Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släckt kalk mot ohyra??  (läst 10643 gånger)

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Släckt kalk mot ohyra??
« skrivet: 14 mar-08 kl 13:10 »
Läste också att man kunde blanda släckt kalk i sandbad mot ohyra i fjäderdräkten...

Någon som använt detta?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Elolinon

  • Inlägg: 118
  • Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #1 skrivet: 14 mar-08 kl 16:03 »
Läste också att man kunde blanda släckt kalk i sandbad mot ohyra i fjäderdräkten...

Någon som använt detta?

Hmmm, men släckt kalk betår ju av Calciumjoner (Ca2+) och hydroxidjoner (OH-) och hydroxidjonerna är ju frätande. (starkt basiskt) Så är det inte foderkalk man bör blanda i sandbadet då?

Själv har jag målat väggarna och taket  med slamfärg blandat på släckt kalk, samt försökt trycka in geggan i springor och hörn där ohyra kan tänkas vilja bo. Dock har jag undvikit att måla på ställen där hönorna sitter eller går.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Lundahund

  • Inlägg: 224
  • Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #2 skrivet: 02 aug-10 kl 15:34 »
Hej!
Har köpt en stor beg. utebur där det bott kaniner (aldrig höns). Kan det finnas ohyra i som kan gå på mina höns?
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #3 skrivet: 02 aug-10 kl 16:52 »
Troligen inte. De flesta är artspecifika. Vill du vara helt säker, spreja med typ Virkon-S. Det är vad jag lärt mig i alla fall, men jag är nybörjare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #4 skrivet: 02 aug-10 kl 22:10 »
Troligen inte. De flesta är artspecifika. Vill du vara helt säker, spreja med typ Virkon-S. Det är vad jag lärt mig i alla fall, men jag är nybörjare.
OBS!Virkon S hjälper mot bakterier, virus och svamsporer men inte mot loppor löss och kvalster. OBS!

 Är du orolig för ohyra spraya med ett Pyretin preparat. Pyretin framställs ur kamomill och bryts ner på ca 24 timmar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #5 skrivet: 02 aug-10 kl 22:18 »
stalosan finns oxå....
Fjäderfän och kaniner

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #6 skrivet: 04 aug-10 kl 12:36 »
stalosan finns oxå....
Stalosan dödar INTE loppor, löss o kvalster.

Stalosan F  minskar tillväxten av bakterier, svamp, virus, coccidier samt eliminerar antalet spolmaskägg.

kalka kan du göra om du är osäker...
Kalk dödar INTE loppor, löss o kvalster.

Kalk - Ca(OH)2 (släckt kalk)
Verkningsspektrum: bakterier i vegetativ form (ej alla mykobakterier), virus.


Virkon S. dödar INTE kvalster eller löss.

Används mot virus, mykoplasma, bakterier, svampar och sporer.
« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 08:37 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #7 skrivet: 04 aug-10 kl 15:29 »
varför kalkar man i hönshuset om det inte dödar löss?
Fjäderfän och kaniner

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #8 skrivet: 05 aug-10 kl 17:26 »
varför kalkar man i hönshuset om det inte dödar löss?
Några för att man tror att det dödar löss, fast det inte gör det.

Några gör väl det för att dom vet att det dödar bakterier o virus.

Några vill kanske få ett vitt hönshus billigt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #9 skrivet: 05 aug-10 kl 17:31 »
Sen ser man ju lössen bra mot en vit yta, så då kan man se om eventuella behandlingar har effekt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #10 skrivet: 21 aug-10 kl 12:32 »
Vilket medel är bäst mot löss och kvalster hos höns?
Jag gjorden en storrengörning av hönshuset i veckan.
Tvättade allt med klorin först, sen sprayade jag virkon på allt.

trodde det skulle ta död på alla tänkbara saker, men har tydligen missat nåt... :P

Inte för att jag har sett några löss eller kvalster, men jag ville ju förebygga! :(
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Astra

  • Inlägg: 304
    • Uppland
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #11 skrivet: 21 aug-10 kl 23:24 »
Mnja, pyretin kommer inte från kamomill så tro inte att det går att plocka kamomill och börja gnida ;). Det kommer från en krysantemum (Tanacetum cinerariifolium) Jag tror också att det kan vara ett bra medel att sraya över med. (finns i t.ex. växtvårdsmedlet Pyrex).
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #12 skrivet: 22 aug-10 kl 08:35 »
Fast förebyggande ska man rengöra, tex med såpa, om man rengjort tidigare, och med kaustiksoda om man köpt in begagnade burar, ev kompletterat med virkon S. Att använda insektsgifter, frontline eller andra mediciner förebyggande skapar bara resistens, och då får vi alla problem med att det inte finns verksamma medel när vi får in sjukdomar eller angrepp av skadedjur.

Så om ni frågar mig borde det vara strikt förbjudet att använda frontline, pyrex osv om man inte konstaterat att man har ett angrepp av något som de medlen är verksamma mot.

God hygien - och utrymmen som är konstruerade så att det inte finns några svårrengjorda skrymslen, att sätta nya djur i karantän, att ha sandbad/torvbad till fåglarna, att inte ha alltför trångt och att djuren får vara ute, så att de får sol och friskt grönt, vilket jag tror gör djuren friskare och mer motståndskraftiga, det är min melodi för friska djur.

Medicin är till för sjuka djur, aldrig för friska.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hårhäxan

  • Inlägg: 49
    • Västerbotten
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #13 skrivet: 20 mar-12 kl 17:12 »
Köpte det på lantmännen i dag. Jag ville ha det till att lägga ut på golvet och i redena och sen på med strö och hö mm.  Har massor med ohyra.Och även blanda i sandbadet. Han på lantmännen sa att man kunde använda släckt kalk till det. Men när man läser på säcken verkar det ju så farligt! Man ska ha skyddskläder, andningsmask och skyddsglasögon mm!!!

Så då kan man väl inte stoppa in det till hönorna dom kan ju få i sej det och få i sina ögon. Jag valde kalk för att jag trodde det var ofarligt.

Som jag förstår det fungerar det bra att blanda det med vatten och måla väggarna med. Men jag ville ju använda kalkpulver utan att blanda med vatten.

Vart det fel sorts kalk? Eller vad använder ni? Har letat på forumet men hittar olika svar. Såg på lantmännen att det fanns brunnskalk, det kanske hade varit mindre giftigt? Kan man använda det? Eller ska jag hellre ta aska och strö ut?




mamman

  • Inlägg: 55
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #14 skrivet: 20 mar-12 kl 18:12 »
Använder Stalosan F och det verkar fungera. Dels har jag ett lager i ströbädden och sedan fyller jag på varje vecka när jag gör rent på bajsbrädan, strör ett lager både där och på sittpinnarna. Helt giftfritt. Kanske inte lika effektivt som kalk men värt att pröva.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #15 skrivet: 20 mar-12 kl 18:42 »
Kalk och stalosan hjälper inte mot befintlig ohyra.
Du får använda ohyremedel.
Men allt är ju gift.
Finns trådar om just bekämpning av hönslöss.
Hedemorahöns

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #16 skrivet: 08 jun-12 kl 22:56 »
Aska är bättre än släkt kalk i sandbadet.
Jag har förstått det som att den släkta kalken är giftig så länge den inte har blivit uppblött. Det är därför man ska ha andningsmask och skyddskläder när man handskas med den torra kalken. Inte helt fel att ha skydd vid målningen heller med tanke på att kalk kan ätsa glas.
Med tanke att inte vi ska andas in släkt kalkmjöl borde nog itne hönsen det heller. Så som det ur när de badar =O)

Kisegur är ett annat allternativ som ges till hästar som fodertillskott, finns på Granngården sägs det.
Själv har jag aska i sanden. Vi har ingen spis ännu men brände upp lite kvistar ute, passade på att grilla korv och spara askan sen =O)

 

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Släckt kalk mot ohyra??
« Svar #17 skrivet: 31 jan-15 kl 09:25 »
Han på lantmännen sa att man kunde använda släckt kalk till det. Men när man läser på säcken verkar det ju så farligt! Man ska ha skyddskläder, andningsmask och skyddsglasögon mm!!!

Så då kan man väl inte stoppa in det till hönorna dom kan ju få i sej det och få i sina ögon. Jag valde kalk för att jag trodde det var ofarligt.

Som jag förstår det fungerar det bra att blanda det med vatten och måla väggarna med. Men jag ville ju använda kalkpulver utan att blanda med vatten.

Vart det fel sorts kalk? Eller vad använder ni?

oh herregud! Använd ALDRIG släckt kalk i sandbad eller strö ut! Det är foderkalk man strör och den snubben på lantmännen borde få sparken omgående! Dom är oftast totalt ovetande om vad dom snackar om men gissar väl för att inte verka så oprofessionella som dom i själva verket är.
Precis som du skriver så fräter släckt kalk när det kommer i kontakt med vätska, ex ögon, hals osv.

Jag ser att inlägget är gammalt men eftersom ingen svarade på frågan och det är stort plågeri att låta hönsen bada i släckt kalk så vill jag varna ändå till andra som hittar tråden genom sökning.

Släckt kalk blandar man med vatten och målar väggarna med, själv har man då munskydd och glasögon men när det torkat så är det helt ofarligt. Det är dammet som är rent farligt.

Kram o hoppas du kom tillrätta med problemet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser