Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)  (läst 5571 gånger)

Lotta2010

  • Inlägg: 4
Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)
« skrivet: 16 jul-07 kl 16:21 »
Hej!

Jag är ny på forumet och behöver verkligen er hjälp med att hitta en leverantör på getmjölk i Uppsalatrakten.
(Även i övriga Sverige, om det skulle vara omöjligt att finna i Uppsala)
Mjölken ska helst inte vara pastöriserad, men allt är av intresse. Det rör sig inte om några stora mängder, dock kontinuerligt.
Anledning är specialdiet för allergiska barn.

Tveka inte att höra av dig om du överväger att eventuellt kunna avvara lite mjölk.
MYCKET tacksam för hjälp med detta, då jag saknar kontakter i Er bransch.

Lotta
« Senast ändrad: 16 jul-07 kl 16:28 av Lotta2010 »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)
« Svar #1 skrivet: 16 jul-07 kl 16:50 »
Innan någon påpasslig anmäler att jag ska flytta detta så vill säga det att: då det gäller en allergi, tycker jag att den ska stå kvar här bland oss getfolk ett tag så att hon får napp. För visst är getfolk lika hjälpsamma som alla andra? Känner att det är lite angeläget. Om någon annan här vet någon i närheten av Uppsala, kan ni väl tipsa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)
« Svar #2 skrivet: 16 jul-07 kl 17:45 »
Vart skulle denna tråd kunna flyttas???  Om Du inte hittar någon i närheten, så fundera över syrad eller fryst mjölk.  Så tål den lite mera transport.  Ost är också ett alternativ.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lotta2010

  • Inlägg: 4
Re:Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)
« Svar #3 skrivet: 17 jul-07 kl 11:36 »
Hej och tack för svar och ideer.

Jag är inte så insatt i hur forumet fungerar, men trodde att jag hade hittat rätt nu. Antar att man inte letar i annonser om man som getägare inte planerat att sälja sin mjölk, har redan försökt där. Så ni måste ursäkta om jag gör lite fel.

Önskar jag kunde skriva här i samma intresse som ni en dag i framtiden, men för tillfället har jag fullt upp med att försöka få till en diet för mina två allergiska barn, 3 och 5 år, den äldre även med autism.
Som ni säkert vet är det en oerhörd skillnad på komjölk och getmjölk, och det är just därför jag vill få tag i getmjölk åt barnen. De kan inte dricka den som den är, utan jag ska göra yoghurt av den med en speciell maskin som möjliggör att yoghurten "görs" under 24 timmar, obs ej kortare tid. Detta för att all laktos ska försvinna, bland annat. Sedan använda denna yoghurt dels som yoghurt och dels "droppad", som grund för många recept.
Barnen kan i dagsläget inte äta några som helst mjölk- eller sädesslagsprodukter, ej heller alternativ som quinoa, amarant etc.
De får "endast" kött, fisk, ägg, grönsaker, frukt, bär och nötter. De senare fyra endast vissa sorter. Inga tillsatser, all matlagning sker från scratsch. Längtar att få ge dem en smoothie.

Fryst mjölk är ett alternativ, absolut. Om det inte går att få tag på färsk i närheten. Men yoghurten måste vi göra själv. Ang mängden: det blir fler än barnen som kommer att äta av yoghurten.

Som sagt, oerhört tacksam för er hjälp att hitta någon.

Lotta

Off topic: har växt upp med ett flertal av utbrytarkungarnas mästare många långa somrar och vet Liiite om vilket arbete det innebär, och vilka otroliga individer de är. T.o.m mjölkat..., det var dock omöjligt att få ge mjölken till killingen som skulle ha den, mamman var extremt snabb och älskade att dricka upp mjölken, (och hon vägde förmodligen mer än jag)
Men det har egentligen inte med saken att göra.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)
« Svar #4 skrivet: 17 jul-07 kl 12:12 »
Tack för skrattet!  Påminner lite om Mackenzies förord, där förf "drog sig tillbaka i ett gammalt hönshus tillsammans med en äldre, karaktärsstark get, en stäva och en instruktionsbok.  När geten och jag så småningom kom ut, nu med ömsesidig respekt för varandra, fanns det, bland annat, mjölk i stävan.  Instruktionsboken var bortom reparation."

Beträffande att sätta ihop en vettig diet och laga mat av riktiga råvaror, skulle jag föreställa mig att det finns kunskaper, erfarenheter och gemensamma skrattmöjligheter någonstans under Mat, eventuellt även under Övrigt/Hushåll.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lindelou

  • Inlägg: 167
    • -
Re:Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)
« Svar #5 skrivet: 07 aug-07 kl 00:04 »
Kör du Scd? Jag ska försöka hjälpa dig!

hönstanten

  • Gäst
Re:Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)
« Svar #6 skrivet: 07 aug-07 kl 17:56 »
Ja....vi bor 4 mil från Uppsala och har ganska många getter. Tyvärr har jag precis satt dom i sin men från feb kommer jag ha mjölk och ost igen. Vilka mängder mjölk pratar vi om? Ost kommer det att finnas gott om.
Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig just nu.

Lotta2010

  • Inlägg: 4
Re:Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)
« Svar #7 skrivet: 08 aug-07 kl 10:04 »
Hej!

Tack så mycket för ditt svar!
Jag har hittat getfarmare nära Uppsala nu, men skriv gärna ditt namn och kontaktuppgifter i ett privat meddelande, man vet aldrig hur länge de finns kvar. Så kanske vi kan komma och köpa längre fram.
Jag vet ännu inte om barnen kommer att tåla den, men gör de det blir det yoghurt samt droppad yoghurt till såser etc, glass. Förbrukning till fyra personer, ca mängd.

Lotta

hönstanten

  • Gäst
Re:Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)
« Svar #8 skrivet: 10 aug-07 kl 14:23 »
Vad bra att du har hittat mjölk.
Jag har skickat ett p.m till dig så du kan få tag på mig om du behöver mera mjölk

lessismore

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)
« Svar #9 skrivet: 03 okt-10 kl 22:20 »
hej Lotta, Jag har en liten som äter ungefär samma diet som dina barn. Han har även astma. Han får nu behandling via saltapparat för att rena lungor och blodet innifrån. Jag söker 3 personer som vill vara med och starta upp ett litet saltrum i Uppsala, har ev lokal på gång i Norby. Insats ca 20 000/pers. Mkt bra forskningsresultat finns. Se tex http://www.saltcave.co.uk för mer info.
Även om du inte är intresserad av saltrummet kanske du kan höra av dig så kan vi utbyta tips och ideer angående allergimat, andra behandlingar etc. Eller bara ge varandra stöd :)
« Senast ändrad: 03 okt-10 kl 22:55 av lessismore »

Maritzamtre

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)
« Svar #10 skrivet: 03 apr-16 kl 10:05 »
Hallå! Detta är en gammal tråd. Men jag undrar samma sak. Vart hittar jag getmjölk och getyoghurt i Uppsala-trakten? För min del är det bra om gården ligger nära Uppsala då jag själv inte har körkort. Jag kan ordna skjuts.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getmjölk köpes i Uppsala (kontinuerligt)
« Svar #11 skrivet: 03 apr-16 kl 15:33 »
Ja, tråden är gammal, men problemet finns nog kvar.  Trådstartarens barn är väl i tonåren nu, förhoppningsvis friska och glada.  Numera kan man köpa både får- och getmjölk i välsorterade storbutiker.  Ta en runda och kolla!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser