Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ladugårdsrenovering  (läst 4402 gånger)

mistlur

  • Inlägg: 102
    • Småland
ladugårdsrenovering
« skrivet: 04 sep-14 kl 14:07 »
Hej!

Jag funderar lite på vad jag behöver göra för min ladugård som håller på att sjunka ner i marken eftersom syll och en del övrigt virke är rötskadat samt husbockstunget. Jag trodde i min enfald att det var timrat men efter att ha rivit lite i det ser jag nu att "timret" är rätt tunt, 7 cm tjockt, samt att det inte är vanliga knutar. Trodde att knutarna var dolda under knutbrädor, men planken om man ska säga sitter iskjutna mellan stolpar med sågade spår i, de svarta stolparna på bilden. Lite svårt att se kanske...
Jag trodde att det var timmer som skulle bytas, men det visade sig vara mer åt plankhållet. Syllen behövs ju en ny dock, liksom ett par stolpar samt "väggplank"  :-\
Finns det någon som vet vad för byggnadstyp det handlar om?
Tips på hur man bör göra?
Har tillfälle att såga upp virke efter de mått jag själv vill, så det är väl lika bra att göra det ordentligt.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #1 skrivet: 04 sep-14 kl 15:50 »
Oja, du har ett klassiskt båleverk (skiftesverk). Om du orkar och har tiden så är det ekplank du ska såga. De brukar vara mellan två och tre tum tjocka. Sen spetsas de i ändarna så de går in i skårorna i stolpen. Alla plankor sitter med dymlingar (tjocka träplugg som gör väggen styv). Den gamla väggen får du 'lyfta upp' planka för planka och lägga dit de nysågade. Om du har tur går det att först byta syll, sedan kapa och plocka ut de dåliga bålen (plankorna) och knacka ner de som är kvar och bara fylla på ovanifrån istället. Då får du dock de älsta bålen nederst där det är mest utsatt för fukt och väder.

Har du kommit över ett sågverk nu? :)

mistlur

  • Inlägg: 102
    • Småland
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #2 skrivet: 04 sep-14 kl 16:28 »
Tack Besk ;)

Nä inget sågverk, var på vippen där ett tag men lyckades få fatt i förnuftet i tid. Ännu ett projekt hade inte varit bra nu... en annan gång kanske. Det får bli en byasåg i närheten. Tyvärr är det ont om ek att såga. Härikring är syllarna mest i gran tyvärr.
Det verkar inte vara dymlingar i alla "bålar" och vikten från taket verkar endast ligga på de husbockätna stolparna. I alla fall en stolpe vill jag nog byta ut... Det är lurigt när det bara syns lite hål på ytan och så är det bara luft och mjöl inuti  :'(
Tror du att man kan byta bara en del av en stolpe om den är dålig nertill? Typ nedersta decimetern?

Syllbyte känns rätt okomplicerat men antar att det kan djävlas när det blir dags. Rätt bra byggnadsteknik det här skiftesverken om man nu bara kan lyfta upp bålarna ju :)

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #3 skrivet: 04 sep-14 kl 17:00 »
Det är fantastiskt. Det gamla stallet där hemma var i en upphottad variant. Där hade de någon gång gjort om ett gammal båleverk, antagligen av samma anledning som du. Men då gjöt de halvmeterhöga väggar runt om och la ny syll ovan det och ställde upp det friska ovanpå. Bör hålla i evigheter.

Det går säkert att laska dit en bit frisk stolpe underifrån med tålamod. Får ju bara lösa hur du ska kapa den och sedan lyfta upp den men samtidigt kunna sticka under. Om det är enklare än att byta hela vågar jag inte sia om. Vikten ska bara ligga på stolparna. Bålerna bär inte utan är tätande. I kombination med dymlingarna blir väggsektionerna skjuvstyva och därmed behövs inga strävor som i regelverk.

Jag har länge gått och funderat på om det inte är så jag vill bygga nytt stall, när det nu blir av om ett par decennier. Upptäckte för ett par månader sedan att
en granne har ett bandsågverk med trettonmetersbana... Det sätter ju griller i huvudet.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #4 skrivet: 04 sep-14 kl 21:02 »
Hej , visst är det en timrad länga du har, dock inte timrad på knut.
Jag håller på att bygga ett stall i samma teknik.
Kan du ordna lite bättre bilder på möte mellan syll-stolpe och syll-båle så kan jag kanske komma med lite bra tips.
Kul i alla fall att du inte bara river det.
Du ska nog byta runt metern för att det ska bli stabilt, stolpen skarvas som ett Z vilket gör att den övre delen och den nedre låser fast i varandra. Blir det aktuellt kan jag ordna en bild.
I de enklaste byggnaderna vila taket ofta inte på bålarna, men fanns det krav på täthet  som i ex ladugård eller boningshus var det inte alls omöjligt att taket vila direkt på bålarna för att dessa skulle förbli täta året om.
Finns det möjlighet så skulle jag börja med att staga upp väggen och sedan plocka ur alla bålar.

mistlur

  • Inlägg: 102
    • Småland
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #5 skrivet: 07 sep-14 kl 08:14 »
Tack för ditt svar Jakobn.
Har förstått att den stolpe jag vill byta ut helt redan är utbytt en gång då den bara har ett spår på ena sidan, sen var en list spikad för att hålla bålarna på plats på andra sidan.
Är inne på att försöka fixa ekvirke till syll och stolp. Har några ekar på marken som skulle fungera så jag har köpt en timmerjigg som jag tänkte blocka ut lite eksyll/stolp av.
Har även lite grova väldigt gamla tallstockar som kommer från en riven byggnad. Tror det är syll, men den känns hård och fin, kanske kan använda dem till ladugårdsrenoveringen.

Har också förstått att stolparna sitter med tappar i syllen och "gafflar" i den grova överliggaren. Vet inte hur man löser det riktigt om man vill byta hela stolpen utan att lyfta taken en 30-40 cm ???
Du får gärna ordna en bild på skarvningsprincipen!

mistlur

  • Inlägg: 102
    • Småland
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #6 skrivet: 10 sep-14 kl 18:39 »
Har försökt ta lite bilder. Det är rätt svårt att se hur allt hänger ihop...
Syllen är bytt någon gång och man har bara spikat på ett järn som håller stolpen i syllen. Likaså i hörnet.

Första bilden visar den del av byggnaden som är byggd med skiftesverk, ca 1/3 av dess totala 18m. Resten är stolpkonstruktion.
Nu har man någon gång gjutit ett golv i skiftesverksdelen, så hur allt hålls ihop i golvnivå vet jag faktiskt inte. Där det är stolpkonstruktion går golvbjälkar tvärs över till andra sidan och håller i syllen med laxstjärtsförband. Där det finns någon syll vill säga  :P
Andra bilden visar mellanstolpen.
Tredje bilden visar mellanstolpe/syll.

mistlur

  • Inlägg: 102
    • Småland
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #7 skrivet: 10 sep-14 kl 18:43 »
Fler bilder.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #8 skrivet: 11 sep-14 kl 21:35 »
Min dator havererade men har fått igång den nu. Ska ordna bild på den där skarven till dig imorgon. Återkommer med kommentar på bilderna och stolpbyte.

 

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #9 skrivet: 15 sep-14 kl 21:00 »
....och nu vill inte bildprogrammet........återkommer.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #10 skrivet: 25 nov-14 kl 20:47 »
Hej, vad tycker du om att behålla den övre delen av stolpen och sedan fäst den nedre delen av stolpen i sylen med en grov ekdubb.
Att använda järn är inte fel, man gör efter bästa förmåga. Viktigast är att man inte förvanska byggnadens utseende och tar bort sådant som är tillräckligt friskt.
Bifogar två bilder till att börja med.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #11 skrivet: 25 nov-14 kl 21:26 »
Hur lång bit av fotträt har du tänkt byta? Är det på flera ställen eller ett sammanhängande?
Alternativen här är ju att antingen bara putta in ett nytt fotträ utifrån eller riva grunden och föra in fotträt underifrån då kan man behålla konstruktionen med tappar. Men det blir ju lätt ett jätte projekt för den oerfarna så jag rekommenderar det första alternativet (har själv aldrig varit med och gjort det sistnämnda). kanske är det så att några stolpar är tillräckligt friska för att vila på ett nytt fotträ om man  kapar av tappen. Stolparna kan sedan förankras från insidan med långa kraftiga järn. I vilket fall som helst bör målet vara att behålla så mycket som möjligt av det gamla och endast byta det absolut nödvändigaste. Behåller man delar av stolparna går det ju utmärkt att lyfta huset i dessa vilken gör det mindre komplicerat när det ska stämpas upp.

mistlur

  • Inlägg: 102
    • Småland
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #12 skrivet: 31 dec-14 kl 13:39 »
Tack för svaren och de utmärkta bilderna!  :)
Det ser ju ut att vara en bra lösning för mig. Förstår bara inte hur den gamla och den nya biten sitter ihop? Med genomgående tappar? Annars dök tanken upp att sätta järnbeslag runt. Är det detta som kallas blixtskarv?

Jag måste byta 50% av syllen på byggnaden tror jag. Det är främst en långsida, så det är sammanhängande. Byggnaden är runt 4,5mx18m. Dock är bara en liten del skiftesverk. Större delen är regelstomme med grova snedsträvor.

Tack för ditt svar i alla fall. Har du fler bilder på ditt bygge får du gärna lägga in dem i tråden.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: ladugårdsrenovering
« Svar #13 skrivet: 01 jan-15 kl 18:13 »
Det sitter två genomgående dubbar i blixtskarven. Allt som behövs för att hålla ihop stolpen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser