Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218129 gånger)

Bjon

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1480 skrivet: 28 jul-15 kl 14:47 »
Hej alla tobaksodlare som håller ställningarna i en sommar med blomning på låg höjd.

Håller med dig 20%bonde om att tråden framstår som ohanterlig men samtidigt verkar försök till "avknoppningar" inte leda till någon större aktivitet. Jag tror att Tännlappen syftade på en tråd som ligger under Övriga ämnen - Tobaksberedning och torkning. Länk: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=153620.0

Genom att läsa äldre inlägg här hittar du tips kring flera av de frågor som du ställer i den nystartade tråden "Snustillverkning" . Dessutom finns det mer info i en tidigare diskussion. Länk: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=20182.0  Personligen tycker jag det ligger en viss charm i det här "brokiga" upplägget men... överskådligt är det inte :)

Nu ett tips om hur jag kunnat snabba upp tillverkning av snuspulver. Efter att bladen torkats bruna speedade jag upp torkningen med hjälp av golvvärme. Efter ett par dag i papperskasse är bladen så knastertorra att de smidigt kan smulas sönder.  Därefter malning i handvevad köttkvarn men jag antar att en matberedare också gör jobbet.

Skörda, torka, mala känns dock avlägset just nu när regnet faller...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1481 skrivet: 28 jul-15 kl 20:59 »
...Japp var den tråden jag syftade på...Skulle ligga här som en undertavla, kanske underlättat lite...Övrigt :växer på i landet sakta men säkert...

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Tobaksodling
« Svar #1482 skrivet: 29 jul-15 kl 00:28 »
Tjena hur går det för er där ute med tobaken  en sån här skitsommar.
Hade varit kul o se nån bild

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1483 skrivet: 29 jul-15 kl 09:33 »
Tack Bjon för bra länkar, du har nog rätt i att det inte är lönt att starta en ny tråd, och mycket av den info jag efterfrågade finns i trådarna du tipsar om. Lägger ner försöket med ny tråd alltså.
Lite uppdateringar om tillväxten hos mej: Jag tycker det växer på rätt bra, men det är första året för mej så jag har inget att jämföra med direkt. Jag försöker bifoga några bilder.
Jag testar 10 sorter, ca 70 plantor per sort fördelat på olika växtplatser (ett enkelt växthus, "odlingsbäddar" av gammal hästskit och i fåror på en åker/äng). De går bäst i växthuset (otippat!) och sämst på ängen. I växthuset är Virginia gold nog 2 m hög, men en Rusticasort har nog mest bladmassa trots att den är mycket lägre (lite rabarber över den sorten). I dynghögarna är de största nog en meter, och på ängen max en halvmeter.
Som man kan se om man zoomar lite har jag en ojämn kamp mot sniglar, men eftersom jag tänkt göra snus av det kan det få bli lite hål i bladen utan att det gör så mycket. Vissa blad är nästan helt uppätna, så det blir helt klart en del förluster, men om det inte blir mycket värre så tror jag att jag får en skaplig skörd ändå.
Ser fram emot att höra och se hur det går för andra.

 

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Tobaksodling
« Svar #1484 skrivet: 29 jul-15 kl 23:50 »
Ser bra ut växt bra , gott om tid kvar.
Vad är det för sorter du har satt.
Har planterat 45 alida 15 burley tn86
15 black mammuth  20 rustica 10 havanna.  Växer bra men ej på höjd.
Var väldigt tidig med planteringen i år
Så dom fick växa alldeles för länge
I den lilla jord den hade innan dom kom ut. Blivit stressade till för tidig blom,  får låta nån tjuv ta över. bladen är stora fina dock .slänger in nån bild framöver.
Är det storbladig rustica kanske du satt  kan bli lite rabarber .
Nu hoppas ja på en bra augusti
Och ett prima snus i höst

husbehov

  • Gäst
SV: Tobaksodling
« Svar #1485 skrivet: 04 aug-15 kl 07:20 »
Ja, kul att det funkar att snusa direkt, husbehov! Vad har du för sort(er)?
För mej rullar det också på hyfsat, trots en ojämn kamp mot mördarsniglar. Jag har någon planta i mitt mycket enkla växthus som nog är dryga metern (Virginia Gold), och någon annan som har grova blad, kanske 60*40 cm (rustica cornplanter).
De på friland ligger efter mycket, men har är på g de också.
Har kanske 700 plantor som växer på olika vis (tänkte testa mej fram i år, vilken sort som funkar bäst för mej och hur jag enklast får tillräckliga mängder).

Jag börjar lura på hur jag så småningom ska skörda, torka och göra snus av tobaken, och tänkte höra mej för här på forumet, men denna tråd kanske inte är lämplig?
Bör jag starta en ny tråd och var skulle den bäst placeras då? Jag hittar ingen lämplig underrubrik under Mat & tillvaratagande.

Jag skulle också gärna se en tråd om tobakssorter, där vi kan dela med oss av våra erfarenheter (vilka sorter som passar till vilket ändamål mm), och kanske byter frösorter med varandra?
Den här tråden börjar bli lite ohanterlig tycker jag...
Synpunkter?

husbehov

  • Gäst
SV: Tobaksodling
« Svar #1486 skrivet: 04 aug-15 kl 07:26 »
Ja, kul att det funkar att snusa direkt, husbehov! Vad har du för sort(er)?
För mej rullar det också på hyfsat, trots en ojämn kamp mot mördarsniglar. Jag har någon planta i mitt mycket enkla växthus som nog är dryga metern (Virginia Gold), och någon annan som har grova blad, kanske 60*40 cm (rustica cornplanter).
De på friland ligger efter mycket, men har är på g de också.
Har kanske 700 plantor som växer på olika vis (tänkte testa mej fram i år, vilken sort som funkar bäst för mej och hur jag enklast får tillräckliga mängder).

Jag börjar lura på hur jag så småningom ska skörda, torka och göra snus av tobaken, och tänkte höra mej för här på forumet, men denna tråd kanske inte är lämplig?
Bör jag starta en ny tråd och var skulle den bäst placeras då? Jag hittar ingen lämplig underrubrik under Mat & tillvaratagande.

Jag skulle också gärna se en tråd om tobakssorter, där vi kan dela med oss av våra erfarenheter (vilka sorter som passar till vilket ändamål mm), och kanske byter frösorter med varandra?
Den här tråden börjar bli lite ohanterlig tycker jag...
Synpunkter?
ja det blir riktigt billigt . tycker nu att det är fantastiskt gott med ! lite sött , har nu kört i 4 veckor och 2 dagar . och har 2 sorter den jag tuggar och snusar är någon nordamerikansk berley nånting med extremt hög nikotinhalt stod det , och så har jag virginia gold då till nån cigg men ja , ca 100-130 plantor och ca 10-12 blad per planta och jag behöver ca ett stort blad per dag för det räcker hur länge som helst , blir inte saftig och äcklig på bra länge heller , helnöjd , kan man lägga slantarna på annat kul :)

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1487 skrivet: 08 aug-15 kl 18:25 »

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1488 skrivet: 08 aug-15 kl 18:48 »
Allt verkar ordna sej till slut,var verkligen orolig när plantorna blommade redan när dom var en halvmeter men jag skördade några plantor som hade blåst omkull och det nytt rekord i bladlängd 83cm.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1489 skrivet: 09 aug-15 kl 00:00 »
 :D...Rejält blad Balder...som ett dasslock  :D ...Övrigt: Mina gold växer på bra nu  :D...börjar ge skydd för sockermajsen ...Som Hvile skriver inte så höga men bladen ser läskande bra ut...Bara simma lugnt och vänta tills bladen blir gula innan dom plockas...lite blomanlag börjar dyka upp åsså...

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Tobaksodling
« Svar #1490 skrivet: 10 aug-15 kl 18:48 »
Ja det var attan vilket blad, vad är det för typ Balder. Jag har problem o lägga upp bilder allt är för stort, taget med mobil kamera , finns det nåt knep??

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1491 skrivet: 11 aug-15 kl 09:19 »
Ja det var attan vilket blad, vad är det för typ Balder. Jag har problem o lägga upp bilder allt är för stort, taget med mobil kamera , finns det nåt knep??
Det är ett Corojo blad det var från en planta som  lagt sej ner men nu har jag sett större blad på dom som fortfarande står upp men kan inte komma in och mäta förrän jag skall skörda.Lurkers CB växer också bra nu men Alidan och Burleyn blir inte stor troligen är jorden utmattad där dom står trots gödsling med hönsskit,får bryta upp ett nytt land till nästa år.Tricket jag har är att ringa Rustica 62 när jag skall lägga ut bilder men det har något med Imgur att göra men sen är allt annat borta.

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1492 skrivet: 11 aug-15 kl 17:26 »
Bara SSBM,CB och CS i år har inte haft tid så mycket med min tobak..men det blir en å annan cigarr till höst/vintern.. har haft häcken full med ölbryggning och andra saker (humlestörer i bakgrunden)

Funderar på å korspolinera SSBM, CB oc CS helt vilt, och låta alla gå i blom, å på så vis la det bli en egen lokal sort ut av det, för det är dissa plantor som har gett mig den bästa skörden, + att det är aromrika sorter...blir i framtiden en "single malt" cigarr möjligen :-)
« Senast ändrad: 11 aug-15 kl 18:02 av Lurkers »

Hvile

  • Inlägg: 24
SV: Tobaksodling
« Svar #1493 skrivet: 13 aug-15 kl 18:59 »
Ok lite cigarrtobak va? Epsomsalt kan vara bra o prova om jorden är utarmad finns o köpa på sneckenstrom.se kostar inte många kronor. Är lite nyfiken på corojo ifall du skulle få lite frön över, även storbladig rustica ifall någon har detta

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1494 skrivet: 13 aug-15 kl 20:34 »
Epsomsalt har jag brukat i många år(inta detta) magnesium ger en fin vit åska 😉

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1495 skrivet: 14 aug-15 kl 21:59 »
 :D...Virginia Gold i blåsigt läge...


Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1496 skrivet: 14 aug-15 kl 22:16 »
Där du!

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1497 skrivet: 17 aug-15 kl 20:11 »
tobak1.jpgtobak.jpgklen burley.jpg Det var satan så fina virginia du har där Tännlappen mina alida orkar knappt upp till metern och burleyn är inte mycke bättre men corojon och conecticut broadleafen som växer i nybruten jord är runt 2m det där med epsom salt får nog vänta försöker köra så ekologiskt som går,har hyfsad stor yta så jag får väl växla vart tredje år.Det har funkat över förväntan i tre år med lite stödgödsling från hönerna tobaken har tagit över helt så ogräset har varit minimalt så jag har sluppit att rensa,men i år det fjärde året är det mer ogräs än tobak trots idog rensning.Hvile frön från Corojon har jag nog så det blir över men det där med Rustica kan ja inte hjälpa dej med såvida du inte håller tillgodo med en förvildad sort som envisas att komma upp framför hönshuset för tredje året

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1498 skrivet: 17 aug-15 kl 20:19 »
Det blev lite fel med bilderna.Försökte själv utan backup av min mentor Rustica 62 testar igenhttp://imgur.com/En6kFxIhttp://imgur.com/2p2XW5Uhttp://imgur.com/M707Qx3

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1499 skrivet: 18 aug-15 kl 15:27 »
« Senast ändrad: 18 aug-15 kl 15:33 av Rustica1962 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser