Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bikarbonat, godis och hö  (läst 5418 gånger)

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Bikarbonat, godis och hö
« Svar #20 skrivet: 20 aug-13 kl 19:39 »
Haha Trollmor jag älskar dina gissningar! ;D Men din första tanke om mineralbrist är nog den troligaste...även om den historian blir lite "tristare".

Det som hände och som påverkade resten av hennes liv var nog inte en annan get som var elak. Snarare det faktum att hon (tillsammans med ett gäng andra getter) rymde och sen levde vilt i skogen, de sista åren helt ensam om jag förstått det hela rätt. De andra getterna blev antingen infångade eller skjutna i skogen, så att hon var skygg berodde nog på överlevnadsinstinkten, hon lär iaf ha överlevt tack vare den.

Eftersom hon levde i skogen i MINST 4-5 år så skulle det kunna vara "årsringar" på hornen, pga bättre näring under somrarna. Hon hann ju bara vara omhändertagen i knappt sista halvåret av sitt liv, annars hade det varit intressant att se vad som hände med hornen. Kanske blev hornen kortare än de skulle ha blivit med bättre foder, för jag tror ändå att hon var rätt gammal. Skygg och smärtpåverkad, men ändå ett äldre djurs kloka ögon ♥ Är det årsringar på hornen så får jag dem till 7 eller 8...och i så fall borde hon ha varit i 10-årsåldern iaf. Men det är också en gissning förstås.

Tror bakbensställningen berodde på näringsbrist/mineralbrist, båda bakbenen var lika illa däran. :'( Frambenen var rakare och inte lika smärtfyllda, men de knäppte för varje steg hon tog, så de var inte heller okej. Tänderna var illa däran de med. Och det du säger om vomfloran stämmer säkert! Bjöd dem på jäst någon gång när hon ännu var kvar, ingen av de andra var det minsta intresserade, hon kastade sig över det! Vågade inte ge några mängder, men kanske hade hon kunnat bli bättre i mage och hull...benen var dock inte i skick för att kunna rädda.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bikarbonat, godis och hö
« Svar #21 skrivet: 21 aug-13 kl 10:14 »
;D Ja, det blev en liten miminovell, med utgångspunkt från ett foto.  ;D

Troligen är det en kombination av flera faktorer som ger sådana massiva symptom.  Jag fattade inte att hon levt som ett vilt rådjur ute i skogen, självklart är det då troligen årsringar pga vintersvält.  Starkt gjort av henne att överleva över huvudtaget!  :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tizzla

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Bikarbonat, godis och hö
« Svar #22 skrivet: 21 aug-13 kl 10:32 »
Är du möjligtvis författare? Annars kanske du skulle prova det? ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris, Be, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser