Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dödfödda lamm..  (läst 9237 gånger)

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Dödfödda lamm..
« skrivet: 11 apr-07 kl 20:06 »
 :'( Stackars Wilma... Hon fick två döda lamm idag.ett pyttelitet i en grumlig fosterblåsa, och ett fullgånget litet som jag tyckte andades lite, men så svagt att det dog ganska omgående. Om andningen inte var önsketänkande. Nu hoppas jag bara efterbörden kommer och att hon inte blir sjuk. Det såg inte alls bra ut... Kan man göra något själv för att underlätta att efterbörden kommer ut? :'(
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #1 skrivet: 11 apr-07 kl 21:13 »
Nej, det kan du inte. Det det du ska göra är att ha tackan i ensambox tills efterbörden och flytningarna har upphört. Om hon får feber bör du kontakta veterinären för en antibiotikakur. Efterbörden brukar komma ut inom en vecka. Det är vanligt med kvarbliven efterbörd om tackan lammar för tidigt.

annan

  • Inlägg: 918
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #2 skrivet: 11 apr-07 kl 21:21 »
stackars,  :'(
undrar varför det blev så?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #3 skrivet: 11 apr-07 kl 23:25 »
stackars,  :'(
undrar varför det blev så?

Orsaker till tlll kastningar kan vara t.ex :

-undernäring
-mögligt foder
-kattbajs i fodret
-dåligt ensilage
-brist på spårämnen
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #4 skrivet: 12 apr-07 kl 09:07 »
Gäller det även om katter kissar i hö't? Ibland kan jag tycka att det luktar kattpiss av hö't. Ratar fåren det självmant eller äter de det ändå?
Hur sjutton får jag katterna att inte vara vid hö't? Det är grannarnas katter som gärna sitter inne i vårt höförråd. Nu kanske det blir mindre då snön försvunnit, men å andra sidan så är det ju snart slut på hö säsongen, så det blir mer eller mindre tomt där.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #5 skrivet: 12 apr-07 kl 10:22 »
Det händer nån gång att det luktar kattkiss om mitt hö och det sållar jag bort, inte för att jag tror att de skulle vilja äta av det ändå. Men det känns inte aptiligt att servera dom kisshö.


En sak till som påverkar djurens hälsa är att de alltid behöver ha tillgång till vatten. Är det slut i deras vattenhoar får de för lite vatten. Törstiga djur brukar inte äta som de bör.

Om tackan nu mår bra skulle jag börja med att känna efter hur mycket hull tackan har och även börja tillsätta mineraler i fodret.  
Kolla igenom hö / ensilage ordentligt, lukta se och smaka  :-[ höll jag på att skriva men det är noga med kvaliten på fodret.

Hälsar
Bondmoran




Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #6 skrivet: 12 apr-07 kl 11:00 »
Gäller det även om katter kissar i hö't? Ibland kan jag tycka att det luktar kattpiss av hö't.
Hej Lili
Kattkiss är vad jag vet inte farligt, men om det som luktar inte är kattkiss utan mögel.. då är det farligt.

Nu hoppas jag bara efterbörden kommer och att hon inte blir sjuk. Det såg inte alls bra ut...
Hej Gräbban hur mår tackan nu ?

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 12 apr-07 kl 11:03 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

 

Jordhumlan

  • Inlägg: 74
  • Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #7 skrivet: 12 apr-07 kl 11:17 »
Hej på er!

Kattbajs i allmänhet tror jag inte är farligt, utan det är sjukdomen toxoplasmos som kan orsaka kastning. Samma som kan hända oss människor. Toxoplasmos sprids genom kattbajs. MEN efter vad jag fått erfara från fårveterinär så är det främst kattungar/yngre katter som kan ha toxoplasmossmitta i avföringen, efter att de haft de en gång så är de immuna och sprider inte sjukdomen mer.

Mvh
Lenapena
Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #8 skrivet: 12 apr-07 kl 11:33 »
Kattbajs i allmänhet tror jag inte är farligt, utan det är sjukdomen toxoplasmos som kan orsaka kastning. Toxoplasmos sprids genom kattbajs.
MEN efter vad jag fått erfara från fårveterinär så är det främst kattungar/yngre katter som kan ha toxoplasmossmitta i avföringen, efter att de haft de en gång så är de immuna och sprider inte sjukdomen mer.
Hej själv

Men innan katterna (ungefär 50% av katterna har haft dessa parasiter)  blir imuna hinner de sprida mycket Toxoplasmos-parasiter.  :-\
Då parasiten sedan överlever i kattbajset åtskilliga månader !

Men eftersom vi nu pratar bajs så kan vi ta hundbajs också då  ;D
Låt inte någon rasta sin hund i era fårhagar...
hundar kan ha Neosporos-parasiter och de orsakar också kastningar på får...

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Hon är piggare.
« Svar #9 skrivet: 12 apr-07 kl 19:34 »
Jag hoppas att hon blir bra, hon verkar piggare och hon går med dom andra, för hon ville inte vara ensam. Hon äter och verkar inte dålig. Lite medtagen, men det är inte så konstigt eftersom det tog många, många timmar från det att det satte igång tills vi fick ut lammen. :-\ stackars henne, som blev utan lamm... Har inte sett om efterbörden kommit ut, men hon är iallafall ren där bak nu.
 
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hon är piggare.
« Svar #10 skrivet: 12 apr-07 kl 19:41 »
Jag hoppas att hon blir bra, hon verkar piggare och hon går med dom andra, för hon ville inte vara ensam.

Men... om det är en smittsam kastning så ligger du risigt till om du har henne med de andra !
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ica

  • Inlägg: 103
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #11 skrivet: 14 apr-07 kl 19:36 »
En kort fråga till Henning:

Citera
Det det du ska göra är att ha tackan i ensambox tills efterbörden och flytningarna har upphört.

Jag har märkt att inte alla får flytningar efter lamning och att det kan vara mer eller mindre. Kan flytningarna vara ett tecken på att något är galet eller är det fullt normalt?
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #12 skrivet: 14 apr-07 kl 20:03 »
En kort fråga till Henning:Jag har märkt att inte alla får flytningar efter lamning och att det kan vara mer eller mindre. Kan flytningarna vara ett tecken på att något är galet eller är det fullt normalt?

Flytningar kan vara tecken på livmoderinflammation. Det är också vanligt om det blir kvar en del av efterbörden. I samband med kastningar eller dödfödslar och särskilt om efterbörden är kvar begår man en onödig dumhet om man låter en sådan tacka gå ihop med de som inte har lammat. Man vet ju aldrig om flytningarna kan innehålla infektionsämnen som smittar. Lite flytningar bestående av rester av blod och fosterhinnor är normalt första dygnet efter lamningen.


Ica

  • Inlägg: 103
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #13 skrivet: 14 apr-07 kl 20:09 »
Tack, då vet jag att jag har bedömt situationen rätt.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #14 skrivet: 15 apr-07 kl 06:38 »
Apropå smittsam kastning, som Rosa nämnde.
Jag har fått fyra fina lamm och har två tackor kvar som ska lamma. Jag låter mina gå ut eller in som dom vill och baggen går alltid med dom. Jag vill ha djur som fungerar naturligt så långt det är möjligt och jag tror inte att alla olyckor som sker beror på vårdslöshet eller sjukdomar.
Shit happens, helt enkelt!! :(
Jag har inte lust att stänga in Wilma för sig själv när hon blev så olycklig av det, och hoppas nu att min känsla är riktig. Att det helt enkelt blev nåt vaj med hennes bebisar och kroppen inte ville ha kvar dom.
Jag tror mycket på känsla och sunt förnuft, sen är det givet att hålla ögonen öppna och hjälpa när det behövs, men jag tror att man gör både raser och individer svagare genom att ständigt lägga näsan i blöt.
Detta är min åsikt vare sig det gäller mina hundar, katter, höns får eller kaniner. Själv äter jag heller inte värktabletter och penicillin bara för att jag blir rådd till det! Men... Jag är inte en militant "självläkningsförespråkare" heller. Djuren får inte fara illa. Punkt.
Tack för alla svar :)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #15 skrivet: 15 apr-07 kl 15:32 »
 Avgränsning : jag märker på våra tackor  (finull ) att dom blir lugnare när dom blir själva om sina lamm framförallt när flera får tre lamm då är dom så slut efter förlossningen . För flera årsedan hade vi lite svaga tackor fick ett o annat död fött men nu har vi varit noga med mineraler med hög procent selen det verkar som det styrker dom .

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #16 skrivet: 15 apr-07 kl 17:15 »


Men eftersom vi nu pratar bajs så kan vi ta hundbajs också då  ;D
Låt inte någon rasta sin hund i era fårhagar...
hundar kan ha Neosporos-parasiter och de orsakar också kastningar på får...

Mvh Rosa

Gäller det även get tro?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #17 skrivet: 15 apr-07 kl 17:19 »
Neosporainfektion har påvisats hos flera olika djurslag såsom hund, nötkreatur, get, får och häst, men inte hos människa.


Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Dödfödda lamm..
« Svar #18 skrivet: 15 apr-07 kl 17:21 »
Neosporainfektion har påvisats hos flera olika djurslag såsom hund, nötkreatur, get, får och häst, men inte hos människa.


Mvh Rosa


Tack för svar!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Hon är piggare.
« Svar #19 skrivet: 15 apr-07 kl 18:01 »
Men... om det är en smittsam kastning så ligger du risigt till om du har henne med de andra !

Jag hade ju också en som kastade några veckor innan lamning, utan att jag hittade någon orsak egentligen. Hon kastade någon gång under natten, för lammen var torra när jag kom på morgonen. Om det nu hade varit något smittsamt, hade det varit någon idé att isolera henne då? Hon lammade ju i flocken, menar jag, och de hade ju garanterat varit framme och kollat.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 8 användare (4 dolda)
Caroline Carlsson, xaelanar, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser