Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amarant  (läst 2354 gånger)

PellePutt

  • Inlägg: 146
Amarant
« skrivet: 10 nov-17 kl 10:27 »
Är det någon som har erfarenhet av att odla amarant? Jag är främst intresserad av att odla för frönas skull.
Hur stor skörd kan man räkna med? Vilka arter/sorter rekommenderas?
Använder ni amarant på något annat sätt än att tillvarata fröna?
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Amarant
« Svar #1 skrivet: 13 nov-17 kl 21:47 »
Vi har amaranth i växthuset. Lite grann bara. Dom självssår sig så bara plocka när dom kommer på våren. Ingen aning om arter.

Postat med Alternativ.nu´s app


Adels

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Amarant
« Svar #2 skrivet: 14 nov-17 kl 05:27 »
I vår stadsodling är det en kvinna från Kongo som odlar amarant,mycket amarant.Bredsådd på ganska dålig jord,stora mängder blad blir det.Frös ned vid första frosten. Frösår seg lätt
Använder bladen i grytor och soppa.Hon använder också späda blad av squash,bönor och morot

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Amarant
« Svar #3 skrivet: 06 jan-18 kl 22:49 »
 I fjol testade jag att odla amarant. Var lättodlat men jag hade fått tag i en sort med små frön. Alltså inte värt att odla egentligen tycker jag. Annars var det lätt att bara skaka de mogna plantorna så trillade fröna ut. Kan inte minnas massa blad, bara röda blomstänger.

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Amarant
« Svar #4 skrivet: 10 jan-18 kl 14:55 »
Satte ihop med min västeråsgurka ifjol och den kom fint och vackert.  Har dock inte avfröat den, utan klippte bara ned och lade i papperspåser för torkning... får se hur mycket jag fick när jag har tid över att pilla med sådant nu vintertid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser