Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Formatbyte.  (läst 3012 gånger)

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
Formatbyte.
« skrivet: 19 jan-15 kl 11:49 »
Jag har i mitt stilla sinne gått och lurat på att byta format. Nu har jag Svea, använder både hel o halv. Det funkar ju men blir lätt väldigt högt. Yngelrummet (hel) funkar ju super då ramarna är djupa, drottningarna verkar gilla det, men
det jag främst är ute efter är att alla lådor ska ha samma storlek. De små svea känns då för små för det och helsvea för stort.

Ska prova "Rose hive"-metoden med några kupor tänkte jag. http://www.rosebeehives.com/what-are-rose-hives.html


Behöver ett vanligt format som är lätt att få tag i grejer till när jag tröttnat på att bygga själv.
Har inte förkovrat mig alls i de olika formaten och känner att det är bäst att fråga de kunniga.

Frågan är om det är Lågnormal jag ska ha?

Alla synpunkter välkomnas.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Formatbyte.
« Svar #1 skrivet: 19 jan-15 kl 13:29 »
Hej Urdus

När jag började sätta mig in i biodlingens konst (och vetenskap) så blev jag i början en aningens förvirrad (mild sagt).
Alle dessa mått, ibland med bara 5 mm "saliggörande" skillnad och jag tyckte att detta var in riktigt klokt (lika mild uttryckt).
Och eftersom jag kollade på tyska, engelska och svenska sidor så blev jag inte bara inte klokare, utan tänkte snarare: 

Medan jag hade valet och kvalet innan jag började, så har du det tydligen nu när du redan har utrustning.
För mig var det en självklarhet att i största möjliga mån bygger min utrustning själv...och det är kul att läsa att även du är inne i samma sväng!

Eftersom jag är nybörjare, så får du ta mina funderingar med en stor nypa salt sked honung.

Nu vet jag inte hur många ramar du redan har osv. eller om du kan tänker dig att börja helt om från "noll".
Tittade på "rose hive"...inte precis lätta lådor när de är fyllda med honung kan jag tänka mig.
Tydligen så är Longstroth respektive LN kupor i bruk hos de flesta...något som jag valde att helt bortse ifrån.

Min vägledning var: lätt att handskas med och via den vägen kom jag in på naturbygge.
Tankarna och filosofin bakom tilltalade mig och ännu bättre blev det när jag såg att det var lätt att bygga, inte krävde en himla massa material och utrustning heller.

"Rosen kupan" är inte heller precis "rocket sience" utan verkar vara lätt att bygga, men det är väl alla fyrkantiga lådor. Höjden passar med standardmått på sågat virke (5 mm hit eller dit spelar enbart roll när du skall ha ramar).
Så ett tips är att även titta vad som finns för passande material hos din brädgård innan du börjar.

Angående ramformat kanske får du några tips här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Biramar


Skall bli intressant och höra vilket beslut du fattar...

Du har aldrig tänkt "utanför ramar"

Själv skall jag nu fortsätta med att färdigställa min andra, horisontella "topbar hive"...där jag valde en övre bredd på 42 cm så att vanliga "ramar" (efter viss "manipulation") kan passas in.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Formatbyte.
« Svar #2 skrivet: 20 jan-15 kl 08:43 »
Jag tycker också det låter väldigt intressant med topbar hyve! Kan du skicka några bilder på dina kupor? Det går alltså att bygga något med gamla ramar. Låter bra!

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Formatbyte.
« Svar #3 skrivet: 20 jan-15 kl 09:45 »
Hej Bilou

Nu hade jag inte tänkt att kapa Urdus tråd...så bara kort några länkar:

Patriks utmärkta sida: http://xn--smbruk-jua.se/tag/topplistkupor/
Och så här i forumet: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=165279.60 (där kan vi föra diskussionen vidare tex)
Och avslutningsvis ännu en:http://www.tbhsbywam.com/


Det fina i hemmabyggandets kråksång är jo att det finns möjligheter oavsett ramar eller ej (för att inte tala om att det är mycket skonsamt för ekonomin)!

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Formatbyte.
« Svar #4 skrivet: 20 jan-15 kl 15:10 »
Hej! Tack för input.

För min del är det viktigaste (just nu, som det känns) att alla lådorna är lika stora för att kunna prova lite olika varianter och inte vara låst vid 2 ramformat, hel o halv. Att de blir tunga gör inget. Jag behöver lyfta lite.

Jag märker t.ex att förnya vax blir lurigare med olika storlek på lådorna.

Har inte tänkt utanför ramarna än, men det kanske kommer vad det lider.

Det har blivit en del Svealådor o ramar, men jag är nog beredd att tillbringa en del tid i snickarbrallorna. Det blir ju till att börja från noll. Jag har fått kanske 10-12 LN lådor till skänks, men de står på fastlandet ute i obygden..

Det lutar väl åt LN tror jag, så det finns att få tag grejor i när det kniper som sagt.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Formatbyte.
« Svar #5 skrivet: 20 jan-15 kl 16:18 »
Ska du bygga själv rekommenderar jag ett lägre format än LN för att kunna använda vanliga brädor som lådsidor.

Ett lägre format betyder mer ramvirke på höjden i kupan så då är det naturligt att göra ramarna längre för att det inte ska påverka den ergonomiska höjden.

Köper du helt färdiga lådor är frakten en dyr post. Men vissa lådor kan staplas i varandra och blir då lite bättre, t.ex. 3/4 langstroth.

Jag har själv mest LN och det fungerar utmärkt, men skulle själv valt en lägre och bredare ram och med rektangulära lådor idag.

agne

  • Inlägg: 46
    • Hälsingland
SV: Formatbyte.
« Svar #6 skrivet: 20 jan-15 kl 16:48 »
 Hur passar skattramarna i slungan ???

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Formatbyte.
« Svar #7 skrivet: 20 jan-15 kl 17:47 »
Hej

Kommer precis ur verkstan...och eftersom jag antagligen blir den som skall snickra just LN-skattlådor till föreningen så var Olofs tanke angående köpevirke det som jag funderade över!
19,5 cm är väl standard, och då passar de inte...fattas några futtiga cm!

(Dessa "förb.....de" ramar ställer till det än en gång...fast nu bara för bikupsbyggaren) ;)

Urdus, håll mig underrättat hur du löser detta! Tack.
« Senast ändrad: 20 jan-15 kl 17:53 av Kap Horn »

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Formatbyte.
« Svar #8 skrivet: 20 jan-15 kl 22:59 »
3/4 langstrothram är 159 mm hög. Då passar dessa direkt även om man formellt ska kapa 3 mm på höjden:
http://www.beijerbygg.se/store/privat/tr%C3%A4produkter/ytterpaneler/o-behandlade-ytterpaneler/22x170-ytterpanelbr%C3%A4da-gra-fins%C3%A5g-un#.VL7KM9KG-9U

Kapningen på höjden är annars lätt gjort med bordscirkelsåg.

Innermåtten på en sådan standardlåda är 464x370x167 mm. Jag kan inte se att något annat standardformat utnyttjar standarddimensioner av virket lika väl.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Formatbyte.
« Svar #9 skrivet: 21 jan-15 kl 11:28 »
Hm.

Ja det här tål ju att funderas på.. Verkar ju onekligen enklast att följa plankförsäljarens redan inarbetade mått.

Funderar också på virket till ramarna. Svea (eller kanske alla) är ju 25x10mm. Min gamle farbror ökade det måttet till 37x10mm, vad jag antar i skattlådorna. Skulle jag gå åt det hållet så är jag ju iofs tillbaka på olika rammått, men det borde ju finnas något hos brädhandlarn som skulle passa. Någon typ av läkt kanske som håller sig iallafall runt 25x10. Bara man väljer något som kommer finnas ett bra tag framåt borde det ju inte vara något problem. För inte är det väl så att bina har bestämt 25x10?

Blir kanske att göra ett eget format ändå. Slipper man klyva brädorna på längden går det ju väldigt fort att bygga en låda. samma med ramvirket. Är det bara att såga längder o spika ihop går det ju undan.

Rektangulär låda låter fint. Kul vinterfunderingar. Blir besök på brädgårn.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Formatbyte.
« Svar #10 skrivet: 21 jan-15 kl 19:32 »
...För inte är det väl så att bina har bestämt 25x10?
Jo på sätt och vis. Måttet 10 mm är bara för hållfasthet men 25 är rätt viktigt.

Vaxbygge med arbetaryngelceller på båda sidorna är i genomsnitt omkring 25 mm (lite beroende på hur man räknar). Med bigång ca 10 mm mellan ramarna (som är det bina själva bygger på ett ungefär) så har bina 35 mm centrum till centrum på kakorna i yngelutrymmet. I vaxbygge med honung är bina inte alls lika noggranna med avstånden.

Så håll dig till 25 mm eller åtmistone så ramavståndet centrum till centrum blir 35.

I skattlådor väljer en del biodlare att ha större centrumavstånd (typ 9 ramar i en 10-ramarslåda) för att förenkla skörden. Jag har lite blandat och tycker inte det är en självklar fördel för biodlaren och skulle rekommendera att börja med samma avstånd som i yngelrummet. Bina verkar inte bry sig.

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Formatbyte.
« Svar #11 skrivet: 21 jan-15 kl 21:12 »
Jo på sätt och vis. Måttet 10 mm är bara för hållfasthet men 25 är rätt viktigt.

Vaxbygge med arbetaryngelceller på båda sidorna är i genomsnitt omkring 25 mm (lite beroende på hur man räknar). Med bigång ca 10 mm mellan ramarna (som är det bina själva bygger på ett ungefär) så har bina 35 mm centrum till centrum på kakorna i yngelutrymmet. I vaxbygge med honung är bina inte alls lika noggranna med avstånden.

Så håll dig till 25 mm eller åtmistone så ramavståndet centrum till centrum blir 35.

I skattlådor väljer en del biodlare att ha större centrumavstånd (typ 9 ramar i en 10-ramarslåda) för att förenkla skörden. Jag har lite blandat och tycker inte det är en självklar fördel för biodlaren och skulle rekommendera att börja med samma avstånd som i yngelrummet. Bina verkar inte bry sig.


Tack för bra info.
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Formatbyte.
« Svar #12 skrivet: 23 jan-15 kl 09:17 »

Själv skall jag nu fortsätta med att färdigställa min andra, horisontella "topbar hive"...där jag valde en övre bredd på 42 cm så att vanliga "ramar" (efter viss "manipulation") kan passas in.


Kan man märka någon skillnad på binas vilja att bygga horisontellt kontra vertikalt?
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Formatbyte.
« Svar #13 skrivet: 23 jan-15 kl 10:42 »
Hej Urdus

Själv har jag ingen erfarenhet än...den tänkte jag samla kommande sommer.
Men enligt andra med erfarenhet, så gör det ingen skillnad alls.

Biodlarn är rätt man i det här forumet...titta på hans hemsida vet jag: http://xn--smbruk-jua.se/category/biodling/


Så som jag ser det, är det ett mycket enkelt sätt att ha bi, som dessutom är väldigt bivänligt med naturbygge, vaxbyte osv. med c
Å andra sidan inga tunge lyft, allt material samlat i en och samma kupa och verkligen lätt att bygga själv.


För ca 500 kr i material kan du bygga en komplett kupa med ca 100 liter volum!


Denna kuptyp skulle kunna skötas tom sittandes!  ;D







 

urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Formatbyte.
« Svar #14 skrivet: 24 jan-15 kl 23:46 »


Denna kuptyp skulle kunna skötas tom sittandes!  ;D


Men det vore ju fint! Den mesta tiden med bina tillbringar jag ju sittande på stolen ändå, med kaffekoppen!
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Formatbyte.
« Svar #15 skrivet: 30 jan-15 kl 13:27 »
Hej Urdus

Som jag skrev, så skall jag bygga ett antal  LN-skattlådor till föreningen.
Hittade råspont i min brädgård som bygger 85 mm, tjocklek 22 mm.
Tre brädor ger precis so mycket extra att jag kunde såga bort not och fjäder på under-och överkant.

Inklusive några skruvar, lim och linolja så kostar en sådan låda en femtiolapp.

Kanske något som inspirerar?




urdus

  • Inlägg: 283
    • Gotland
    • Koorpmusic
SV: Formatbyte.
« Svar #16 skrivet: 03 feb-15 kl 11:52 »
Hej Urdus

Som jag skrev, så skall jag bygga ett antal  LN-skattlådor till föreningen.
Hittade råspont i min brädgård som bygger 85 mm, tjocklek 22 mm.
Tre brädor ger precis so mycket extra att jag kunde såga bort not och fjäder på under-och överkant.

Inklusive några skruvar, lim och linolja så kostar en sådan låda en femtiolapp.

Kanske något som inspirerar?





:D Fint. Tack för tips!
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Formatbyte.
« Svar #17 skrivet: 03 feb-15 kl 13:49 »
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser