Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska Bertil bort?  (läst 1860 gånger)

Insanity

  • Inlägg: 349
Ska Bertil bort?
« skrivet: 19 jan-07 kl 09:57 »
Våra två skånegäss Bertil och Bodil har haft mysiga stunder ihop och sen ca 3 veckor nånting så ruvar Bodil på 12 ägg.

Bertil vaktar henne med sitt liv och de båda är ruskigt griniga i humöret nu.

Ska vi plocka bort Bertil när det börjar närma sig kläckning, utgör han någon fara för småttingarna?

De två är ju oskiljaktiga så jag hoppas de kan gå ihop även efter kläckning.
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ska Bertil bort?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-07 kl 21:33 »
Kan ingen ge mitt ett svar på om vi behöver sära på Bertil och Bodil?  ??? :-\
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Ska Bertil bort?
« Svar #2 skrivet: 20 jan-07 kl 10:33 »
Hej Insanity!
Gäss är väldigt familjära och hanan brukar vara minst lika engagerad i omhändertagandet av gässlingarna som honan är så jag tror inte att du behöver sära på dom. Det finns säkert undantag där det inte fungerar men jag tycker du ska låta dom vara tillsammans till att börja med iaf..  Håll lite extra koll dom första dagarna och om du ser nåt misstänksamt så kan du ju bara sära på dom då.. Om du vågar ge dej på det med risk för att bli attackerad!! ;)

Min kompis som har gäss försökte få sin gåsfamilj att adoptera maskinkläckta gässlingar i våras och det fungerade utan problem. Hon kläckte gässlingar i omgångar om 4-5 st och när dom var två dagar introducerades dom till familjen och det gick hur bra som helst.. Gåshonan tröttnade lite efter ett par månader men hanen tappade däremot inte intresset utan tog hand om alla "sina" ungar med största omsorg hela sommaren... :)

Lycka till!!
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ska Bertil bort?
« Svar #3 skrivet: 20 jan-07 kl 11:51 »
Åh, men det låter bra.
Det hade inte varit kul att behövt sära på dom, både för deras skull och för oss.

Bertil är verkligen på krigsstigen nu, han är något lugnare när det gäller min make, då det är han som ger dom mat osv.
Men närmar jag mig Bodil eller Bertil då blir det liv i luckan, han väser och trumpetar så hela ladugården skakar i princip :-X :P
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 2 användare
skräptanten, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser