr / kbk. och betalade 700 kr för frakt, några kilometer i från mig

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Räkna ved m3
« Svar #7 skrivet: 22 maj-17 kl 19:33 »
När jag säljer ved får kunderna lasta sin kärra hur de vill, kasta på eller stapla, det blir samma kubikpris. Alla väljer stjälpt mått trots att det ger mindre  ::)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Räkna ved m3
« Svar #8 skrivet: 22 maj-17 kl 20:12 »
Tack Magnus
Jag bor i Bergvik, i skogen. Till och med själva säljaren säljer i Bergvik. Jag köpte blandved, långved, 200 kr / kbk. och betalade 700 kr för frakt, några kilometer i från mig

Om man då räknar lite på vad du förväntar dig att det blir när du travat så hamnar du på ett kbm-pris på 342 kr.
Det är inget överpris. Men inte riktigt billigt heller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Räkna ved m3
« Svar #9 skrivet: 23 maj-17 kl 08:22 »
Det beror som sagt på var man bor. Men jag som bor nära storstad tycker att det låter väldigt billigt. Jämfört med annan uppvärmning så är det i vilket fall ett kap.

Mvh
Magnus

Fristad

  • Gäst
SV: Räkna ved m3
« Svar #10 skrivet: 23 maj-17 kl 22:01 »
Hej igen

Jag är så upptagen med veden att jag inte hinner svara

Tack ni.

Jag stötte på en kille som är i branschen och han tyckte att det var helt ok.

Men som Skogsvilde nämnde här, är lastandet A&Ö. Man kan lasta och kasta lite slarvigt så att det blir mycket luft mellan och man kan lasta prydligare, precis som det är ens egen ved (Jag märkte att fraktaren och säljaren var goda kompisar).

Nu bestämmer vi att jag har blivit lurad.
Frågan är om och hur jag ska gå till väga. Ska jag hota honom, eller nedsätta honom, eller annat som kan vara lämpligare.


Tur att jag hade byggt en väldigt effektiv ugn, som ger ut effektiv värme i ett dygn och drar max 5 kubik om året (48 kvm stuga):
http://87.237.214.120/~alternat/index.php?topic=155493.0


Det var år 2011. Fortfarande briljerar, mitt i stugan och bjuder på uppmärksamhet.

Sen byggde jag en till, till gamla stugan som hade sträckt sig genom taket, upp till övervåningen (5 meters lång!), som blev rena katastrof. Jag tror att dragningen uppåt blev störd av den långa vägen.
Sen kom jag fram till att följa precis mitt första skiss för att det inte blir fel igen. Helt pragmatiskt.



Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Räkna ved m3
« Svar #11 skrivet: 23 maj-17 kl 22:15 »
När du är klar med veden så åker du ner till säljaren och påtalar problemet.
Med lite tur så lyckas du förhandla ner priset.

Funkar inte det så.....   

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Fristad

  • Gäst
SV: Räkna ved m3
« Svar #12 skrivet: 23 maj-17 kl 22:34 »
Ja, jag ska testa det. Det här skulle bli min förbrukning för tre år. Det värsta är att mitt i kylan får jag underskott


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser