Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera liten täljstenskamin  (läst 2342 gånger)

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Renovera liten täljstenskamin
« skrivet: 24 dec-17 kl 18:26 »
Hej och God Jul :)

Firar jul i nyligen övertagen släktgård, och uppvärmningen är till stor del en Handöl Nr 111.

Sektionen som vedluckan sitter i glappar lite, så jag funderar på att ta isär den och täta om mellan stenar och sten/luckahållare. Undrar om det finns någon vedertagen metod för detta? Pannkit?

Vidare ser det ut att vara något bruk på insidan, eftersom de spruckit upp litegrann, antar att täljsten inte kan spricka upp så? Skall man lägga på någon sorts bruk på insidan som skyddar stenarna mot direkta flammor?

Slutligen så undrar jag om det finns någon metod som är bättre än andra för att hålla värmen med denna? Jag försöker hålla rökgången ostrypt men får inte ner draget då den läcker runt luckor osv,så den drar ut en hel del varm luft. Ska man strypa på röksidan? Vilket går imot vad jag lärt mig med vanlig spis-kasett.

Mvh
Johan

torbjorn

  • Inlägg: 13748
    • Medelpad
SV: Renovera liten täljstenskamin
« Svar #1 skrivet: 24 dec-17 kl 18:53 »
I första hand gäller nog att få kaminen så tät som det från början är tänkt att den ska vara. Om luckorna har spår för tätningssnöre, så se till att det är i ordning. Om det bara är planslipade tätningsytor, får man försöka justera gångjärn och låsmekanism så att de sluter så tätt som möjligt. Skulle någon lucka eller stos vara skev kanske det blir ett större jobb med planslipning.

På ställen där man vill kunna tillåta rörelser pga värmeutvidgning men ändå få tätt, så var den vanliga lösningen förr i tiden att dreva med asbestsnöre. Numera får man använda något glasfiberliknande eller stenull att dreva med istället.

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Renovera liten täljstenskamin
« Svar #2 skrivet: 24 dec-17 kl 20:40 »
Tackar för svar, luckan behöver helt klart justeras för att täta korrekt, då de idag sitter två små träskruvar som gångjärnsbult, det glappar med andra ord.

Dock så glappar det även mellan täljstenen och själva plåten som luckan sitter i. Där jag funderade på att lyfta stenen ovanför, lyfta plåten med lucka och sedan lägga pannkit emellan innan jag lägger tillbaka dem. Detta kanske är dumt om det ska kunna röra sig lite. Ska jag försöka dreva med glasfiber snöre mellan sten och plåt?

torbjorn

  • Inlägg: 13748
    • Medelpad
SV: Renovera liten täljstenskamin
« Svar #3 skrivet: 24 dec-17 kl 21:58 »
Det blir nog bra. Antingen glasfibersnöre eller helt enkelt tussar av stenullsisolering.

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Renovera liten täljstenskamin
« Svar #4 skrivet: 27 dec-17 kl 19:48 »
en vidare fundering, brukar insidan av dessa kaminer vara murade med något eldfast bruk? Antar att man måste mura om detta invändigt om man skall ta isär och sätta ihop kaminen igen?

Ser även ut att fattas lite bruk, om det nu är bruk, längs ner i eldstaden. Alternativet är att täljstenen skulle ha gröpts ut, är detta troligt?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 4 användare
von tratt, Berberis, malle h, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser