Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedtorkning  (läst 42308 gånger)

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
Vedtorkning
« skrivet: 16 feb-09 kl 18:24 »
Har så smått kommit i gång med lite vedförsäljning. Sålde ca 55 kubik blandved nu i vinter. Veden var huggen förra vintern, kapad och kluven tidigt i somras Veden torkades ute i en stjälpt hög med staplad ved som stödvägg längst ut. Högens mått var ca 4,5 gånger 4,5 och ca 1,5 m hög.
Veden i de yttersta lagren torkade ju fort i sommartorkan. Fick där värden på 15 - 20% ganska tidigt på hösten. Övertäckte med presenning i september-oktober. Började sälja av veden i januari. Höll noga koll på fukthalten allt eftersom jag sålde veden. Då jag sällan fick värden över 20% ansåg jag veden som okej att elda med. Emellertid märkte jag att en del björkved från mitten av högen var en aning möglig och som jag då inte tog med till försäljning. Tog också in en del av den veden, som jag då tänkte elda själv. Fukthalten steg nu till 30-40%. M.A.O. mycket sur ved. Ut med den veden till vedboden igen alltså. Tydligen så får man helt andra fuktvärden om man mäter halten på veden i fruset tillstånd. Det hade jag förbisett
Jag skulle vilja ha lite synpunkter på det här sättet att torka ved. Det bästa sättet att torka ved på är väl annars i en väl ventilerad vedbod. Om man nu skall sälja i lösvikt. Tacksam för åsikter och tips då jag gärna vill att vedkunderna skall bli nöjda och vilja köpa mer ved kommande säsonger.

Huggorm

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 18:45 »
Skall du ha veden i stjälpt hög får du nog vända lite på den innemellan så sol och vind kommer åt även det som legat i botten. Sedan är det inget vidare att ha den liggande direkt på marken heller

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 19:01 »
Jag glömde nämna det. Veden låg på träpall.
Tack annars för synpunkten.

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Vedtorkning
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 19:01 »
Jag säljer bara färsk ved, får torka hos kund, enkel hantering tycker jag.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vedtorkning
« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 19:35 »
Jag säljer bara färsk ved, får torka hos kund, enkel hantering tycker jag.


Torr akutved ger bra betalt!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Vedtorkning
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 22:03 »
Vilket är det effektivaste sättet att torka ved? Utspridd på en presenning innan veden hamnar i vedboden?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Huggorm

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 22:10 »
Det bästa är väll att stapla den med mycket luft mellan vedträna. A och O är ju att få ett ordentligt luftflöde som kan föra med sig fukten. Ligger den i hög kommer den ved som ligger i mitten att mögla eftersom luften inte kommer åt

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 22:15 »
Trava veden ute med trall under och plåt/pressenning enbart som regnskydd/tak.
Stjälpt torkar bäst i småsäck upp till 1 m3 på lastpall med samma typ av taktäckning,,,, inte i högar om 10 m3 eller mer.

Själv så har jag spikat ihop 1.5 m3 "vedhäckar" med EUR pall i botten och beg "pannplåt" som tak.
Lätt att hantera med lastmaskin och veden torkar bra.


Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Vedtorkning
« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 22:20 »
Det bästa är väll att stapla den med mycket luft mellan vedträna. A och O är ju att få ett ordentligt luftflöde som kan föra med sig fukten. Ligger den i hög kommer den ved som ligger i mitten att mögla eftersom luften inte kommer åt

Tänkte mer på att inte göra en hög utan försöka sprida det så mycket det går. Men det går alltså att stapla den med en gång, som du skriver, med mycket luft. Bra!

 
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Vedtorkning
« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 22:30 »
Trava veden ute med trall under och plåt/pressenning enbart som regnskydd/tak.
Stjälpt torkar bäst i småsäck upp till 1 m3 på lastpall med samma typ av taktäckning,,,, inte i högar om 10 m3 eller mer.

Själv så har jag spikat ihop 1.5 m3 "vedhäckar" med EUR pall i botten och beg "pannplåt" som tak.
Lätt att hantera med lastmaskin och veden torkar bra.

Du stjälper alltså ner veden i vedhäckarna? Då behöver man ju egentligen ingen vedbod. Det bli ett moment mindre i hanteringen. Kommer ihåg när jag var yngre och fick springa ut och täcka över den nyhuggna veden, som låg på tork, när det kom regnskurar. Sedan staplades den in i boden.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Hacke

  • Inlägg: 435
    • Värmland
SV: Vedtorkning
« Svar #10 skrivet: 16 feb-09 kl 22:31 »
Citera
Själv så har jag spikat ihop 1.5 m3 "vedhäckar" med EUR pall i botten och beg "pannplåt" som tak.
Lätt att hantera med lastmaskin och veden torkar bra.
Ingen dum ide om man inte har någon riktig vedbod. Har du alltså de här pallarna ståendes ute?  Säljer du ved eller har du bara till eget bruk?

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #11 skrivet: 16 feb-09 kl 22:50 »
Hej  Tuvstarren,,,, kul att se dig här på skogssidan igen.

Nej,,, jag travar veden direkt i häckarna efter klyvning, detta för att få in maximal vedvolym per häck.

Hacke.

Vedhäckarna står ute året runt och bärs fram till huset allt eftersom de tar slut.
Säljer väldigt lite, och då enbart från travad ved utomhus eftersom "kunderna" oftast klarar sig med eget släp.
« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 22:52 av Lumberjack »

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Vedtorkning
« Svar #12 skrivet: 16 feb-09 kl 23:06 »
Hej  Tuvstarren,,,, kul att se dig här på skogssidan igen.

Nej,,, jag travar veden direkt i häckarna efter klyvning, detta för att få in maximal vedvolym per häck.
[...]

Tack det samma. Har legat lite lågt under en period. Har varit annat som tagit min ork. Men nu är jag på banan igen.

Detta med vedhäckar ska jag fundera på. Många funderingar och val att göra. Kul tankearbete.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #13 skrivet: 16 feb-09 kl 23:15 »
Ett litet tillägg,,,,

Vedhäckarna har jag bara för eget bruk - men visst har det hänt att en del som handlat ved "lånat" någon häck.

Skulle jag sälja i större format så fick det bli på 1m3 säckar,,,"stjälp"
Finns med färdigsydda lyftöglor så att man kan använda traktor/Lastmaskin vid påfyllning/lastning, och lastpallen
behöver därför inte följa med vid lev.

Ska enl uppg även finnas "skräddarsydda" regnskydd (tak), till säckarna om man vill torka ute.


mobben

  • Inlägg: 333
SV: Vedtorkning
« Svar #14 skrivet: 16 feb-09 kl 23:21 »

Torr akutved ger bra betalt!

Jag tar idag 500 kr m3 själpt mått + trp för björken, blir av med den direkt. Sålde 2008 ca 150 m3, kunde utan problem sålt dubbelt, så efterfrågan på ved är stor.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #15 skrivet: 16 feb-09 kl 23:28 »
Tack det samma. Har legat lite lågt under en period. Har varit annat som tagit min ork. Men nu är jag på banan igen.

Detta med vedhäckar ska jag fundera på. Många funderingar och val att göra. Kul tankearbete.



För min del var detta smidigaste sättet i alla avseenden.
Bla eftersom jag kapar/klyver på ett strategiskt ställe, men är i behov av ved till flertalet hus.
Bla kör jag ett par färdiglastade häckar till jaktstugan varje höst med lastmaskin där vedbod saknas,,,, änsålängen.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #16 skrivet: 17 feb-09 kl 15:52 »

Torr akutved ger bra betalt!

Jupp. Fast jag sålde slut min torra ved redan i juli. I år skall jag inte börja sälja torkad ved redan i juli, även om den är torr då.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #17 skrivet: 17 feb-09 kl 15:55 »
Jag tar idag 500 kr m3 själpt mått + trp för björken, blir av med den direkt. Sålde 2008 ca 150 m3, kunde utan problem sålt dubbelt, så efterfrågan på ved är stor.

Torr björk? Jag tar 490 för torkad björk, 410 för färsk.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Fjällugglan

  • Inlägg: 1
SV: Vedtorkning
« Svar #18 skrivet: 17 feb-09 kl 20:50 »
Skogsstyrelsen har en finfin "vedskola" att titta på. Bland annat framhåller de hur viktigt det är att veden får torka ute under vårmånaderna typ mar-juni då luften är som torrast, samt att veden inte ska in under en presenning för då stiger markfukten upp i veden där den "fångas".

Jag lägger över korrugerad plåt med tyngder ovanpå - det gör att luften och solen kommer åt bra runtom.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #19 skrivet: 17 feb-09 kl 22:44 »
Torr björk? Jag tar 490 för torkad björk, 410 för färsk.


Går det verkligen att sälja ved i stjälpt mått för runt 500:-???.

Bor ni i Stockholm?,,,,,,,, ;) ;D

Här kommer fö en liten länk som någon kanske har nytta av?.

http://dalea.du.se/research/archive/70589611-93d6-4224-bf7c-b6263a5acddf/8e9dab5a-70e9-4d6d-8aa1-d4504835b8c8.pdf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser