Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma upp krypgrund med överskottsvärme  (läst 5185 gånger)

Janne Korhonen

  • Inlägg: 3
Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« skrivet: 02 dec-17 kl 18:57 »
Hej!

Jag har spånat ett tag nu om för och nackdelar om man skull ventilera ner överskottsvärme i krypgrunden.

Hus atrium dvs 1 plan. Grundväggar btg, golvbjälklag lättbetong. Krypgrunden har 1-1,5 m höjd ca 115 kvm öppet. 3 ventiler (2 i marknivå och en genom huset upp ur tak).

Tanken är när jag gör om WC (som redan har röret som går via krypgrund o tak) dra ett till 100 rör ner i grunden med spjäll, 90 böj och en värmeflyttarfläkt. Så när jag kör brasan ska kunna trycka ner varm luft. Mina golv är så kalla (inte för att de bli varmare om jag nu inte eldar konstant).

Vad kan bli fel?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #1 skrivet: 02 dec-17 kl 19:37 »
Om du kör ned uppvärmd luft i ett kallare utrymme kommer den varma luften att fälla ut fukt när den kyls.
kretslopp

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #2 skrivet: 02 dec-17 kl 20:38 »
Varm luft bär mera vatten. När den kyls faller vattnet ut.
Detta gör att man i praktiken får en vattenkanon ner i krypgrunden.

Detta är en mycket dålig idee.

seeker

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #3 skrivet: 03 dec-17 kl 00:46 »
När jag bodde i hus med krypgrund funderade jag på att dra ut frånluften från huset genom spirorör som jag tänkte skulle gå genom grunden för att värma den. Alltså bara låta värmen från rören värma grunden men att luften blåses utanför grunden. Kom inte längre än att jag funderade på det. Borde väl funka? Blir kanske en del kondensvatten i rören, men det borde ju gå att lösa?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #4 skrivet: 03 dec-17 kl 10:21 »
När jag bodde i hus med krypgrund funderade jag på att dra ut frånluften från huset genom spirorör som jag tänkte skulle gå genom grunden för att värma den. Alltså bara låta värmen från rören värma grunden men att luften blåses utanför grunden. Kom inte längre än att jag funderade på det. Borde väl funka? Blir kanske en del kondensvatten i rören, men det borde ju gå att lösa?

Intressant fundering.
Problemet är att fukten i krypgrunden kommer att kondenseras på utsidan av spirorörret.
Och kommer att droppa ner på marken under.
Vilket innebär att du på längre sikt samlar fukt i krypgrunden.

Denna problematik går att lösa genom att bygga en kondensator som samlar upp den ackumulerade fukten leder bort den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

seeker

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #5 skrivet: 03 dec-17 kl 10:54 »
Intressant fundering.
Problemet är att fukten i krypgrunden kommer att kondenseras på utsidan av spirorörret.
Och kommer att droppa ner på marken under.
Vilket innebär att du på längre sikt samlar fukt i krypgrunden.

Denna problematik går att lösa genom att bygga en kondensator som samlar upp den ackumulerade fukten leder bort den.
Röret bör ju vara varmare än grunden, så kondensen borde väl bildas inuti röret?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #6 skrivet: 03 dec-17 kl 13:02 »
Röret bör ju vara varmare än grunden, så kondensen borde väl bildas inuti röret?

Det stora mängden finns inuti men även utsidan kan skapa kondens.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Janne Korhonen

  • Inlägg: 3
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #7 skrivet: 03 dec-17 kl 18:21 »
Tack för bra svar. Tror jag lämnar som det är. Isolerar vattenrören o sätter textilmattor på golven.

/Janne

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #8 skrivet: 03 dec-17 kl 23:07 »
Inomhusluften är nog varmare än krypgrundens luft annat än i extremt undantagsfall, så någon kondens skall inte bildas på rörens utsida. Kondens blir det ju inuti rören förstås, så rören bör luta åt endera hållet och ha en avtappning i lägsta punkt. Låter man röret mynna rakt ut från grunden och det blir lägsta punkten så behövs ingen avtappning förstås.

seeker

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #9 skrivet: 04 dec-17 kl 06:15 »
Inomhusluften är nog varmare än krypgrundens luft annat än i extremt undantagsfall, så någon kondens skall inte bildas på rörens utsida. Kondens blir det ju inuti rören förstås, så rören bör luta åt endera hållet och ha en avtappning i lägsta punkt. Låter man röret mynna rakt ut från grunden och det blir lägsta punkten så behövs ingen avtappning förstås.
Ja precis så var min tanke. Ser inga direkta nackdelar mer än att fläkten måste sitta före rören som går ner i grunden annars lär den väl bli full med vatten. Så rören måste väl vara relativt täta så inomhusluft inte läcker ut i grunden.

seeker

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #10 skrivet: 04 dec-17 kl 06:53 »
Om man ändå är inne på krypgrundsideer så hade jag en annan idé om att ha en radiator med fläkt på vinden och en i likadan i krypgrunden och på så vis flytta ner värmen från vinden till grunden genom att cirkulera vatten mellan dom. Främst på sommaren då. För att minska fukten i grunden.
En annan tanke var att använda samma idé, fast med en radiator i huset och en i grunden. För att kyla huset på sommaren samtidigt som grunden värms.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #11 skrivet: 04 dec-17 kl 09:27 »
Tror att ökad ventilation på sommaren är effektivare, och billigare. Med fläkt som styrs av luftfuktigheten ute så slipper du blåsa in fuktig luft när vädret är dåligt, eller bara genom större kattgluggar.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #12 skrivet: 04 dec-17 kl 10:18 »
Luftavfuktare i krypgrunden ger värme och håller borta fukten.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #13 skrivet: 04 dec-17 kl 13:14 »
Luftavfuktare i krypgrunden ger värme och håller borta fukten.


Och ökar elräkningen.
Många systemförslag innebär att man blir mer och mer elberoende.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #14 skrivet: 04 dec-17 kl 14:13 »
Så sant, och så har man en grej till som kan gå sönder och måste ersättas.

Jag tittade på elräkningen nyss, och när man räknar total årskostnad och delar den med använda kWh så blir resultatet här att om en apparat går kontinuerligt så kostar den per månad i kronor vad den drar i watt. Så en avfuktare som går hela tiden (jag har en i verkstaden) kostar 200 kr i månaden. Inköp 1000 kr. Men den jag har i jordkällaren går bara ca 10% av tiden så den kostar 20 kr per månad. I nuläget behöver jag dock båda, varför jag är rätt glad åt att de finns. Jordkällaren har ett perfekt klimat för en så liten insats och verkstaden kan jag låta vara kall utan att verktygen tar skada.

En fläkt kostar väl 20-50 kr/månad.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #15 skrivet: 04 dec-17 kl 14:35 »
Så sant, och så har man en grej till som kan gå sönder och måste ersättas.

Jag tittade på elräkningen nyss, och när man räknar total årskostnad och delar den med använda kWh så blir resultatet här att om en apparat går kontinuerligt så kostar den per månad i kronor vad den drar i watt. Så en avfuktare som går hela tiden (jag har en i verkstaden) kostar 200 kr i månaden. Inköp 1000 kr. Men den jag har i jordkällaren går bara ca 10% av tiden så den kostar 20 kr per månad. I nuläget behöver jag dock båda, varför jag är rätt glad åt att de finns. Jordkällaren har ett perfekt klimat för en så liten insats och verkstaden kan jag låta vara kall utan att verktygen tar skada.

En fläkt kostar väl 20-50 kr/månad.

Hur får du avfuktaren att fungera i verkstaden om det är kallt?

När jag skulle avfukta i containern efter att jag ställt in saker som var fulla av snö och aerotempern slutade värma, så blev avfuktaren en stor isklump.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #16 skrivet: 04 dec-17 kl 14:59 »
Jo, så blir det. Men verkstaden behöver bara avfuktning innan det blir minus ute, och då är det tillräckligt varmt för avfuktaren där inne.

I jordkällaren där jag ibland behöver köra avfuktaren då det bara är 2-3 plusgrader där inne så sätter jag en halogenstrålkastare på timer och låter den vara på (riktad mot avfuktarens kalla del) en timme. Den timmen är avfuktaren avstängd genom en annan timer.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #17 skrivet: 04 dec-17 kl 20:21 »
Jo, så blir det. Men verkstaden behöver bara avfuktning innan det blir minus ute, och då är det tillräckligt varmt för avfuktaren där inne.

I jordkällaren där jag ibland behöver köra avfuktaren då det bara är 2-3 plusgrader där inne så sätter jag en halogenstrålkastare på timer och låter den vara på (riktad mot avfuktarens kalla del) en timme. Den timmen är avfuktaren avstängd genom en annan timer.

OK för mig var kallt = minusgrader

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #18 skrivet: 04 dec-17 kl 22:55 »
Det är framför allt hösten med sin höga luftfuktighet och snabba temperaturväxlingar som ställer till det i de ouppvärmda husen. Nollan eller några minusgrader några dagar och så helt plötsligt 10-15 plusgrader. Då fuktar det på betonggolvet och alla tyngre järn, typ svarven.

Det blir liknande i krypgrunden under huset. Backen och trossbotten är inte tillräckligt värmetrög för att fukta, men stengrunden och de stenar som stöttar golvreglarna blir blöta eller frostiga.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Värma upp krypgrund med överskottsvärme
« Svar #19 skrivet: 05 dec-17 kl 08:36 »
Det är framför allt hösten med sin höga luftfuktighet och snabba temperaturväxlingar som ställer till det i de ouppvärmda husen. Nollan eller några minusgrader några dagar och så helt plötsligt 10-15 plusgrader. Då fuktar det på betonggolvet och alla tyngre järn, typ svarven.

Det blir liknande i krypgrunden under huset. Backen och trossbotten är inte tillräckligt värmetrög för att fukta, men stengrunden och de stenar som stöttar golvreglarna blir blöta eller frostiga.

Kul å bo där det är fuktigt eller inte?

Jag har obehandlat järn som legat i ladugården i ca 8 år utan att värma eller avfukta.
Ser fortfarande ut som nytt, förutom lite damm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser