Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dacia Logan  (läst 2159 gånger)

TEF 20

  • Inlägg: 103
Dacia Logan
« skrivet: 29 dec-17 kl 00:00 »
Behöver köpråd på sjusitsig Dacia Logan, alltså modellen mellan 2009 och 2012. Har behov av sjusitsigt och tidigare haft Volvo limousine, Volvo med Extrasäte, överprisade toyotor och överprisade vw transporter. Nu har eventuellt turen kommit till en sådan här. Mycket årsmodell, låga mil och hyfsad bränsleekonomi för pengarna men hur är kvaliteten och hur dyra är de i delar? Att krocksäkerheten, enligt euro ncap är dålig och att man inte åker i en limousine komfortmässigt vet jag, likaså att det finns andra märken men nu är det en sådan här jag undrar över så håll omdömena till modellen.

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Dacia Logan
« Svar #1 skrivet: 29 dec-17 kl 08:25 »
Beror lite på vilken motor det är. Men generellt så är det väl kopplat till om du vill göra jobbet själv eller lämnar in den för alla reparationer.

Delarna finns att få tag i till ett pris som enligt mig är snäppet lägre än snittet. Är ju äldre teknik i en "ny" bil. Delarna delas med många modeller. Tror det är ett förhållandevis ekonomiskt köp när man vet vad det är man köper.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

Skogsola

  • Gäst
SV: Dacia Logan
« Svar #2 skrivet: 29 dec-17 kl 08:27 »
Dacia är inte speciellt billiga. I det grundpris som de annonserar är knappt ratten med.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Dacia Logan
« Svar #3 skrivet: 29 dec-17 kl 09:08 »
Behöver köpråd på sjusitsig Dacia Logan, alltså modellen mellan 2009 och 2012. Har behov av sjusitsigt och tidigare haft Volvo limousine, Volvo med Extrasäte, överprisade toyotor och överprisade vw transporter. Nu har eventuellt turen kommit till en sådan här. Mycket årsmodell, låga mil och hyfsad bränsleekonomi för pengarna men hur är kvaliteten och hur dyra är de i delar? Att krocksäkerheten, enligt euro ncap är dålig och att man inte åker i en limousine komfortmässigt vet jag, likaså att det finns andra märken men nu är det en sådan här jag undrar över så håll omdömena till modellen.
Bilen byggs på renaultdelar och modellerna baseras på äldre renaultteknologi.Delar bör det inte finnas brist på och tittar man på europeiska bildelsdistributörer så finns det mesta till lågpris.(slutat köpa delar i sverige då det är halva priset i tyskland,frankrike m.fl)
tittade själv på en ny Logan till firmabil men med "normal" utrustning kom den upp i samma pris som Peugeot,Citroen m.fl likvärdiga storlekar. Krocksäkerhet och rostskydd utföll inte till Dacias fördel.Dock bör en begagnad dacia oavsett modell hamna långt ner i prislistan jämfört med andra märken. Kvaliten skiljer nog inte mycket från övriga europeer då det i stort idag är samma delar i alla bilar. det är själva samman sättningen som skiljer på prislappen,Dacia är rumän och tillverkas i ett lågprisland.Finns det inte någon modell som sätts ihop i Turkiet?
Är priset det rätta,skicket på fordonet det som förväntas  så köp. Men förvänta dig inget andrahandsvärde vid byte om några år,de faller snabbt och uddabilar är svårsålda.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Dacia Logan
« Svar #4 skrivet: 29 dec-17 kl 09:37 »
Tack för input så långt. Ingen som ägt någon själv? Tänker den större bensinmotorn på 105 hkr som salufördes att kunna gå på etanol, hört att man ska undvika det bränslet i den motorn dock.
Vad gäller priser så annonseras -09 -10 med ca tiotusen mil för mellan 30-40'kr vilket borde innebära runt 25'kr färdigprutat och då räcker det att den funkar två år så kan man köra den till skroten och ändå haft en skaplig milkostnad och förhoppningsvis håller den längre än så (den stora vinnaren är ju den som köpte bilen ny, 90'kr i inköpspris efter miljöpremie ger en värdeminskning på åtta år som inte är större än vad en V70 tappar på ett halvår😊).
Malarmäster; vilka sidor köper du delar på från Tyskland och är det kortbetalning som gäller?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dacia Logan
« Svar #5 skrivet: 29 dec-17 kl 10:31 »
Körde en sådan ett par hundra mil i somras.
Den gjorde det jag behövde men inte ett endast skit mer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Dacia Logan
« Svar #6 skrivet: 29 dec-17 kl 11:29 »
Körde en sådan ett par hundra mil i somras.
Den gjorde det jag behövde men inte ett endast skit mer.
Tack! Inga stora problem? Bränsleförbrukning?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dacia Logan
« Svar #7 skrivet: 29 dec-17 kl 12:37 »
Tack! Inga stora problem? Bränsleförbrukning?

Jag glömde bort att kolla bränsleförbrukningen, men det kändes inte som den sörplade i sig onormalt mycket.
Fick ont i arslet då det var långkörning som gällde, och den var väl ganska bullrig oxå.
Men, det är en enkel bruksbil.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Dacia Logan
« Svar #8 skrivet: 29 dec-17 kl 17:05 »
Tack för input så långt. Ingen som ägt någon själv? Tänker den större bensinmotorn på 105 hkr som salufördes att kunna gå på etanol, hört att man ska undvika det bränslet i den motorn dock.
Vad gäller priser så annonseras -09 -10 med ca tiotusen mil för mellan 30-40'kr vilket borde innebära runt 25'kr färdigprutat och då räcker det att den funkar två år så kan man köra den till skroten och ändå haft en skaplig milkostnad och förhoppningsvis håller den längre än så (den stora vinnaren är ju den som köpte bilen ny, 90'kr i inköpspris efter miljöpremie ger en värdeminskning på åtta år som inte är större än vad en V70 tappar på ett halvår😊).
Malarmäster; vilka sidor köper du delar på från Tyskland och är det kortbetalning som gäller?

min favoritsida är  www.bildelaronline24.se . de accepterar paypal (min egen favorit),kreditkort,direktöverföring från svensk bank och klarna faktura.
tidigare leverantör  är www.misterauto.se ,Samma bet rutiner o bra service men något dyrare.

bildelaronline har dessutom lite plåt,något många saknar. Köpte t.ex två framskärmar,kompletta bromsar inkl. skivor runt om,en spolarbehållare till passat 2000 för under 2500 inkl. frakt. bara en skärm hade kostat det i Sverige. Passformen var dessutom suverän.
avgassystem till min Rover 75 kostade komplett 2800,i Sverige 8000,avgassystem o bromsar till Berlingo 2000:-,bara ett avgassystem kostar i Sverige 4500:-.
Svenska firmor köper av samma leverantörer men då konkurrens saknas kan man lägga på flera 100% .
de svenska firmorna har dessutom bundit upp sig mot verkstadskedjor och bryr sig inte om den lilla privata marknad som återstår.

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Dacia Logan
« Svar #9 skrivet: 16 jan-18 kl 07:13 »
Tack för tips och omdömen. Köpte en en fräsch Opel Zafira med låga mil av ett dödsbo så det blev ingen Dacia denna gången.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Dacia Logan
« Svar #10 skrivet: 16 jan-18 kl 10:42 »
ett bra val. pålitlig och med kvalite. själv har jag avverkat bilar på löpande band sista halvåret,berlingon gick i kok och bedömdes vara för gammal för reparation,inköptes en nybes Mazda 626 kombi som höll en månad. upptäcktes att man svetsat fast bromsoken runt om så det gick inte att byta belägg. nya bromsar runt om bedömdes vara för mycket att lägga på den så den skrotades. Inköpte sedan en riktigt fin Opel Astrakombi,(samma som zafira men lägre).efter 2 veckor kom ett vildsvin i vägen,bilen står här nu och försäkringsbolaget tvekar om reparation,minst 30000 kostar kalaset.
Ett råd angående zafiran,försök skaffa en rejäl grill (grillguard)att sätta fram,fronten består bara av plast som inte stoppar något. "mitt" vildsvin hamnade i motorrummet efter att ha passerat kylaren . krockbalken fram motsvarar inte sitt namn,den viker sig tvärt vilket troligen den är konstruerad att göra.Zafiran är konstruerad lika som astran.
De få veckor jag hade astran kan jag bara säga positivt om,en behaglig bil att köra,praktisk och logisk. Men varför har alla tyskar samma inredningsexpert? svart,svart och svart finns i färgkartan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dacia Logan
« Svar #11 skrivet: 16 jan-18 kl 11:41 »
ett bra val. pålitlig och med kvalite. själv har jag avverkat bilar på löpande band sista halvåret,berlingon gick i kok och bedömdes vara för gammal för reparation,inköptes en nybes Mazda 626 kombi som höll en månad. upptäcktes att man svetsat fast bromsoken runt om så det gick inte att byta belägg. nya bromsar runt om bedömdes vara för mycket att lägga på den så den skrotades. Inköpte sedan en riktigt fin Opel Astrakombi,(samma som zafira men lägre).efter 2 veckor kom ett vildsvin i vägen,bilen står här nu och försäkringsbolaget tvekar om reparation,minst 30000 kostar kalaset.
Ett råd angående zafiran,försök skaffa en rejäl grill (grillguard)att sätta fram,fronten består bara av plast som inte stoppar något. "mitt" vildsvin hamnade i motorrummet efter att ha passerat kylaren . krockbalken fram motsvarar inte sitt namn,den viker sig tvärt vilket troligen den är konstruerad att göra.Zafiran är konstruerad lika som astran.
De få veckor jag hade astran kan jag bara säga positivt om,en behaglig bil att köra,praktisk och logisk. Men varför har alla tyskar samma inredningsexpert? svart,svart och svart finns i färgkartan.

Har du kvar Berlingon, behöver en ruta till höger bakdörr?

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Dacia Logan
« Svar #12 skrivet: 16 jan-18 kl 12:22 »
nej,såldes till en arab som satte den på blocket tvärt. med gången topplockspackning.... finns nog någonstans i bilsvängen just nu.

 

TEF 20

  • Inlägg: 103
SV: Dacia Logan
« Svar #13 skrivet: 16 jan-18 kl 12:48 »
ett bra val. pålitlig och med kvalite. själv har jag avverkat bilar på löpande band sista halvåret,berlingon gick i kok och bedömdes vara för gammal för reparation,inköptes en nybes Mazda 626 kombi som höll en månad. upptäcktes att man svetsat fast bromsoken runt om så det gick inte att byta belägg. nya bromsar runt om bedömdes vara för mycket att lägga på den så den skrotades. Inköpte sedan en riktigt fin Opel Astrakombi,(samma som zafira men lägre).efter 2 veckor kom ett vildsvin i vägen,bilen står här nu och försäkringsbolaget tvekar om reparation,minst 30000 kostar kalaset.
Ett råd angående zafiran,försök skaffa en rejäl grill (grillguard)att sätta fram,fronten består bara av plast som inte stoppar något. "mitt" vildsvin hamnade i motorrummet efter att ha passerat kylaren . krockbalken fram motsvarar inte sitt namn,den viker sig tvärt vilket troligen den är konstruerad att göra.Zafiran är konstruerad lika som astran.
De få veckor jag hade astran kan jag bara säga positivt om,en behaglig bil att köra,praktisk och logisk. Men varför har alla tyskar samma inredningsexpert? svart,svart och svart finns i färgkartan.
Har en Astra också. Går som pendlarbil i avvaktan på utdömande från besiktningen;) Funkar helt ok

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dacia Logan
« Svar #14 skrivet: 19 jan-18 kl 14:22 »
Ett råd angående zafiran,försök skaffa en rejäl grill (grillguard)att sätta fram,fronten består bara av plast som inte stoppar något.
Det gäller i princip alla bilar nu för tiden, formerna består bara av stora plastsjok som täcker en helt annorlunda formad bilkropp. Men frågan är hur smart det är med "renbåge" eller vad man nu skall kalla dom. De som konstruerat bilen har ju lagt ganska mycket möda på deformationszoner för att öka krocksäkerheten. Sätter man då på en båge så förändrar man förutsättningarna helt, krafterna tar andra vägar än bilen var utformad för.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Dacia Logan
« Svar #15 skrivet: 19 jan-18 kl 14:56 »
ligger givetvis en poäng i det men en grillguard lär inte göra någon större skillnad vid en rejäl frontkrock då den fästs i krockbalken fram. däremot kan den rädda bilen från skrotning vid krock med mindre djur t.ex vildsvin.Är då bilen lite äldre så det inte är lönande med vagnskadeförsäkring är det ett bra alternativ. På min nuvarande bil är tecknat en särskild vidskadeförsäkring som tar alla skador vid ev. kollision,billig var den också endast 25 i månaden.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Dacia Logan
« Svar #16 skrivet: 19 jan-18 kl 20:33 »
Har en god vän som nyligen skaffat helt ny Dacia som ersättare för sin trotjänande Logan. "Gamlingen" har jag för mig han hade i åtta år åtminstone, och den var förvånande problemfri, samt lika förvånande bränslesnål. Att det var en omodern konstruktion märktes tydligt på utrustning och ljudnivå men i övrigt har det varit en helt fantastisk bil. Även rost verkar den ha varit ganska förskonad från. Rymlig och praktisk gjorde inte saken sämre. Prismässigt var den nya bilen också förvånande billig, precis som kompisens Logan var då den en gång var ny. Nu har jag ju svurit att aldrig köpa modern bil igen, faktiskt inte ens en bil som inte är veteran, men OM jag skulle få knäppryck, bryta löftet och faktiskt köpa helt ny bil, jag då skulle jag enbart på kompisens erfarenheter välja en Dacia före Skoda och Seat.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Dacia Logan
« Svar #17 skrivet: 19 jan-18 kl 20:39 »
Nu såg jag att du redan köpt bil, men tänkte svara iaf.
Jag köpte an Sandero 2014, som är nästan detsamma som Logan. Jag köpte basicversionen för 79000:-
Jag kan bara säga att det är mycket bil för de pengarna.
Jag hade den i tre år och körde 6500 mil. Det enda jag gjorde under de tre åren, utöver service, var att byta en glödlampa.
Billig att äga och billig att köra. Drog mestadels runt 0,55, men jag lyckades ibland att hålla den under 0,5.
Det enda skälet till att jag bytte, var att jag skaffade en större husvagn.
Så nu kör jag en Duster i stället. En bil för 99000:- som om det hade stått Volvo i nosen på den, förmodligen hade kostat 150000:-ytterligare.
Och när man kryper under den och tittar, slås man av att det står Nissan på allting. Så det blir nog bra.
« Senast ändrad: 19 jan-18 kl 20:59 av sydtobak »
Min bästa ägodel är min vedspis!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 5 användare
xaelanar, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser