Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beräkna näringsvärde foder  (läst 1813 gånger)

Doxster

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Beräkna näringsvärde foder
« skrivet: 01 sep-17 kl 13:23 »
Hej!

Ny medlem här på Altnerativ, har läst mycket men inte haft mycket att tillföra. Kände att det var dags nu :)

Jag sitter och skissar på ett litet hobbyföretag där jag har tänkt tillverka foderpellets till smådjur. Jag har kontakt med många lantbrukare och har inga svårigheter med att få tag i de allra flesta av råvarorna i större partier.

Jag sitter och funderar på receptet/recepten som ska användas. Och vill givetvis uppnå en viss mängd av protein, fett och kolhydrater m.m. Min fråga är helt enkelt, finns det något vettigt verktyg där man kan föra in ingrediens och mängd och sen få en uträkning på vad makronutrienterna landar på?

Tack på förhand!


Doxster

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Beräkna näringsvärde foder
« Svar #2 skrivet: 07 sep-17 kl 12:13 »
http://www.slu.se/institutioner/husdjurens-utfodring-vard/Verktyg/fodertabell-for-idisslare/


Tack så mycket! Det var inte riktigt vad jag var ute efter just nu, men den länken kan säkert komma till användning i framtiden.

Jag har sökt och sökt efter någon programvara som gör det jag vill utan lycka. Jag får nog lära mig att skriva in allt i Excel och bolla recept den vägen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser