Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölka get - nybörjarfrågor  (läst 16859 gånger)

Sussilo

  • Gäst
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #20 skrivet: 28 dec-08 kl 09:13 »
Jag använde ett kasserat köksbord, sågade av långsidorna så bordet blev lagom brett, lade badrumsmatta ovanpå och ställde bordet i ett hörn. Byggde en lös trappa som hakades i ena kortänden av bordet. På väggen, vid andra kortänden av bordet, gjorde jag en fästanordning där jag kopplade geten under mjölkningen. Där fanns också en liten balja för havre/korn/kraftfoder. Mellan mjölkningarna stod den lösa trappan inne hos getter och killingar som älskade den. De blev vana vid trappan och att glatt trippa upp på den till mjölkbordet. Killingarna ska med upp på bordet och lära sig bli hanterade. Läs om mjölkning: http://fiascofarm.com/goats/index.htm  och ner till "Milk, Milking and Udder related". Där finns också en "Hobble", en fiffig anordning som hindrar getterna från att sparka. Med fantasi kan man tillverka den själv, eller använda hundhalsband. Bäst är att man skapat tilltro hos getterna så att mjölkningen blir ett naturligt samarbete, men ibland behövs hjälp. http://fiascofarm.com/goats/hobble.htm
« Senast ändrad: 16 okt-11 kl 09:33 av Sussilo »

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #21 skrivet: 28 dec-08 kl 15:49 »
Ja, det börjar ta sig...

Lill-Märta fick stå på mjölkbordet idag igen, hon accepterade att jag mjölkade henne! Inga sparkar eller rymniningsförsök. Dock blev det knappt 1 dl mjölk, men jag har nog inte rätt teknik :-\ de är ju så små spenar... annat mot kossan min. Sedan går hon ju med killingen nu och hon dricker väl titt som tätt så det kanske inte hinner bli någon mjölk. ???
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Vena gård

  • Inlägg: 10
  • Välkommen till vackra Vena
    • Östergötland
    • Vena gård
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #22 skrivet: 28 mar-15 kl 23:03 »
Tar upp en gammal tråd...
Någon som har getterna på lösdrift och har någon bra lösning på avvänjning/mjölkning?
Vena gård = häst-, hund-, självhushållningsverksamhet + getter, ankor, grisar o katter

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #23 skrivet: 29 mar-15 kl 08:40 »
Skulle vilja påstå att nästan alla har sina getter på lösdrift, det är inte lämpligt att ha dem uppbundna (även om det är tillåtet).
Vad är det du tänker göra? Ska du gå över till att heltidsmjölka getterna och ge killingarna i flaska/bar? Eller ska du ha getter och killingar avskilda halva dygnet och mjölka en gång per dag? Eller är killingarna födda tidigt och ska avvänjas helt redan?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #24 skrivet: 29 mar-15 kl 10:39 »
Här måste man nog specificera vad man menar med "lösdrift". Jag har märkt att många använder samma benämning som med hästar, dvs lösdrift är när en get bor ute med tillgång till vindskydd, medans bönder som har kor menar att lösdrift är motsatsen till uppbunden, vilket lika gärna kan betyda att djuret bor inomhus.
"Utegångsdjur" tror jag är rätta benämningen för getter som får gå ut och in som de vill.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #25 skrivet: 29 mar-15 kl 13:32 »
Jag antar att Skräptanten menar "tidigt på året" inte "tidigt i dräktigheten".  ;)

  Jag har bäst erfarenheter av en balja med hö eller gräs.  Ovanpå gräset en portion säd eller annat kraftfoder.  När geten börjar äta, faller kornen ner på olika ställen bland stråna, så att hon måste leta efter dem.  Då blir hon koncentrerad på sitt "korsord", och står mera still medan du pysslar med hennes juver, klövar eller vad som nu behövs.  En löstagbar balja kan göras ren då och då.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #26 skrivet: 30 mar-15 kl 08:10 »
Här måste man nog specificera vad man menar med "lösdrift". Jag har märkt att många använder samma benämning som med hästar, dvs lösdrift är när en get bor ute med tillgång till vindskydd, medans bönder som har kor menar att lösdrift är motsatsen till uppbunden, vilket lika gärna kan betyda att djuret bor inomhus.
"Utegångsdjur" tror jag är rätta benämningen för getter som får gå ut och in som de vill.
Du har så rätt! Jag menade ko-betydelsen av ordet "lösdrift" och inte häst-betydelsen. Det är det vanligaste systemet, att en har sina getter gåendes lösa i en eller flera separata utrymmen i sin lagård, och alltså inte har dem uppbundna på bestämda platser. Sen kan förstås lösdriftsgetterna vara utegående också :P .
Och ja, Trollmor, jag menade att om killingarna var födda tidigt på året (eller sent förra året) kanske de ska avvänjas nu.
(Denna språkförbistring... :) . Själv har jag både getter och nötter i lösdrift. Och har märkt att Trollmors get-korsord åtminstone här, funkar bättre på nöt än på get - alltså blir det ett ko-rsord...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #27 skrivet: 30 mar-15 kl 13:04 »
Roligt att korna gillar lite huvudbry, men voffo-voffo funkar det dåligt på dina getter?  Vad är det de inte gillar?  (Än så länge håller vi oss inom trådens ämne, eller hur?  ;) )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #28 skrivet: 30 mar-15 kl 16:09 »
De tycker att hö kan de väl äta i kätten. På mjölkbordet ska det vara enbart kraftfoder, tack :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #29 skrivet: 30 mar-15 kl 18:37 »
(Än så länge håller vi oss inom trådens ämne, eller hur?  ;) )

Det gör vi absolut, Trollmor :D! Hur man ska få en get att stå still vid mjölkning är en viktig fråga inom ämnet.
Smarta getter, skräptanten!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #30 skrivet: 30 mar-15 kl 23:10 »
Hm, mina getter tyckte inte heller att de skulle äta höet i korsordet.  Bara kraftfodret, som så finurligt smög sig undan under och mellan höstråna.  Men Skräptantens getter har väl bättre pli på sin matte än vad mina stackare någonsin fick ...   o:)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #31 skrivet: 31 mar-15 kl 09:48 »
Mina getter blir sura om någon skulle få för sig att lägga hö i kraftfoderspannarna, då kan det hända att de inte vill röra något av det. Och då blir det sparka och hoppa av!
Nu maskinmjölkar jag, vilket gör att det går fortare, men när jag handmjölkade tog ibland godiset slut innan jag mjölkat färdigt, och då satte damerna igång att kicka. Eftersom de inte kan äta hur mycket kraftfoder som helst (då blir det magproblem), brukade jag dryga ut med morotsbitar, eller grovriven kålrot eller äpplen. Sånt tar tid att äta upp, men innehåller inte så mycket energi.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

eldaren

  • Inlägg: 104
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #32 skrivet: 01 jul-15 kl 08:58 »
Bra med tips i ämnet Mjölkning.
Men hur sjutton gör ni när de går på bete, långt från mjölkbord och havrespänner?
Jag har svårt att få dem att stå still, inte bara på grund av all "åt" (ätande insekter). Brukar binda med en rem om halsen under mjölkningen.

Ett problem är också att en av dem är så svårmjölkad: det tar sådan tid att få ut mjölken. Först en lång stund innan det kommer något, sedan en mycket lång stund med en ytterst tunn stråle och så till sist en kraftigare stråle. Hinner bli rejält trött i händerna... Så har det varit länge nu.
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #33 skrivet: 02 jul-15 kl 06:39 »
Jag tar in dem i lagården och mjölkar där. På den tiden jag handmjölkade sisådär en eller två eller tre getter, bar jag ut mjölkbordet (med lite hjälp, kanske) i den aktuella hagen och mjölkade på plats, sedan fick bordet flytta med getterna när de fick nytt bete. Men ditt mjölkbord kanske är platsbyggt inne i lagården så det inte går att ta med?

Geten som har svårt att släppa mjölken behöver nog mera tid. Som regel är getter snabbare på detta än kor (som kan kräva någon minut innan mjölken rinner till), men det är individuellt. Hade det varit min get hade jag torkat och masserat juvret som vanligt, sedan väntat en halvminut eller så, innan jag kontrollmjölkade* och gjorde den rätta mjölkningen, för att ge geten den tid hon behöver för denna viktiga reflex.

*alltså mjölka ur några strålar ur vardera spenen i t ex ett kontrollkärl, för att se att mjölken verkar normal
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölka get - nybörjarfrågor
« Svar #34 skrivet: 07 jul-15 kl 22:43 »
Jag hade också en trögmjölkad gammal dam med stark vilja.  Mycket massage av juvret gjord iaf inte saken sämre!  Plus kraftfoder på finklipplt hö i en lättdiskad balja.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser