Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ventilation utedass  (läst 5245 gånger)

Lasse197

  • Inlägg: 4
    • Uppland
Ventilation utedass
« skrivet: 28 dec-17 kl 12:39 »
Jag har precis byggt ett utedass, med sittbänk och öppningsbar lucka baktill. Har urinseparering som leds bort, så lukt borde ju inte bli nåt större problem, men undrar om man ändå bör ha ventilation, mot fukt och annat, både i sittutrymmet och i utrymmet under sittbänken (som är tät mot sittutrymmet) eller är det onödigt (hehe)? I så fall, är det väl rör upp ovanför taket, men man ska väl även ha en insugsventil inuti sittbänken i så fall? Och bör man även ha det i sittutrymmet?

x-lab

  • Gäst
SV: Ventilation utedass
« Svar #1 skrivet: 28 dec-17 kl 14:12 »
Jag har precis byggt ett utedass, med sittbänk och öppningsbar lucka baktill. Har urinseparering som leds bort, så lukt borde ju inte bli nåt större problem, men undrar om man ändå bör ha ventilation, mot fukt och annat, både i sittutrymmet och i utrymmet under sittbänken (som är tät mot sittutrymmet) eller är det onödigt (hehe)? I så fall, är det väl rör upp ovanför taket, men man ska väl även ha en insugsventil inuti sittbänken i så fall? Och bör man även ha det i sittutrymmet?

Lukten behöver du kanske inte göra något åt  (det ska ju lukta lite lantligt :)) det ända som ev skulle kunna bli ett problem ifall ni är flera som anv det och det  går lång tid mellan tömningen så är det sumpgaser (men inget större problem i fall det är god vent) sumpgas (metan) är mkt giftigt att inhalera (det behövs inte mkt för att slå ut en person, det är den ända risken som finns

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ventilation utedass
« Svar #2 skrivet: 28 dec-17 kl 14:20 »
Eftersom du har ett litet utrymme, blir det väl ventilerat när du öppnar dörren. Vill du förebygga lukt så kan du använda kompostpreparat modell bokashi eller liknande, eller strö med träpellets.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ventilation utedass
« Svar #3 skrivet: 28 dec-17 kl 17:04 »
Lukten behöver du kanske inte göra något åt  (det ska ju lukta lite lantligt :)) det ända som ev skulle kunna bli ett problem ifall ni är flera som anv det och det  går lång tid mellan tömningen så är det sumpgaser (men inget större problem i fall det är god vent) sumpgas (metan) är mkt giftigt att inhalera (det behövs inte mkt för att slå ut en person, det är den ända risken som finns

Eeeeh?  Metan? Risk i ett utedass.
Nåja.   Om man har varit ruskigt duktig på att bygga tätt och man vistas där inne under en avsevärd tid. Så är det säkerligen en risk.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

x-lab

  • Gäst
SV: Ventilation utedass
« Svar #4 skrivet: 28 dec-17 kl 18:52 »
Eeeeh?  Metan? Risk i ett utedass.
Nåja.   Om man har varit ruskigt duktig på att bygga tätt och man vistas där inne under en avsevärd tid. Så är det säkerligen en risk.

om det luktar rutet ägg är det sumpgaser

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ventilation utedass
« Svar #5 skrivet: 28 dec-17 kl 19:27 »
om det luktar rutet ägg är det sumpgaser

Jaaa ??? ??? ???
Och det uppstår när man separerar fekalierna och urinen?
Dessutom är du den första...   Som påpekar att det är en risk med sumpgaser i ett utedass...  Sommar lagt märke till.
Tycker det säger en hel del om den verkliga risken...    :-X
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lasse197

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Ventilation utedass
« Svar #6 skrivet: 29 dec-17 kl 10:10 »
Eftersom du har ett litet utrymme, blir det väl ventilerat när du öppnar dörren. Vill du förebygga lukt så kan du använda kompostpreparat modell bokashi eller liknande, eller strö med träpellets.

Så man behöver alltså inte ha ventilation i mitt fall (urinseparerande), vare sig under sittbänken eller i sittutrymmet? Det lär väl visa sig om det luktar eller inte. Men vill inte heller ha instängd fukt, men det finns ju glipor och jag har ju inte fuktspärrat eller så.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ventilation utedass
« Svar #7 skrivet: 29 dec-17 kl 10:24 »
Så man behöver alltså inte ha ventilation i mitt fall (urinseparerande), vare sig under sittbänken eller i sittutrymmet? Det lär väl visa sig om det luktar eller inte. Men vill inte heller ha instängd fukt, men det finns ju glipor och jag har ju inte fuktspärrat eller så.

Om man säger det så här.
Det kan vara väldigt behagligt med ventilation.
Det gör ju att dofterna försvinner snabbare och dessutom torkar fekalierna snabbare vilket minskar doftavgivningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ventilation utedass
« Svar #8 skrivet: 29 dec-17 kl 11:58 »
Och så är inte metan speciellt farligt, och det är svavelväte som luktar ruttet är och är farligt.

Jag skulle nog nöja mig med lite springor i dasset, men det ser ju imponerande ut med en skorsten som vittnar om att här skits det rejält ;D

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ventilation utedass
« Svar #9 skrivet: 29 dec-17 kl 17:12 »
Insug behöver du inte men för att slippa otrevlig lukt så är det bra med utsug, helst med fläkt, från fekaliebehållaren.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ventilation utedass
« Svar #10 skrivet: 30 dec-17 kl 09:04 »
Om du använder kompostpreparat i både urinsamlare och skitsamlare och får igång en bra prosess kommer det inte att lukta illa.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ventilation utedass
« Svar #11 skrivet: 30 dec-17 kl 10:01 »
Har du kompostpreparat i urinen? Räcker inte mörkt och kallt?

Lasse197

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Ventilation utedass
« Svar #12 skrivet: 30 dec-17 kl 10:04 »
Om du använder kompostpreparat i både urinsamlare och skitsamlare och får igång en bra prosess kommer det inte att lukta illa.

Vad är annars bästa strötillsatsen till enbart fekalier (dvs utan urininblandning) för bästa förbränning? Hade helst velat använda sly från kompostkvarnen, och sen har jag ju aska från kaminen. Men gissar att askan kväver förbränningsprocessen, och att sly-strö är för grovt. Kanske kan kombinera med köpeströ (barkmull eller nåt)?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ventilation utedass
« Svar #13 skrivet: 30 dec-17 kl 10:34 »
Om du använder kompostpreparat i både urinsamlare och skitsamlare och får igång en bra prosess kommer det inte att lukta illa.
Har två Separetter i uthus och strör med vanlig planteringsjord i fekalietunnorna men sommartid och/eller när det är varmt ute så luktar det minimalt om fläktarna är igång. Jag är inte så brydd men folk som inte är vana vid utedasslukt gillar inte "doften"
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Ventilation utedass
« Svar #14 skrivet: 30 dec-17 kl 10:36 »
Askan är inte bra som du skriver, men vad som är bäst vet jag inte. Finns en tråd någonstans om strömaterial där det diskuteras löv, gräs, tidningspapper mm. Lövsly som gått genom kompostkvarnen borde inte vara helt fel.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ventilation utedass
« Svar #15 skrivet: 30 dec-17 kl 10:37 »
Vad är annars bästa strötillsatsen till enbart fekalier (dvs utan urininblandning) för bästa förbränning? Hade helst velat använda sly från kompostkvarnen, och sen har jag ju aska från kaminen. Men gissar att askan kväver förbränningsprocessen, och att sly-strö är för grovt. Kanske kan kombinera med köpeströ (barkmull eller nåt)?


Vanligt sågspån. Kan kosta gratis i bästa fall.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Ventilation utedass
« Svar #16 skrivet: 30 dec-17 kl 13:00 »
Torvmull suger upp det blöta bäst tycker ja annars spån som redan föreslagits lite vanlig kalk  emellanåt så är det i princip luktfritt.
Vill man sen kompostera för senare användning när det blivit jord så är det fördel med torv då man slipper terpentinet i från spånet.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Ventilation utedass
« Svar #17 skrivet: 30 dec-17 kl 13:42 »
ett ute dass ja minns  8) grävt två meter djupt me grävmaskin  ;D

sen lyfte han dit dasset ovanpå...  kan int tänk att han skitit fullt än...

torv o nån typ av kalk för eller mot flugor... inga problem vad ja vet...

mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Ventilation utedass
« Svar #18 skrivet: 30 dec-17 kl 19:10 »
Metangas är i princip luktfritt och ofarligt. Det som luktar ruttet ägg är svavelväte och det är giftigt som påpekats ovan. Men mängden som krävs för att skada ligger långt över vad som är behagligt för en människas luktsinne. Kan du inte uthärda lukten så är det förmodligen långt kvar innan det blir skadligt.

Slumpas bildas av anaeroba heterotrofa fakultativa bakterier. Kortfattat kan man säga att de andas svavelföreningar och svavelväte är restprodukten. MEN....De använder sig bara av svavelföreningar när samtliga kväveförenigar är slut. Det kräver nämligen mycket mindre energi för dem att utvinna syre ur kväveförenigar än svavelföreningar. När de använder sig av kväveförenigar så är restprodukten kvävgas. Den är luktfri och relativt ofarlig.

I ett utedass finns det normalt sett massor av Kväve så risken för svavelväte är mycket liten. Om inte obefintlig. Dessutom så strör man den för att hålla den luftig och undvika anaeroba zoner.

Min bror jobbade under en period med att bygga utedass i Namibia. Det var i princip små skjul över de befintliga bajsgroparna. De hade ett svartmålat plåtrör som samlade varme och fick luften att stiga och därmed luftcirkulation. De kallade dessa för VIP toaletter (ventilation improoved pit).

Mvh
Magnus

Lasse197

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Ventilation utedass
« Svar #19 skrivet: 02 jan-18 kl 15:21 »
Tack för alla tips! Ska laborera mig fram.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser