Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planerar vår framtida hönsflock  (läst 3251 gånger)

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Planerar vår framtida hönsflock
« Svar #20 skrivet: 24 jan-15 kl 23:50 »
Hej!

jag vill tipsa om svarthöna, hade 9 st förra vintern och fick 4-6 ägg om dagen. Denna vintern har jag fått mellan 0-2 ägg om dagen, har dock bara 2 svarthönor kvar. de har aldrig flugit ur hönsgården  eller försökt rymma. Duktiga ruvare och grymma mammor, tar väl hand om sina bebisar. Jag kunde tom introducera maskinkläckta kycklingar till mina två förra sommaren och de var väldigt snälla och tog dem till sig.

Lycka till med hönseriet!
Fembarnsmamma med man och liten gård.

 

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Planerar vår framtida hönsflock
« Svar #21 skrivet: 25 jan-15 kl 03:12 »
Jag har genbanks-hedemoror och har haft denna ras i åtta år nu. Mångfalden av færger ær dom kænda før, men temperatmentet varierar lika mycket. I min flock på åtta høns och två tuppar finns allt mellan lugna gullehøns som æter ur handen till ett svart spektakel... syster till førre stortuppen och honom bytte jag ut før att få lugn i flocken. Dom har mkt bra flygførmåga men vill du veta hur jag får mina att stanna innanfør ett en meter høgt elnæt ændå, så hænvisar jag till tidigare inlægg før jag har tjatat om elnætet en massa gånger. I genomsnitt ruvar 1/3 av dom någon gång (enligt rasføreningen). Många ruvar då dom ær ett år och sedan aldrig mer, vad det nu beror på.

Du kan ha en tupp om du får tag i en med svag stæmma. Det finns faktiskt dom som har svårt før att gala och då du inte har något emot att ha flera olika raser så kan du ju høra dig før till någon som stor uppfødare och sæga att du tar vem som helst som gal svagt eller inte alls, bara han ær tam och snæll.

Piien

  • Inlägg: 14
    • Södermanland
SV: Planerar vår framtida hönsflock
« Svar #22 skrivet: 26 jan-15 kl 19:02 »
Funderar på om det är möjligt att köpa lite äldre, könsvisande kycklingar och skapa sin egen flock från grunden. Problemen är då att jag inte har någon praktisk erfarenhet och inget hönshus än. Kanske kan ni dela med er av era tankar och erfarenheter?

1. Får de små kycklingarna bra möjligheter att få alla kunskaper de behöver som vuxna, utan vuxna hönor i sin flock?

2. Funkar det bra att sätta ihop flera kycklingar från olika platser? Är medveten om smitta men det verkar inte finnas så många alternativ.

3. Hur stort utrymme behöver de ha för att må bra? Vet att de inte behöver stora utrymmen först men de kanske behöver bo där i 3-4 månader innan de får flytta till hönshuset. Tänker mig en liten hage i vår lillstuga och mkt begränsad utevistelse (men det är ju samtidigt kallt ett tag till).

4. Hur mycket tillsyn och skötsel kräver de små?

5. Något annat jag måste tänka på om jag väljer att gå den vägen?

6. Fördelar/nackdelar med detta alternativ?


Tack på förhand för att ni orkar svara på mina frågor!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Planerar vår framtida hönsflock
« Svar #23 skrivet: 26 jan-15 kl 20:52 »
1. Kunskaperna finns instinktivt
2. Funkar bra med jämnstora
3. Ju större desto bättre.. Hur många har du tänkt dig?
4. Man behöver kolla till dem morgon och kväll men helst några gånger däremellan..kycklingar har en tendens att fylla vattenskålen med spån samt skita i mat och vatten.. Städa bör man göra ofta så det inte blir fuktigt i golvströet..fukt är grogrund för bakterier och problem.
5. Det tar tid innan det blir några ägg..man kan få räkna med dödsfall och behöver köpa in fler än tänkt. De behöver värmelampa. Kostnaden kan bli högre än om man köpt vuxna djur..räknat till inköp och foder.
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser