Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lunginflammation  (läst 2332 gånger)

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
Lunginflammation
« skrivet: 14 jan-18 kl 19:00 »
Vi slaktade baggen som gått med våra tackor ihelgen och det visade sig att han hade lunginflammation (slaktaren såg det på lungorna och hur de fastnat i omgivande vävnad). Baggen har gått hos oss sedan i somras (lösdrift) men gick in på stall i Oktober för betäckning. Vi hade reagerat på att han inte växt lika snabbt som dom andra, frågan är kan han ha haft lunginflammation redan då? Vi diskuterade vad som skulle kunna vara orsaken, de sa att på grisar är det oftast dålig ventilation. Nu har vi bra ventilation men jag börjar oroa mig för fodret. Det är ett ganska torrt hösilage, men det finns en hel del gammelförna i det, så att det dammar (men det är inte mögligt). Hörde också att två tackor hostade idag, så nu börjar jag oroa mig ordentligt. Vad ska vi göra, prova att byta foder, undersöka tackorna på något sätt eller vad säger era erfarenheter?

/Spånga

 

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Lunginflammation
« Svar #1 skrivet: 15 jan-18 kl 23:46 »
Hösilage ska inte damma alls även om det är torrt. Gör det det så hade jag misstänkt mögel även om det inte syns. Jag hade försökt få tag på foder som inte dammar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Spånga

  • Inlägg: 56
    • Uppland
SV: Lunginflammation
« Svar #2 skrivet: 20 jan-18 kl 19:36 »
När det är gammelförna i höet så blir det dammigt utan att vara mögligt (dammet är brunt precis som gammelförnan). Vi tar nu bort det fodret och övergår på annat hö, dock med lite sämre värden, så det får bli mer kraftfoder till dom. Vi håller koll på hosta etc och gör en ny bedömning om några veckor. Återkommer med med ny info om något händer.
/Spånga


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser