Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk gås  (läst 4044 gånger)

Toki

  • Inlägg: 15
    • Västmanland
Sjuk gås
« skrivet: 27 mar-06 kl 15:08 »
Min gåshona kan inte gå,har kollat hennes ben men hittar inga svullnader eller andra fel,men det verkar som om benen inte bär .Hon äter och dricker som vanligt men kan inte stå alls.
Igår fick vi avliva en av ankorna som inte kunde gå , men till skillnad mot gåsen så ville hon varken äta eller dricka. Är det någon som har någon ide om vad det kan vara?

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Sjuk gås
« Svar #1 skrivet: 27 mar-06 kl 15:31 »
Ja, en vild chansning. Selenbrist. Ge typ Tokosel. Var noga med doseringen. Det säljs i stora förpackningar, men känner du någon fårbonde så har han nog lite i pulverform. Men det är bråttom i så fall, men som sagt det är en chansning.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Toki

  • Inlägg: 15
    • Västmanland
Re:Sjuk gås
« Svar #2 skrivet: 27 mar-06 kl 15:52 »
Tack Ronny!
  Jag ringde granngården dom har ett flytande selen ,så vi  åker nu på engång.  

Toki

  • Inlägg: 15
    • Västmanland
Re:Sjuk gås
« Svar #3 skrivet: 28 mar-06 kl 21:09 »
Hej!
Nu är vår gås uppe och går igen :DHon har fått selen i dricksvattnet sedan igår,tänkte fortsätta med det till henne och vår andra hona +ankorna.Har letat information om selenbrist men inte hittat något,är det något som saknas i deras foder? Jag ger mina gäss havrekross+kornkross två gånger/dag.Dom får även morötter,kokt potatis,frukt och snäckskal
 MVH /Toki

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Sjuk gås
« Svar #4 skrivet: 29 mar-06 kl 09:57 »
Jag gav våra gäss bl a allfoder förutom havrekross och frukt. Jag gav dem också litet klippt hö vintertid och på sommaren var det grönbete som gällde.

Jag har hört att man inte ska ge snäckskal till gäss därför att äggen får alltför tjockt skal och då kan den lilla gässlingen inte ta sig ut.

Höns ska däremot ha snäckskal.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Sjuk gås
« Svar #5 skrivet: 29 mar-06 kl 22:24 »
Gäss har en förmåga att knapra i sig för mycket snäckskal. Det bör ransoneras och ges sparsamt eller inget alls just vid denna tiden på året då de lägger ägg. Som Lena säger kan skalet bli väl tjockt annars.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Toki

  • Inlägg: 15
    • Västmanland
Re:Sjuk gås
« Svar #6 skrivet: 29 mar-06 kl 22:43 »
 Våra 2 gäss är honor,så det blir nog inga gässlingar iallafall :),även om dom faktiskt försöker,men dom har ännu inte bestämt vem som ska vara överst så dom brukar turas om  :)Och snäckskalet verkar dom inte särskilt intresserade av så det kanske jag inte behöver ha
åt dom iallafall .hö får mina gäss oxå ,men dom äter bara litegrann.
Allfoder hade jag till mina höns för några år sedan,men dom verkade hellre vilja ha havre och kornkross så allfodret slutade jag köpa hem.
Jag går fortfarande och funderar på vad det kan ha varit som gjorde den ena honan förlamad, och har funderat lite på om dom behöver avmaskas. Har inte sett något som tyder på att dom skulle ha mask men går här och oroar mig lite för att dom inte mår bra.
Skulle bli glad om någon kunde ge mig något råd om det här med avmaskning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser