Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pionjär  (läst 33753 gånger)

Eken

  • Inlägg: 30
    • Uppland
Pionjär
« skrivet: 21 maj-07 kl 13:20 »
Har fått ära en pionjäj bergborr... men bara ett fel får inte igång den, ¨ågon som kan bidra med erfarenhet och ev en beskrivning på motorn
Solosågare med höns och bin på gården

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Pionjär
« Svar #1 skrivet: 21 maj-07 kl 16:41 »
har oxå slitit mej blå på en sån där....
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Pionjär
« Svar #2 skrivet: 21 maj-07 kl 19:40 »

Jag har ägt ett st Pionjerbergbor i 30 min.....innan någon knyckte den.När jag anmälde detta till polisen så sa denne till mig att det var en välgärning att någon ville ta den"hoppas att du inte få den tillbaks" sade han.Jag lånade en sådan maskin och det hade varit lättare att handborra med slägghammare och borr än andvända denna maskin.När den väl startat med hjälp av eter och svordomar så stannade den så fort jag skulle börja borra.Nej köp en elektrisk på Biltema för några hundringar,det är den värd även om det bara rör sig om ett hål du skall borra.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Pionjär
« Svar #3 skrivet: 21 maj-07 kl 21:53 »
Det måste väl gå att få pionjären att gå på något sätt. Det är ju inte någon så väldigt avancerad motor. Jag har aldrig använt just en pionjär, men väl en cobra (som är motsvarande fast tillverkad av Atlas Copco, om jag fårstått rätt) Cobran var lättstartad, gick när den skulle och stannade när man stängde av den. Ska man borra i berg "tar det" betydligt bättre med en sådan än någon liten elborrmaskin.

Felkällor? Stopp i någon bränsleledning, sil, kanal eller flottör som fastnat? Dåligt tändstift, dålig tändkabel, annat elfel/kortslutning. Eller något helt annat som jag inte kan komma på just nu. Lycka till och använd den inte som bojsänke riktigt än!

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Re:Pionjär
« Svar #4 skrivet: 24 maj-07 kl 10:50 »
Det är bara att lugn och metodiskt sätta sig in i hur bränsle och tändsystem fungerar så hittar men tillslut felet. Antagligen är något bränsle filter/sil som är täppt eftersom dom får i sig en massa stenmjöl mm. Glöm inte att akta dig själv för det när du väl fått den att fungera. Kör den inte på motorsågs olja eftersom oljan inte skall förbrännas utan smörja dom nedre delarna (hammaren). En elektrisk maskin är i jämförelse med en sådan här pjäs rena leksakerna. Den är väl värd att få ordning på.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Pionjär
« Svar #5 skrivet: 25 maj-07 kl 18:02 »
Vad skall du göra som behöver sådan kapasitet,att det inte skulle fungera med en el Borrhammare.Det finns sådana på Biltema för 398 Kr med SDS fäste.En bensindriven är mycket otymplig och svår att hantera samtidigt är borren inte lätta att slipa och härda,att köpa ett nytt borr kan nog dom flesta glömma.Att hyra en Cobra över en helg var mycket dyrare än Biltemas borrhammare kostade i inköp.Jag tror att dom flesta bensindrivna borrmaskiner är utslitna därav svårigheten med att få dom att fungera.Att renovera en sådan maskin blir inte ekonomiskt,om man bara ser till vad man skall andvända den till.Min borrhammare har fungerat utmärkt när jag gjort hål för dynamiten.Jag lånade ett kraftigt disel elagregat av en kompis så jag slapp dra skarvsladd.

                     Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Pionjär
« Svar #6 skrivet: 26 maj-07 kl 23:18 »
Jag har borrat med eldrivna borrhammare allt från "biltemakvalitet" till hyfsat stora Hilti. När det gäller att borra lite djupare hål i berg är de dock inte mycket att komma med. Cobra "tar" definitivt bättre medan tryckluftsmaskin är ännu ett steg effektivare. Jag trodde knappt det fanns något annat än hårdmetallbestyckade borrar att köpa och de är det väl knappast aktuellt att härda om. Särskilt svårt/dyrt att slipa bergborrar är det väl ändå inte

Eken

  • Inlägg: 30
    • Uppland
Re:Pionjär
« Svar #7 skrivet: 28 maj-07 kl 06:16 »
Tack för alla tips, men ska man borra och spräcka sten så är det inget annat alternativ än en riktig bergborr som funkar. hat såå gott därute
Solosågare med höns och bin på gården

essinge

  • Inlägg: 6
SV: Pionjär
« Svar #8 skrivet: 19 mar-09 kl 12:56 »
Hej alla vet att tråden är gammal men det är inte så många som pratar om pionjär berg borr. Om jag har förstått det hela så är Pionjären "storebror" till Cobran dock med den skillnaden att cobran vill ha tvåtackts olja i bränslet medans Pionjären av nån anledning ska ha vanlig motorolja (sån man häller i bilmotorn)! kan nån svara på varför?
Det pratas om svårstartat. Jag har provat ett antal olika Cobror och det verkar som dom alla är olika individer med olika knep och tricks, det som funkar perfekt på den ena har ingen eller liten effekt på den andra. Jag har för mig att man vred in bränsle ratten i botten sen öppnade man ett eller om det var ett och etthalvt varv sen var det bara att rycka sig blå i synen. Jag har själv en pionjär som jag fick av en kille som hadde hittat den i grovsoporna, han hadde provat och starta den men den höll på att slita armen av honom för den bak tände nått så in i hel....te. så jag fick överta den, och jag fick faktiskt i gång den. den gick precis som man kan förvänta sig av en bergborr, tuffade och smällde men med ett stort fel. Borren ska ju snurra lite grann så att skäret hela tiden får "färskt" berg att hacka i men det gjorde inte min. Efter den gången har jag inte fått liv i borren, har nog tänkt mecka isär den lite och kolla men tiden har inte räckt till, och så skulle man kanske ha en instruktions bok eller sprängskiss eller nått innan man sätter tänderna i den
Att komma dragandes med en elektrisk från biltema eller rusta känns som nått för fegisar och amatörer en bensindriven är bra mycket kaxigare och avverkningen kan inte jämföras ;)
Varma och ömma (i axeln av att rycka i pionjären) hälsningar Jocke

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Pionjär
« Svar #9 skrivet: 19 mar-09 kl 13:11 »
Cobran skall inte heller ha vanlig tvåtaktsolja... Oljan skall inte förbrännas (som vanlig tvåtaktsolja gör) utan smörja hammaren. Den som gör att borret slår.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

essinge

  • Inlägg: 6
SV: Pionjär
« Svar #10 skrivet: 19 mar-09 kl 13:27 »
Säger du det! det var nyheter för mig. Jag arbetade förut med att motera flytbryggor och då hadde vi en cobra men vad jag kan minnas fick den bara 2tackts olja. där ser man, man lär så länge man lever Ha ha mvh Jocke

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Pionjär
« Svar #11 skrivet: 19 mar-09 kl 22:39 »
Pionjär och Cobra är två helt olika maskiner. Cobra utvecklades och tillverkades redan från början av Atlas Copco medan Pionjär gjordes av ett mindre Stockholmsföretag som så småningom, kanske på 70-talet, köptes upp av Atlas Copco.

Beträffande oljor så finns det mycket tydliga varningar både på skyltar på maskinerna och i äldre upplagor av instruktionsboken för Pionjär, att man INTE får använda tvåtaktsolja utan bara vanlig SAE 30 motorolja.

Men i senare upplagor av instruktionsböckerna, som även gäller för äldre Pionjärmaskiner (gick att ladda ner som pdf från Atlas Copco för sådär 5 år sedan, om den inte finns kvar där nu så tror jag att jag har filen sparad nånstans, kan maila över om någon är intresserad) har man ändrat sig och sagt att det går bra även med moderna tvåtaktsoljor.
Oljeinblandningen ska vara 5 % för maskiner med aluminiumcylinder och 8 % för maskiner med gjutjärnscylinder. Samma vare sig man använder vanlig motorolja eller tvåtaktsolja.
Ett sätt att kolla om motorn får lagom mycket olja är att ta isär maskinen när den nyss har körts och kolla om hela arbetskolven (den som slår på borrfästet) är ordentligt oljig. Är den inte det så behövs det mer olja. Om motorn får för mycket olja så brukar tändstiftet olja eller sota igen, och det ryker förstås onormalt mycket om avgaserna också.

När det gäller att få borren att snurra så har visst nyare Pionjärmaskiner (jag har aldrig själv hållit på med någon sådan) en spärr för att stänga av rotationen (bilningsläge), medan man på äldre maskiner måste växla mellan två olika borrfästen beroende på om man vill ha rotation eller inte.

Det finns en gaskanal som går från ett uttag mitt på cylindern och ner till borrfästet (långt borrat hål kanske 4 mm i diameter), som är viktigt för att rotation och renblåsning av borren ska fungera som de ska. Den brukar sota igen ständigt och jämnt och är inte så lätt att rensa om det har blivit riktigt igengrott och hårt sot. Man kan få ta till t ex en pianotråd som man plattar till i änden och sätter i borrmaskin.

Om maskinen inte har varit igång på länge så brukar det alltid klägga igen av intorkad gammal olja i förgasaren, så det är alltid lämpligt att börja med förgasarsanering om man har problem.

essinge

  • Inlägg: 6
SV: Pionjär
« Svar #12 skrivet: 19 mar-09 kl 23:50 »
AAAHHHH INFO i love it. Va kul att det finns folk som har koll, Jag lyckades hitta en pdf fil med instruktioner till pionjär dock inte den modellen jag har (BRH 50) utan en maskin som heter BR-80. Dom verkar, utan att ha fördjupat mig i den , ganska snarlika. det stod faktiskt i den att man skulle använda två takts olja så jag blev lite förvånad. Om nån sitter på en manual eller instruktionsbok till en BRH-50 så är jag vansinnigt intreserad av att få en kopia (pdf?) lev väl Jocke

guba

  • Gäst
SV: Pionjär
« Svar #13 skrivet: 20 mar-09 kl 00:34 »
Jag gick en sprängkurs för ett par år sedan. En från Atlas Copco var ute och demonstrerade både Pionjär och Cobra. Enligt honom så var det uteslutande motorolja som skulle användas, ingen tvåtakts olja. Vad skall man tro?

En anledning till att de kan vara svårstartade är att man börjar rycka direkt, helt förkastligt. Man drar slut på sig så att säga.
 Dra istället startsnöret lugnt och fint hela vägen ut tre gånger till att börja med, då finns det bränsle framme för tändning. Nu kan man börja rycka och är de rätt inställda så startar de 100 gånger av hundra. Själv har jag två Cobror och en Pionjär som aldrig strejkar.

Borr kan man hyra för 7 - 9:-/dygn, på så sätt har man alltid vasst borr i berget istället för att köpa och behöva kosta på slipning.


torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Pionjär
« Svar #14 skrivet: 20 mar-09 kl 20:45 »
Startsnöre ?! Då är det ju moderna saker! Riktigt gamla hederliga Pionjär har startvev :)

essinge

  • Inlägg: 6
SV: Pionjär
« Svar #15 skrivet: 25 mar-09 kl 12:08 »
Hej igen. Nån som har koll på vad som är vad i pionjär familjen vad kom först? nån pratar om startvev, är detta ett skämt eller fanns det verkligen med startvev? min maskin heter BRH 50. Är det en gammal maskin? ca årsmodell? såg att det fanns en som påminde om min som heter 80 nånting, är den större och starkare eller bara nyare eller både och eller varken eller. Virrigt- ja. Kort sagt lite historia efterlyses
Lev väl! Jocke 
Ps. Bifogar en bild av "dunderklumpen"ds.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Pionjär
« Svar #16 skrivet: 26 mar-09 kl 22:39 »
Vi har som sagt en gammal Pionjärmaskin med startvev i släkten, jag tror den heter BRH 65. Den är betydligt större än de modernare Pionjär som bl a försvaret har haft och som dyker upp som överskottsmateriel nu och då nuförtiden.
Troligen är den tillverkad i mitten av 50-talet.
Startveven är lös, man tar bort den från maskinen när den har startat så är den inte ivägen sedan.
Till påsk ska jag upp till stugan där maskinen står, så då kan jag fixa några bilder på den.

I en gammal (60-talet) Bosch rekommendationstabell för tändstift som jag har någonstans, så finns ett antal Pionjärmodeller omnämnda med årtal. Dock hittar jag inte denna just nu (den kan ev också befinna sig i stugan), däremot har jag en sådan tabell från 1977-78 tillgänglig. Där står inga årtal men i alla fall ett antal typbeteckningar:
Bergborrmaskiner BRH 65, BRH 50, BR51, BR52
Brytmaskiner MB 60, MB 61

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Pionjär
« Svar #17 skrivet: 05 apr-09 kl 22:11 »
Nu har jag hittat igen pdf-filerna med bruksanvisning och reservdelskatalog för nyare modell av Pionjär. Om någon fler behöver dem så är det bara att höra av sig med mailadress.

Prylnisse

  • Inlägg: 1
SV: Pionjär
« Svar #18 skrivet: 11 jul-09 kl 23:02 »
Hej
Farsan äger en BR-52 som vi kört massor med under 80-90 talet
tricket att starta den var att dränka in luftfiler med bensin och sen dra.. efter lite tjuriga tändningar i början så  starta den...
På skylten på maskinen står det "SAE 50   1:12 -  8% (?)"

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Pionjär
« Svar #19 skrivet: 20 jul-09 kl 12:08 »
Hej!

Som ren och skär kuriosa så kan jag tillägga att det faktiskt är fullt möjligt att köra sin pionjär på diesel också, det kräver dock att man startar upp den på bensin som sprutas in och ger första tändningen, sen går den på diesel. Detta exprimenterades fram på begäran av amerikanska armén som inte ville ha med sig bensin när allt annat gick på diesel. Tillverkaren lär ha fått ett ultimatum -se till att de går på diesel annars slutar vi köpa! (När han fick beställningen så lär ansvarige officeraren ha redogjort för hur många kubik diesel de hade med sig till sina många stora maskiner och fordon, sedan avslutade han med "and two cans of gasoline for the fucking pioneers....fix it!"
Troligen är det inte bra för maskinen, men det går om man vill.
Detta används framförallt när man har med sig pionjärer för att borra sig ned i hård jord, sedan stoppar man i en minimal sprängladdning vilket fluffar upp jorden och gör den mkt mera lättgrävd när man gräver foxholes. För att starta maskinen har man då med sig pipetter med bensin typ näsdroppar.....

Jag föstår att detta inte hjälper till att lösa problemet utan det var som sagt bara ren och skär kuriosa. ;D ;)

MVH/Sofie

 
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser