Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter  (läst 6205 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #20 skrivet: 13 jan-18 kl 08:33 »
Det där med reglerna jaa vad säga? Korkade regler? Svar ja Det hade nog varit bättre att lära folk att elda rätt dvs inga sopor å ingen surved dessutom se till att folk lär sig använda spjällen ordentligt.
Vad jag förstår så får man byta ut en gammal vedspis mot en annan gammal vedspis men vill man stoppa in en kamin eller vedspis i ett rum där det inte har funnits vedspis/kamin så blir det kanske stopp om du inte har kruttorr brörkved i små tunna stickor i beredskap när sotarmästaren kommer för proveldningen, men som sagt det blir ett riktigt vågspel om en gammal vedspis kommer bli godkännt eller inte.

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #21 skrivet: 13 jan-18 kl 10:30 »
Björkved är nog inte att rekommendera om man vill få låga utsläpp av tjära och partiklar. Det är då bättre att elda med ved som är känd för att brinna sotfritt - t ex al eller sälg. Rönn tror jag också är rätt bra ur den synpunkten, möjligen grova grangrenar (absolut INTE ved från stammen på en gran).

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #22 skrivet: 13 jan-18 kl 10:56 »
Anmälningskravet gäller "eldstad", det är alltså ALLT som kräver skorsten

Reglerna gäller inte ALLT som kräver skorsten, som du felaktigt påstår Kurt. Öppna spisar och kakelugnar ingår inte t.ex. Reglerna gäller nyinstallerade fastbränslepannor, kaminer och vedspisar. De sotaren anmärker på kan enkelt förses med en ”rökvändare”.

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #23 skrivet: 15 jan-18 kl 20:09 »
”Vedspisupproret” är en facebookgrupp man kan gå med i för att organisera sig och protestera mot nya reglerna.

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #24 skrivet: 16 jan-18 kl 02:53 »
”Vedspisupproret” är en facebookgrupp man kan gå med i för att organisera sig och protestera mot nya reglerna.

Hade jag facebook så skulle jag gå med, men nu har inte jag det. Jag skrev istället ett mejl till boverket, och det tycker jag att alla borde göra. Eller skriva ett vanligt brev. För då borde det bli mer uppenbart vad folk tycker, och att det tar en massa arbetstid för dom :)

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #25 skrivet: 16 jan-18 kl 03:14 »
Att flytta en vedspis till rummet mittemot som då blir inkopplad på samma rökgång verkar inte som det behövs en anmälas enligt vad jag kan tolka av denna text. Eller tolkar jag det fel då?

6 kap. 5 § 4 plan- och byggförordningen (2011:338) en installation eller väsentlig ändring av en hiss, eldstad, rökkanal eller anordning för ventilation i byggnader,

Väsentlig ändring av eldstad och rökkanal
Allmänt råd
Med väsentlig ändring av eldstad och rökkanal avses sådana åtgärder som kan leda till en ökad brandrisk eller förändrade utsläpp till omgivningen genom
– ändrade eldningsförhållanden och rökgastemperaturer, eller
– annan förändring av eldstadens funktion och användningssätt.
Hänsyn bör tas till om en felaktig installation kan leda till allvarliga konsekvenser i form av ökad risk för brand eller förgiftning.



Sen såg jag att jag måste anmäla att jag har bytt från handpump till hink när jag hämtar vatten  (:)
6 kap. 5 § 5 plan- och byggförordningen (2011:338)
en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt,

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #26 skrivet: 16 jan-18 kl 04:45 »
Hade jag facebook så skulle jag gå med, men nu har inte jag det. Jag skrev istället ett mejl till boverket, och det tycker jag att alla borde göra. Eller skriva ett vanligt brev. För då borde det bli mer uppenbart vad folk tycker, och att det tar en massa arbetstid för dom :)

Klokt. Det skulle nog ge bättre resultat om alla i den facebookgruppen skickade brev istället.

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #27 skrivet: 16 jan-18 kl 07:59 »
Att flytta en vedspis till rummet mittemot som då blir inkopplad på samma rökgång verkar inte som det behövs en anmälas enligt vad jag kan tolka av denna text. Eller tolkar jag det fel då?

6 kap. 5 § 4 plan- och byggförordningen (2011:338) en installation eller väsentlig ändring av en hiss, eldstad, rökkanal eller anordning för ventilation i byggnader,

Väsentlig ändring av eldstad och rökkanal
Allmänt råd
Med väsentlig ändring av eldstad och rökkanal avses sådana åtgärder som kan leda till en ökad brandrisk eller förändrade utsläpp till omgivningen genom
– ändrade eldningsförhållanden och rökgastemperaturer, eller
– annan förändring av eldstadens funktion och användningssätt.
Hänsyn bör tas till om en felaktig installation kan leda till allvarliga konsekvenser i form av ökad risk för brand eller förgiftning.



Sen såg jag att jag måste anmäla att jag har bytt från handpump till hink när jag hämtar vatten  (:)
6 kap. 5 § 5 plan- och byggförordningen (2011:338)
en installation eller väsentlig ändring av en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt,

Många av anmälningplikterna finns nog till för att dessa är värdehöjande och det vill staten ha reda på för att ha möjlighet att ta ut mer skatt....

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #28 skrivet: 16 jan-18 kl 08:07 »
Det där med reglerna jaa vad säga? Korkade regler? Svar ja Det hade nog varit bättre att lära folk att elda rätt dvs inga sopor å ingen surved dessutom se till att folk lär sig använda spjällen ordentligt.

Hur eldar man rätt och hur bör man använda spjället? Ska man elda ovanifrån eller underifrån, jag har läst "experter" som förespråkar båda visen. Och spjällen? Jag öppnar spjället fullt ut, när det är glöd kvar så stänger jag luckan under så det bara är en pytteliten springa, ibland så stänger jag spjället till hälften också, det beror på om jag orkar eller ej, man måste klättra upp på en pall brevid kakelugnen för att justera den.

Den här kakelugnen är en modern design och tar in luft via luckan också, som används för sekundär förbränning av rökgaserna i kammaren ovanför elden. Enligt tillverkarens utsago.

Vi har kluven blandved i en vedbod utomhus som är flera år gammal, försöker ta in en större mängd som vi förvarar i bastun men ibland blir det rakt in i korgen brevid kakelugnen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #29 skrivet: 16 jan-18 kl 08:11 »

Reglerna gäller inte ALLT som kräver skorsten, som du felaktigt påstår Kurt. Öppna spisar och kakelugnar ingår inte t.ex. Reglerna gäller nyinstallerade fastbränslepannor, kaminer och vedspisar. De sotaren anmärker på kan enkelt förses med en ”rökvändare”.

Jag saknar en referens?

Enligt förarbetena till lagen och Boverkets allmänna råd 1995:3 – Boken om lov, tillsyn och kontroll – bör ändringar av eldstäder och rökkanaler som påverkar byggnadens brandskydd eller medför påverkan på omgivningen vara att räkna som arbeten som kräver anmälan

"Installation av eldstad till befintlig skorsten" - "Alltså anmälningsplikt."

https://www.msb.se/Upload/Utbildning_och_ovning/Konferenser_seminarier/Dokumentation/Sotningskonferens%202012/Anm%C3%A4lan%20eller%20inte%20Niklas%20L%C3%B6thner.pdf

"När du ska installera braskamin, eldstad, kakelugn eller öppen spis gör du alltid göra en anmälan till Stadsbyggnadskontoret"

https://www.jonkoping.se/byggabomiljo/bygganyttandraellerriva/braskaminocheldstadanmalanenligtpbl.4.74fef9ab15548f0b800a68.html


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #30 skrivet: 16 jan-18 kl 09:52 »
Anmälningskravet gäller "eldstad", det är alltså ALLT som kräver skorsten

Vad är det för anmälningskrav du syftar på?

Tråden handlar väll om det här?

https://allmogen.org/gamla-vedspisar-snart-ett-minne-blott/

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #31 skrivet: 16 jan-18 kl 14:03 »
Vad är det för anmälningskrav du syftar på?

Tråden handlar väll om det här?

https://allmogen.org/gamla-vedspisar-snart-ett-minne-blott/

Det rör sig alltså om den förordning som har ändrats och som folk är upprörda över. Anmälningsplikten är en av de saker som den berör, kraven på typgodkännande en annan sak. Det som diskuteras nu är om man måste anmäla byte av eldstad eller inte. Om det inte behöver anmälas, så finns det ingen myndighet som kan ha synpunkter på att man byter ut en eldstad mot en icke typgodkänd dito, och vice versa.
Så den saken är definitivt relevant i denna tråd.

 

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #32 skrivet: 16 jan-18 kl 14:05 »
Det borde vara som i Norge. Vedspisar och kaminer som är äldre än 1940 får installeras. Sen vet jag inte exakt vad deras lag säger. Dom gör det för att bevara den delen av kultrarvet, men här ska vi utplåna vårt kulturarv och slänga den på tippen. Vem vet, efter det här kanske dom fortsätter med nya lagar som säger att vi inte får använda gamla vedspisar som redan är monterade.

Konstigt att inte öppna spisar ska förbjudas att nyinstalleras.

Jag får ta min spis och flytta till Norge. Den är från 1902 så den är laglig där.
« Senast ändrad: 16 jan-18 kl 14:11 av Gorrgel »

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Vedspisar och Kaminer - myndihetsföreskrifter
« Svar #33 skrivet: 18 jan-18 kl 15:16 »
Nu har Boverket lovat att skriva om reglerna. Återinstallera en gammal vedspis som har rivits ut fast att det är bra många år sen ska nu bli möjligt. Så återskapa miljön i ett gammalt hus blir möjligt.

Här lovade Lena Hagert Pilenås på Boverket det http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6864272


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser