Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första skattlådan när?  (läst 15138 gånger)

Marie i Tierp

  • Inlägg: 52
SV: Första skattlådan när?
« Svar #20 skrivet: 28 apr-08 kl 12:41 »
Citera
Jag tycker att jag kan ganska mycket med i jämförelse med att jag ännu bara lyckats hämta hem 5 kg honung inalles. Mitt livs historia
Svärmar bina flera ggr/sommar eller vad beror den lilla skörden på?

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Första skattlådan när?
« Svar #21 skrivet: 05 maj-08 kl 12:17 »
Svärmar bina flera ggr/sommar eller vad beror den lilla skörden på?

Jag köpte mina första samhället vid midsommar i fjor. Strax efter dog sommaren och det blev bara regn och ingen nektar. Samhällena fick stödfordras istället för att skattas.

MEn i år ser de fina ut. Buckfastdrottningen har inspekterats idag och hon går på 8 ramar. Men någon skattlåda blev det inte, eftersom understa lådan i yngelrummet var tom sånär som på lite pollen. Istället växlade jag lådor.

Dunderhonung

  • Inlägg: 154
SV: Första skattlådan när?
« Svar #22 skrivet: 05 maj-08 kl 18:59 »
...Mitt råd är således att alltid sätta de nya lådorna överst och inte vänta för länge med det. Det bidrar bara till att begränsa drottningen och eventuellt locka hene i svärmning senar...

Hej!
Jag har märkt att bina ogärna vill ha honungen i de undre skattlådorna om man sätter på lådan överst. då flyttar de upp honungen och får utrymme under istället. Bra kan man tycka, men problemet är att under flyttningen går dett åt en massa på vägen till att hålla igång de som skall flytta honungen. Så då är det bättre att sätta den nya skattlådan precis på spärrgallret...

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Första skattlådan när?
« Svar #23 skrivet: 05 maj-08 kl 20:44 »
Jag var på biodlarträff idag och fick många intressanta kommentarer på hur, när o varför jag satt på mina lådor... :) Ingen tyckte samma förstås, varken som varann eller som mig ;D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Första skattlådan när?
« Svar #24 skrivet: 05 maj-08 kl 22:15 »
Jag var på biodlarträff idag och fick många intressanta kommentarer på hur, när o varför jag satt på mina lådor... :) Ingen tyckte samma förstås, varken som varann eller som mig ;D
Första måndagen i Maj....Tusan också, jag som hade tänkt gå >:(.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Susannett

  • Inlägg: 982
  • L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
SV: Första skattlådan när?
« Svar #25 skrivet: 06 maj-08 kl 12:59 »
ställde på ett par till igår :o för säkerhets skull
är Återprenumerant såklart.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Första skattlådan när?
« Svar #26 skrivet: 06 maj-08 kl 21:05 »
Idag var jag i mina samhällen för att göra en mer grundlig genomgång, och oj vilken fart!! Jag är mycket glad att jag satte på första lådorna förra veckan, för annars hade de nog suttit i grannens träd allihop!

Mina två stora samhällen, som fick utökat yngelrum förra veckan, hade byggt ut allt vax och täckte nästan alla 20 ramarna! Det ena samhället (som sitter på kallbygge med nätbotten) hade dessutom byggt vidlbyggen i varje skrymsle o vrå (bottnen är lite för hög) och en hel radda med drottningsceller.. :o

Mitt lilla samhälle hade inte byggt så mycket och får jobba vidare med sin skattlåda, medan de andra två fick en till låda var idag. Fortsätter värmen får de nog ha en skattlåda till nästa vecka. Och "gubbarna" som var så oroliga igår att jag alldeles kylt ut mina stackars samhällen genom att sätta lådor uppepå.. ;)

Jag får nog lägga mina "yrkesodlar-wannabe"-tankar på hyllan ett år, för i sommar behöver jag nog pilla med mina samhällen o lära mig vad de pysslar med egentligen...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Roger H

  • Inlägg: 208
  • Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: Första skattlådan när?
« Svar #27 skrivet: 07 maj-08 kl 12:46 »
Citera
Fortsätter värmen får de nog ha en skattlåda till nästa vecka. Och "gubbarna" som var så oroliga igår att jag alldeles kylt ut mina stackars samhällen genom att sätta lådor uppepå..

Undra då hur de ser ut i deras lådor då... Fast de kanske inte har så produktiva drottningar som du har.

//Roger

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Första skattlådan när?
« Svar #28 skrivet: 20 mar-14 kl 13:58 »
Anette: att lyfta upp den 1:a yngellådan överst är en bra metod. Men bra drottningar i samhällen som övervintrat bra kan behöva en 3:e yngellåda, jag har 2 sådan samhällen i år nu gäller det att hålla jämna steg med bina så dom inte svärmar istället! Men det är nya drottningar så dom ska nog klara sig. Och snart börjar drottningodlingen och då "nallar" man ju så mycket bin, då kan det vara bra med ett par stora samhällen.
Lyfter den här tråden för mina bin bygger av bara attan just nu och jag undrar om jag ska sätta en ytterligare yngellåda? De går på två lådor LN och som sagt så ökar de ut i rasande fart. De fick mycket foder var inför vintern 1 hink Bifor och 4-5 kg sockerlösning. Våren är väldigt tidig kanske 2-3 veckor tidigare än normalt och jag har tänkt göra åtminstone en avläggare om jag får till det och då är det väl bra med en ytterligare yngellåda eller tänker jag fel och det blir för kallt och det blir kalkyngel?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Första skattlådan när?
« Svar #29 skrivet: 21 mar-14 kl 11:16 »
Lyfter den här tråden för mina bin bygger av bara attan just nu och jag undrar om jag ska sätta en ytterligare yngellåda? De går på två lådor LN och som sagt så ökar de ut i rasande fart. De fick mycket foder var inför vintern 1 hink Bifor och 4-5 kg sockerlösning. Våren är väldigt tidig kanske 2-3 veckor tidigare än normalt och jag har tänkt göra åtminstone en avläggare om jag får till det och då är det väl bra med en ytterligare yngellåda eller tänker jag fel och det blir för kallt och det blir kalkyngel?
Jag tror det är för tidigt. Även om våren är tidig är det fortfarande mars, kyliga perioder kan komma. Det kan trots tidig vår inte finnas så mycket drag ännu.
Vad menar du med att de bygger? Eller menar du yngelproduktionen? För jag har svårt att tro att de skulle börja bygga ut mellanväggar vid denna tiden.
Kalkyngel är en sjukdom som visserligen drabbar hårdare vid kylig väderlek, men man måste ha sjukdomen för att det ska hända. Men ibland pratar man om förkylt yngel och det kan ju hända.
Ofta tycker man ju att samhällena är så stora när man tittar till dagtid, men gå dit en tidig morgon (ni har säkert frostnätter ni också), då är det inte säkert att de fyller båda lådorna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Första skattlådan när?
« Svar #30 skrivet: 21 mar-14 kl 12:51 »
Ja jag menar förbereder och grejar för yngel och bygger även ut i översta lådan. Det har inte varit frost här på många nätter men jag ska göra som du säger och gå en jättetidig morgon och se om de håller på då oxå.Tack för svar  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Första skattlådan när?
« Svar #31 skrivet: 21 mar-14 kl 18:16 »
Var det inte lite tidigt att öppna och kolla i kupan?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Första skattlådan när?
« Svar #32 skrivet: 21 mar-14 kl 18:27 »
Ja, jag vet inte men det var över +15 grader och det gick attans snabbt. I vart fall var de i full gång och hade hämtat pollen flera dagar så de behövde väl plats till det om inte annat?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Första skattlådan när?
« Svar #33 skrivet: 21 mar-14 kl 18:34 »
Var hela underlådan också tagen i anspråk? I mina kupor finns hela verksamheten i den övre lådan vid denna tiden.

DkY

  • Inlägg: 44
    • Blekinge
SV: Första skattlådan när?
« Svar #34 skrivet: 21 mar-14 kl 18:38 »
Här i Blekinge har vädret varit ganska varmt även denna vecka.  Invintrade på en låda,  borde man sätta dit en till nu i helgen?  Ska kontrollera fodermängden.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Första skattlådan när?
« Svar #35 skrivet: 21 mar-14 kl 18:58 »
Här i Blekinge har vädret varit ganska varmt även denna vecka.  Invintrade på en låda,  borde man sätta dit en till nu i helgen?  Ska kontrollera fodermängden.

 Om det behövs ser Du när du kollar fodermängden. Har bina bara en låda  så kan kan man sätta en låda under med utbyggda ramar. Men i mars månad ska man inte rusa åstad för att det råkar vara lite högre temperatur några dagar. Någon nektar att tala om finns inte än att hämta och det är nu och halva april de gamla bina dör ut fortare än det föds nya. 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Första skattlådan när?
« Svar #36 skrivet: 21 mar-14 kl 19:03 »
Var hela underlådan också tagen i anspråk? I mina kupor finns hela verksamheten i den övre lådan vid denna tiden.
Det vet jag inte för jag tittade bara i den översta och där byggde de för fullt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Siljansringen

  • Inlägg: 41
SV: Första skattlådan när?
« Svar #37 skrivet: 23 apr-14 kl 21:37 »
Tio dagar före första vildhallon blommans öppnande.
Skattlåda nr2 efter tjugo dagar från start och då under nr1.
Endast utbyggda kakor som har varit i yngelrummet
tidigare år, ljusbruna. Det är de ljusbruna kakorna med
utbyggda arbetarceller som är hemligheten med att få
mycket honung. Skattlåda nr 3 under nr 2 när låda nr 1
är täckt till häften. Skattlåda nr 3 kan användas med bara
mellanväggar. för att få skattlåda nr 1 klar i tid så kan man växla
ramar, mittenramar byter plats med ytterramar.

larsanderss

  • Inlägg: 265
  • Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Första skattlådan när?
« Svar #38 skrivet: 24 apr-14 kl 10:54 »
Jahaja, men vari ligger finessen med att stoppa (som jag ser det) unkna fd yngelramar i skattlådor ?? Min bigubbe har visat mig att drottningen hellre värper ägg i redan använda kakor än i splirrans nya...... men honungsledes ??

Lars A

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Första skattlådan när?
« Svar #39 skrivet: 24 apr-14 kl 12:42 »
I skattlådan ska det väl vara så fräscha ramar som möjligt, honung är ett livsmedel.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 2 användare
javill, Ekman

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser