Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygge av kaninburar  (läst 9627 gånger)

trassla

  • Gäst
Bygge av kaninburar
« skrivet: 26 dec-12 kl 12:21 »
Håller på att bygga kaninburar, och använder mig av brädor, som finns på gården. En dum fråga kanske, men vad kan jag lägga i botten, så att kaninen som finns under inte blir blöt (att jag skall ha strö det vet jag)?

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #1 skrivet: 26 dec-12 kl 12:31 »
Jag har lagt OSB-skivor, http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/skivmaterial/osb/osb-skiva-oputsad-yta-11x2440x1197-mm/p-239031 som botten och använt våtrumsprimer för att skydda mot fukt och urin och det fungerar jättebra!

Billig och vettig träskiva!
« Senast ändrad: 27 dec-12 kl 12:12 av Petter B »
Bor på min lilla gård med min stora familj!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #2 skrivet: 26 dec-12 kl 12:39 »
Formplywood är tåligt och bra. Lite dyrare i inköp, men behöver inte målas, så därmed blir den ofta inte dyrare än annat material+färg. Formplywood håller i väldigt många år.

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/isolering-gips-skivor/byggskivor-hyllplan/plywood-osb/1004/formplywood
« Senast ändrad: 26 dec-12 kl 13:49 av Petter B »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kan-iin

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #3 skrivet: 26 dec-12 kl 17:23 »
När jag var yngre fick jag tipset av en väldigt erfaren kaninuppfödare som föder upp kaniner för utställning att måla botten och en bit upp på kanterna i burarna med kallasfalt.

 

Kanilla

  • Inlägg: 58
    • Västergötland
    • Blunderbuss Kaniner
Sv: Bygge av kaninburar
« Svar #4 skrivet: 26 dec-12 kl 17:49 »
Här testat formplywood men det ger en väldigt halkig yta som kräver mycket mer strö tycker jag. Spånet liksom halkar runt ovanpå. Dessutom behöver skarvara mellan golv och vägg tätas om det inte ska rinna ner till den under.

Har också testat kallasfalt som också tätar små springor. Var nöjd tills jag testade golvfärg köpt på ÖB. Nu när det varit kallt och frusit i burarna har man kunnat få loss stora flak av fruset blött strö. I mina burar m kallasfalt har det inte varit alls så enkelt. Även om asfalten är torr innan kaninen flyttar in upplever jag ytan som kladdig i jämförelse m golvfärgen som blir hård och blank och tätar springor.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #5 skrivet: 26 dec-12 kl 17:53 »
Tätar fogar gör man lämpligen med fogmassa, om det behövs. Men bygger man rätt med noggranna mått så blir buren både tät och lättstädad med formplywood som botten.

Jag använde oftast en kombination av torv och halm till mina kaniner, och upplevde inte att det blev halkigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #6 skrivet: 26 dec-12 kl 20:18 »
Fick laminatgolv över och lade in detta i kaninburar vars golv behövde halvsulas. Väldigt enkelt, billigt och lättstädat.

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #7 skrivet: 26 dec-12 kl 20:23 »
Håller på att bygga kaninburar, och använder mig av brädor, som finns på gården. En dum fråga kanske, men vad kan jag lägga i botten, så att kaninen som finns under inte blir blöt (att jag skall ha strö det vet jag)?

Hej!
Du köper en bur av mig, så ser du hur de är byggda. :)
Jag använder råspånt i golven, sorterar ut de brädor som har kvisthål, de lägger jag i det understa våningen, till de två andra funkar det bäst med hela brädor...
För att få golven att luta framåt, så lägger jag dit en 25 mm på den bakre regeln.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=76369.0;all

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #8 skrivet: 26 dec-12 kl 20:30 »
Hej!
Du köper en bur av mig, så ser du hur de är byggda. :)
Jag använder råspånt i golven, sorterar ut de brädor som har kvisthål, de lägger jag i det understa våningen, till de två andra funkar det bäst med hela brädor...
För att få golven att luta framåt, så lägger jag dit en 25 mm på den bakre regeln.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=76369.0;all

Beekeepern.


Kan du förklara varför det skall luta?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #9 skrivet: 26 dec-12 kl 20:57 »
Kan du förklara varför det skall luta?
Vått blir inte stående då, samma som parkbänkar..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Halte

  • Gäst
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #10 skrivet: 26 dec-12 kl 21:04 »
Vått blir inte stående då, samma som parkbänkar..
Måste luta ganska bra innan en parkbänk glider av från kaninburen..

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #11 skrivet: 26 dec-12 kl 22:33 »
Måste luta ganska bra innan en parkbänk glider av från kaninburen..
;D ;D ;D ;D ;D

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

NirsOrs

  • Inlägg: 170
    • Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #12 skrivet: 29 dec-12 kl 01:45 »
Jag har formplyfa i några burar, de har hållit bra i 7,5 år! Så nu när jag ska bygga nya burar blir det endast formplyfa i botten :)

Håller inte med Kanilla om att det blir halkigt, dock använder jag torvmix och det kanske ligger bättre än enbart spån.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #13 skrivet: 29 dec-12 kl 14:50 »
De burar som jag byggde med plywood i golven, målade jag med kallasfalt
och efter den andra strykningen strödde jag på sand, så att kaninerna inte kan halka lika lett.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

trassla

  • Gäst
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #14 skrivet: 30 dec-12 kl 11:30 »
Kan jag inte använda vanliga brädor, och någon kitt emellan springorna? Jag har stora burar till mina kaniner; 153x90x90, och då skulle jag behöva beställa mängder av playwood mm.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #15 skrivet: 30 dec-12 kl 11:44 »
Självklart kan du limma,  jag skulle använda ett flexibelt lim som kan "sträckas" tex Sikaflex. och ovanpå det lägga en fuktspärr till badrum/kallasfalt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

trassla

  • Gäst
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #16 skrivet: 30 dec-12 kl 11:45 »
Okej, då kör jag med fuktspärr mm.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #17 skrivet: 30 dec-12 kl 11:48 »
Okej, då kör jag med fuktspärr mm.
Men räkna på det, det är troligen så att det blir billigare med formplyfa, när du räknat in alla kringkostnader. Har ni ingen byggmax eller liknande inom rimligt avstånd?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

trassla

  • Gäst
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #18 skrivet: 30 dec-12 kl 12:21 »
Nej, det är ett par mil bort. Jag tänkte kanske att det skulle bli billigare att bygga dessa stora burar i brädor (som redan finns här på gården), och att få någon bra botten, så att inte kaninen under blir blöt.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Bygge av kaninburar
« Svar #19 skrivet: 30 dec-12 kl 12:27 »
Det kan hända att det blir billigare med brädor, tätning, kallasfalt, fuktspärr osv, men det är inte säkert, det är bara det jag säger. Man kan ofta tjäna på att räkna samman alla kostnader för de olika alternativen innan man bestämmer sig. Och även ta hänsyn till förväntad livslängd.

Jag bygger mycket av skivor, för att det är snabbt, smidigt, inte blir så tungt och ofta blir billigare när man räknar in skruv, tid osv. Jag har också flera mil till närmsta bra bygghandel, men jag löser det genom att handla mycket när jag är där. Jag har alltid ett antal skivor av olika sort på lager, så att jag inte behöver åka iväg inför varje litet projekt. Då minskar både tidsåtgång och transportkostnad.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 3 användare (1 dolda)
skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser