Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ällingar  (läst 1872 gånger)

Grabbarnasmatte

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
Ällingar
« skrivet: 13 jun-13 kl 00:58 »
Hej!

Har lite frågor kring ällingar jag hoppas någon kan svara på  :) ?

Vad rekommenderar ni med erfarenhet som underlag till maskinkläckta ällingar?


Vid vilken ålder, brukar man kunna höra skillnad på lätena på könen?
Eller visar fjäderdräkten det innan lätet?

Tacksam för svar  :)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Ällingar
« Svar #1 skrivet: 13 jun-13 kl 08:07 »
Det beror nog väldigt mycket på var du håller dem. Jag har mina inne ca en vecka och flyttar sedan ut dem i hönshuset. Så länge de är inne vill jag inte ha ett underlag som skräpar för mycket.

Jag har gamla kasserade frottéhanddukar de första dagarna sedan byter jag till tidningspapper men jag tror nog att man kan ha tidningspapper från början. När de efter en vecka får flytta ut till en inhägnad i hönshuset går de på samma strö som finns där, dvs spån. De skitar ner något kopiöst så det ska vara ett underlag som är lätt att byta.

Jag har pekinganka och där finns det inget sätt att se kön på fjäderdräkten. Redan från början kan du se kön om du "vänder ut" kloaken. Inte 100%-ig men ser man en snopp där är det naturligtvis en drake. Ingen snopp kan det vara en hona eller så har man inte lyckats se snoppen. Brukar vara någotsånär tillförlitligt. Annars tycker jag nog att de behöver bli 5-6 veckor för att man ska kunna skilja könen på lätet. Allra sist kommer hanens "tjusarlock". Den kommer inte förrän han är stor.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Grabbarnasmatte

  • Inlägg: 27
    • Södermanland
SV: Ällingar
« Svar #2 skrivet: 16 jun-13 kl 00:58 »
Tack snälla för ditt svar!
Jag har tänkt att ha dem inne första tiden och sedan flytta ut dem till "ankhuset".

Vid vilken ålder är det lämpligt att introducera dem för vårat vuxna par?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser