Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fikon  (läst 3320 gånger)

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
Fikon
« skrivet: 21 apr-10 kl 11:40 »
Hejsan!
Jag hade tänkt odla fikon hemma hos mig, men har hört att man inte kan så direkt från frön utan att man måste plantera sticklingar. Är det någon som vet vart man kan få tag på sånna? Jag har varit på en lokal plantskola, men dom säljer inte.

Frid!
/Markus

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Fikon
« Svar #1 skrivet: 21 apr-10 kl 12:18 »
1. Man kan annonsera på köp/byt/sälj sidor på nätet.

2. Köpa en egen planta i trädgårdsbutiken och skörda sticklingar från denna.

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: Fikon
« Svar #2 skrivet: 21 apr-10 kl 13:55 »
Jag gillade ditt första alternativ :) Hade inte alls funderat på att man kan göra så ^^
Tack!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Fikon
« Svar #3 skrivet: 22 apr-10 kl 09:09 »

Jag har ett litet fikonträd i kruka, och har fått en del fikon. De ser fina ut, men är smaklösa.
Någon som vet varför?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Fikon
« Svar #4 skrivet: 22 apr-10 kl 10:11 »
För lite riktig sol det är solen som ger mak och sötma hos frukter och bär.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Fikon
« Svar #5 skrivet: 26 sep-13 kl 20:10 »
Varför skulle man inte kunna så? Jag har i alla fall en liten planta av Bornholmsfikon som jag sådde i somras. Köpte fröna på Tradera.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Fikon
« Svar #6 skrivet: 27 sep-13 kl 09:01 »
Varför skulle man inte kunna så? Jag har i alla fall en liten planta av Bornholmsfikon som jag sådde i somras. Köpte fröna på Tradera.


De fikon vi odlar i Europa är bildar frukt utan pollinering, sådana frukter brukar antingen inte ge frön eller ge sterila frön. De fikon som odlas i varmare klimat pollineras av en fikonstekel (som inte finns här) med pollen från  speciella getfikonträd.

Se t ex

http://forums.gardenweb.com/forums/load/fig/msg021249416662.html

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Fikon
« Svar #7 skrivet: 30 dec-13 kl 22:20 »
Lånar tråden lite för jag har oxå en fråga om fikon. Jag skicket efter en liten planta från Impcta i våras, och det har stått i växthus till hösten kom, då tog jag in plantan och förvarar den i svalt sovrum med extra belysning. Den har nu satt frukt, 2 st, men det är flera på gång, och plantan växer och blir ranglig, vad ska jag göra? Ta bort frukterna, klippa ner plantan, ta bort extrabelysningen, låta den vara eller. Ad?

sprangskiss

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Fikon
« Svar #8 skrivet: 31 dec-13 kl 12:07 »
öka belysningen eller sänk temperaturen är väl det korta svaret. Jag lät mina fikon stå ute tills de hade tappat sina blad i höstas, nu står de inomhus i ca 12° med väldigt lite ljus och har fina knoppar men inte mer än så

Alexander-VG

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
    • http://swefig.webs.com/
SV: Fikon
« Svar #9 skrivet: 29 mar-14 kl 13:04 »
De fikon vi odlar i Europa är bildar frukt utan pollinering, sådana frukter brukar antingen inte ge frön eller ge sterila frön. De fikon som odlas i varmare klimat pollineras av en fikonstekel (som inte finns här) med pollen från  speciella getfikonträd.

Se t ex

http://forums.gardenweb.com/forums/load/fig/msg021249416662.html


Fikonstekel finns i södra Europa, http://swefig.webs.com/faktaomfikon.htm

Alexander-VG

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
    • http://swefig.webs.com/
SV: Fikon
« Svar #10 skrivet: 29 mar-14 kl 13:07 »
Lånar tråden lite för jag har oxå en fråga om fikon. Jag skicket efter en liten planta från Impcta i våras, och det har stått i växthus till hösten kom, då tog jag in plantan och förvarar den i svalt sovrum med extra belysning. Den har nu satt frukt, 2 st, men det är flera på gång, och plantan växer och blir ranglig, vad ska jag göra? Ta bort frukterna, klippa ner plantan, ta bort extrabelysningen, låta den vara eller. Ad?

Vad har du för typ av extraljus till den ? är det fel typ av belysning så får du ändå långa skott, och då kvittar det egentligen om du ökar belysningen. 18timmar ger jag mina och har kallvita eller lysrör med röda/blåa färger. Men nu snart ska ju ändå fikon sättas ut i södra sverige och då är ju problemt ett mindre kanske. Långa skott kan man toppa in när dom tas ut.

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Fikon
« Svar #11 skrivet: 30 mar-14 kl 22:07 »
Den blev så ranglig och tråkig så jag klippte ner den, vilket den inte verkade tåla :(. Men jag tog ett skott och satte i jord så jag har en fikonplanta iallafall!

Olllle

  • Inlägg: 65
    • Skåne
SV: Fikon
« Svar #12 skrivet: 30 mar-14 kl 23:02 »
Hejsan!
Jag hade tänkt odla fikon hemma hos mig, men har hört att man inte kan så direkt från frön utan att man måste plantera sticklingar. Är det någon som vet vart man kan få tag på sånna? Jag har varit på en lokal plantskola, men dom säljer inte.

Frid!
/Markus

I skåne är det många som har fikon i växthus och i sina inglasade uterum. Bornholmsfikon heter sorten och säljs av tex Åbergs trädgårdar. Köpte själv en kruka för 3 år sedan nu är den stor, ca 3 meter och ger mycket fikon. Bornholmsfikon heter sorten och den växer som "ogräs"

Alexander-VG

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
    • http://swefig.webs.com/
SV: Fikon
« Svar #13 skrivet: 03 apr-14 kl 18:33 »
Har själv en Brown turkey på friland nordöstra skåne zon 1-2, har aldrig frusit ner (medan bornholms-fikonen har frusit bort i samma läge). Ger frukt och växer ca 1m ibland mer per år. Tycker det är en bra sort och är min absoluta favorit.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fikon
« Svar #14 skrivet: 22 apr-14 kl 09:01 »
Brown Turkey lät intressant. Har också Bornholmsfikon som dessvärre frusit ner på friland zon 1.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Fikon
« Svar #15 skrivet: 23 apr-14 kl 10:43 »
Har själv en Brown turkey på friland nordöstra skåne zon 1-2, har aldrig frusit ner (medan bornholms-fikonen har frusit bort i samma läge). Ger frukt och växer ca 1m ibland mer per år. Tycker det är en bra sort och är min absoluta favorit.

Tycker också det låter intressant. Har en södervägg, stenvägg som håller mycket värme, där jag vill spaljéa upp nåt ätbart och fikon vore definitivt trevligt.

Övriga fikon i trädgården lever en tynande tillvaro och tar mycket stryk på vintern. Vet ej sort, fanns här när vi flyttade hit.

Jag har skickat ett PM till dig Alexander-VG.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser