Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket djur har gjort det här?  (läst 24251 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Vilket djur har gjort det här?
« skrivet: 29 sep-17 kl 11:06 »
Något djur har grävt små hål ca 5-7 cm ner på var sida om en stig i vår gräsmatta.  På ena sidan är det 40-50 cm mellan hålen.  På andra sidan varierar längden mellan hålen.  I tre av hålen har djuret lagt ner sina exkremiteter. Det är röda bär i bajset.  På en annan stig brukar det alltid vara någon som bajsar.  Katterna giller den här stigen men de gräver ju ner sitt.  Uppe i skogen är det stora lass med "bärblandat" då oftast från blåbär.  Här finns grävling, räv, varg björn.  Vildsvinen har också hittat till våra trakter det senaste året men ingen har sett till dem i "byn".   
Jag tolkar det som meddelande om att "Kilroy was here men de kreativa djuret försöker de skrämma bort artfränder för katten bryr sig väl inte?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #1 skrivet: 29 sep-17 kl 11:56 »
Jag tror på grävling

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #2 skrivet: 29 sep-17 kl 12:03 »
Ja, grävling är sannolikt. Stämmer med hålen och att den ätit bär

andtol

  • Gäst
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #3 skrivet: 29 sep-17 kl 13:42 »
Hur stora är hålen?

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #4 skrivet: 30 sep-17 kl 09:43 »
Vi har nyligen hittat liknande spår i vår trädgård och jag landade i att det nog är grävlingen som var skyldig. Våra hål var ngt större än en golfboll i diameter och ca 5-8 cm djupa.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #5 skrivet: 30 sep-17 kl 09:45 »
Något djur har grävt små hål ca 5-7 cm ner på var sida om en stig i vår gräsmatta.  På ena sidan är det 40-50 cm mellan hålen.  På andra sidan varierar längden mellan hålen.  I tre av hålen har djuret lagt ner sina exkremiteter. Det är röda bär i bajset.  På en annan stig brukar det alltid vara någon som bajsar.  Katterna giller den här stigen men de gräver ju ner sitt.  Uppe i skogen är det stora lass med "bärblandat" då oftast från blåbär.  Här finns grävling, räv, varg björn.  Vildsvinen har också hittat till våra trakter det senaste året men ingen har sett till dem i "byn".   
Jag tolkar det som meddelande om att "Kilroy was here men de kreativa djuret försöker de skrämma bort artfränder för katten bryr sig väl inte?
Så här såg det ut hos oss...

Postat med Alternativ.nu´s app

"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #6 skrivet: 30 sep-17 kl 12:16 »
Grävlingen har toalettgropar vid sina gryt men även längs sina stigar.. Det brukar synas tydligt vad de har ätit.. skalbaggar, havre,äpplen,bär..
Grävlingen gör även gropar på gräsmattor som är som små virvlar..det är nosgropar som blir i jakten på mask. Grävlingen lämnar tydliga kloavtryck i sina spår.

Räven gräver också en del men då är det sorkbon som grävs upp och då kan hela sorkgången vara uppgrävd..
Fjäderfän och kaniner

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #7 skrivet: 30 sep-17 kl 17:44 »
I mjuka delar av min gräsmatta fick jag ganska tydliga viltskador gjorda av....igelkotten! Men dom gillar ju mest att göra små hål för nosen...att gräva är väl inte deras favorit. Tror jag.
Det är aldrig för sent att ge upp.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #8 skrivet: 03 okt-17 kl 14:09 »
Vi har nyligen hittat liknande spår i vår trädgård och jag landade i att det nog är grävlingen som var skyldig. Våra hål var ngt större än en golfboll i diameter och ca 5-8 cm djupa.
Hålen hos oss är ca 6-10 i omkrets. Nu har "grävlingen"?  lagt ytterligare bajs i de två största hålen.  Undras vad hen vill meddela oss ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #9 skrivet: 06 okt-17 kl 08:38 »
Hålen hos oss är ca 6-10 i omkrets. Nu har "grävlingen"? lagt ytterligare bajs i de två största hålen.  Undras vad hen vill meddela oss ?
En dam i en grannby berättade att grävlingen på deras tomt använde samma grävda hål för sina sanitära angelägenheter. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #10 skrivet: 06 okt-17 kl 08:46 »
Toalettgroparna ligger ofta men inte alltid nära gryten. Du bör kolla dina byggnader så att grävlingen inte har bosatt sig under. En grävling kan underminera en hel grund..  Det är rätt tid att fånga grävlingen nu om den orsakar skador.. skinnet börjar bli fullpälsat..fettlagret under huden är enormt. I november/december har de laggt sig för vintern och i slutet på februari har de ungar så då är det olämpligt även om skyddsjaktsparagraferna tillåter jakt.
Fjäderfän och kaniner

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #11 skrivet: 06 okt-17 kl 09:23 »
Toalettgroparna ligger ofta men inte alltid nära gryten. Du bör kolla dina byggnader så att grävlingen inte har bosatt sig under. En grävling kan underminera en hel grund..  Det är rätt tid att fånga grävlingen nu om den orsakar skador. skinnet börjar bli fullpälsat..fettlagret under huden är enormt. I november/december har de laggt sig för vintern och i slutet på februari har de ungar så då är det olämpligt även om skyddsjaktsparagraferna tillåter jakt.
Troligen bor nån grävling inom föreningens (brfś) mark.  Jag vet två hål men om nån grävlingsinnehavare skulle ju kunna hittat in under en torrdasslänga alldeles i närheten till nämnda grävda toalettgropar.   Halva torrdasset står på slaggstenar och det verkar som golvet är en rejäl cementplatta direkt mot marken. 

Min närmaste granne undrade vem som hade plockat av krusbären på hennes buske.  Hon hade lämnat 1/3 kvar men nästa vecka var det inte ett bär kvar.  Damen i grannbyn som också hade en grävling på tomten berättade att hon sett en grävling sträcka sig upp på en bärbuske och äta bären.  När det blir rent på buskarna brukar vi först misstänka "Stockholmarna"   men efter analys av grävlingsbeteende så ryker nu förstaplatsen.  När det gäller djur som bosatt sig i grunderna så kommer jag inte ihåg att nån av 08-orna varit intresserad av sakernas tillstånd tex ruttna golvbjälklag.  Tre rejäla almar vid sidan av torrdasset har dött under sommaren. Att de inom sinom tid kommer att ramla ner på torrdasset eller mosa bilarna på intillliggande parkering bekymrar inte heller 08-or...  Och almarna står faktiskt på Sveaskogs mark  :-[
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #12 skrivet: 07 okt-17 kl 20:27 »
Toalettgroparna ligger ofta men inte alltid nära gryten. Du bör kolla dina byggnader så att grävlingen inte har bosatt sig under. En grävling kan underminera en hel grund..  Det är rätt tid att fånga grävlingen nu om den orsakar skador.. skinnet börjar bli fullpälsat..fettlagret under huden är enormt. I november/december har de laggt sig för vintern och i slutet på februari har de ungar så då är det olämpligt även om skyddsjaktsparagraferna tillåter jakt.
Nu har vi börjat funderat på var de bor. Troligast är under Sveaskogs uthus och garage. Kanske också under gamla sågen även den Sveaskogs.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #13 skrivet: 08 okt-17 kl 07:24 »
Det finns ofta tydliga stigar i gräset.. ibland är de som diken efter åratal av spring..
Fjäderfän och kaniner

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Vilket djur har gjort det här?
« Svar #14 skrivet: 15 okt-17 kl 09:52 »
Det finns ofta tydliga stigar i gräset.. ibland är de som diken efter åratal av spring..
För flera år sen gick en sån "djurstig" in mot våra trädgårdar, också nedtrampat som en litet dike, men så föll ett träd med grov stam ner över stigen.  Jag har funderat många gånger vilket beslut djuret (grävling?)  tog sedan för sina aktiviteter  att klättra över trädstammen var tydligen inte aktuellt.  Det ränner rävar häromkring också.  Jag hade ett avtal med som jag trodde en räv att gräva ner överbliven mat i marken.  Varje morgon hade djuret (grävling eller räv )grävt upp och och avnjutit resterna.  Men så förbjöd min son detta bordskick eftersom rävarna spred någon inälvsmask. 
Detta föranledde att vår förening nu har två matkomposter som vi kör växelvis. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 4 användare
xaelanar, Adels, Palle500, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser