Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkelt bevattningssystem till egen brunn?  (läst 4955 gånger)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« skrivet: 22 jul-17 kl 15:43 »
Hur har ni löst er bevattning? Jag har en egen brunn. Jag kan dra dit el och har idag en liten jetpump som jag jagar igång då och då, men jag vill ha något mer självgående... Någon som har uppfunnit eller köpt något fiffigt?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-17 kl 16:04 »
Har en 2.5kubiks tank stående i en slänt som jag fyller upp då och då . Men det förutsätter ju lite höjdskillnad. Det mesta tas ur vattentunnor som stuprören rinner ner i men där hämtar jag med kanna. Senaste tiden har ju inte varit så givmild med regn så regntunnorna är i princip tomma nu

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #2 skrivet: 22 jul-17 kl 16:26 »
Jag låg sömnlös häromnatten och funderade på ett smart system att sköta vattningen i växthuset.
Ett system som är ganska automatiskt är att föredra.
Man tar en tunna och placerar denna förhållandevis högt.
I denna monterar man en flottörlösning från en vattenklosett denna skall placeras ganska högt då man skall kunna samla regnvatten och det som som man ogärna vill ha in i resten av systemet skall sjunka till botten. Detta innebär att tunnan inte får befinna sig högre upp än takrännorna.
Automatiken skall sedan kopplas till vattenslangen.  Och regnvatten in via toppen och med överfyllnadsskydd ner i en annan tunna eller ut.
I höjd med lägsta nivån som är i underkant av vattenklosettens automatik spännvid sätter man en kran denna kopplar man mot en droppanläggning som lugn och stilla fördelar vattnet ner till respektive planta med en droppe åt gången i ett för en passande intervall. I botten av tunnan placerar man en grov kran som medger att man kan släppa ut sedimenterat material som man kan använda som gödsling och bevattning på annan plats.

Jag har testat en del av detta systemet hos hönsen som har en jäshink med vattenkoppar.
Fördelen med är att jag får så pass vattenväxling i vår brunn att vi med lite tur kan slippa ifrån att det luktar illa om vattnet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #3 skrivet: 22 jul-17 kl 18:41 »
Jag har ganska stora planer men dröjer nog innan det blir verklighet. Här en hög med fuktmätare och reläkort och en liten Arduino. ( ja jag gillar både natur och elektronik)  Planen är att använda det fall jag redan har och sen öppna ventiler för att hålla en inställd fuktighet .

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #4 skrivet: 22 jul-17 kl 20:55 »
Å vad spännande, nu får jag inspiration till att börja bygga något... Måste fråga, en står tank, 2,5 kubik, vart får man tag på en sån? Vad heter en sån? Är det bara en större ibc-tank?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #5 skrivet: 22 jul-17 kl 21:34 »
Å vad spännande, nu får jag inspiration till att börja bygga något... Måste fråga, en står tank, 2,5 kubik, vart får man tag på en sån? Vad heter en sån? Är det bara en större ibc-tank?

Det är en rostfri mjölktank, ingen aning om vart den kommer ifrån, nått min far fick tag i för ett gäng år sedan.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #6 skrivet: 26 jul-17 kl 15:13 »
Har idag en ventil från en tvättmaskin
nexa brytare
Tellstick
Switchking

Switchking kollar om det ska regna
Om det inte ska regna enligt smhi så startar nexabrytaren ventilen och vattnet kommer

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #7 skrivet: 02 aug-17 kl 17:34 »
Bygg en hydralisk pump, används flitigt i USA av självhushållare, kallas "ram pump" på engelska. annat alternativ kan vara att skaffa detta bevatningssystem; https://www.wexthuset.com/tradgardsskotsel-underhall/vattna-bevattna/solcellsdriven-bevattning/irrigatia-solcellsdrivet-bevattningssystem

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #8 skrivet: 03 aug-17 kl 08:33 »
Att styra bevattning efter förmodat regn eller efter solljus är två förslag. Här kommet ett tredje, styra efter temperaturen....

http://www.willabgarden.se/produkt/hydromat-termo-droppbevattning/1910-1250

Själva ventilen är ganska så billig och genialisk. Funkar utan el. Funkar bra i växthus.

Egentligen borde man styra på alla tre parametrarna, men då är det inte ett enkelt system längre.

Själv pumpar jag upp sköljvatten från dammen till en behållare nära odlingarna. Det är alldeles för skitigt för att köra i droppsystem. Så det blir kanna för hela slanten nu för tiden. Grymt bra vatten är det.

Mvh
Magnus

offgrid.se

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
    • Offgrid.se
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #9 skrivet: 18 aug-17 kl 20:28 »
Man kan även använda Gardena Smart System
Jag använder bara sensor och ventil men det ska finnas en pump också.
Riktigt smitigt. Man styr allt från en app i mobilen.

https://youtu.be/9lzSaJHEqhE?list=PLXoUayD20Sx7ZuA9A5707-mMmVm0paH37
Följ mig gärna på http://youtube.offgrid.se

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #10 skrivet: 19 aug-17 kl 00:43 »
Jag låg sömnlös häromnatten och funderade på ett smart system att sköta vattningen i växthuset.
Ett system som är ganska automatiskt är att föredra.
Man tar en tunna och placerar denna förhållandevis högt.
I denna monterar man en flottörlösning från en vattenklosett denna skall placeras ganska högt då man skall kunna samla regnvatten och det som som man ogärna vill ha in i resten av systemet skall sjunka till botten. Detta innebär att tunnan inte får befinna sig högre upp än takrännorna.
Automatiken skall sedan kopplas till vattenslangen.  Och regnvatten in via toppen och med överfyllnadsskydd ner i en annan tunna eller ut.
I höjd med lägsta nivån som är i underkant av vattenklosettens automatik spännvid sätter man en kran denna kopplar man mot en droppanläggning som lugn och stilla fördelar vattnet ner till respektive planta med en droppe åt gången i ett för en passande intervall. I botten av tunnan placerar man en grov kran som medger att man kan släppa ut sedimenterat material som man kan använda som gödsling och bevattning på annan plats.

Jag har testat en del av detta systemet hos hönsen som har en jäshink med vattenkoppar.
Fördelen med är att jag får så pass vattenväxling i vår brunn att vi med lite tur kan slippa ifrån att det luktar illa om vattnet.

Jag byggde ett liknande system till mitt växthus för snart tio år sedan och det fungerade klanderfritt år efter år. Där jag hade växthuset saknades ström så därför fick jag tänka ut något som fungerade utan.

Från ett av uthusen som är högt beläget placerade jag en 200 liters tunna under stupröret. Uppe på tunnan låg ett finmaskigt nät som höll bort löv och annat skräp. I botten av tunnan hade jag borrat ett hål och satt ett vinklat rör med gänga längst ut. På röret skarvade jag dit Gardenas bevattningstimer (som var den enda som fungerade då den klarade av lågt tryck och inte krävde trycksatt system). Den var fullt programerbar så den programmerades efter kommande väder. Från bevattingstimern löpte sedan en halv tums slang (vanlig vattenslang) iväg till växthuset som matarledning. I växthuset löpte sedan slangen några cm över varje kruka. Vid varje kruka hade jag sedan borrat ett litet hål i matarslangen där jag stoppat in en liten smal slang som sedan hängde ner i krukan. Minns inte om det var 3-4 mmm slang. I slutet av växthuset var slangen sedan bara pluggad. Så när timern öppnade ventilen så trycksattes matarslangen vilket gjorde att samtliga krukor fick samma mängd bevattning trots det låga trycket. På detta sätt höll jag liv i ca 40 tomatplantor varje sommar utan tillsyn mer än max en gång i veckan, och som sagt systemet krånglade aldrig. Batterierna i timern räckte ca 2 år men jag bytte dem inför varje säsong för att inte riskera något. Vid något tillfälle när det inte regnade på länge fick jag fylla upp tunnan men vatten men annars räckte det i regel med en skur så var tunnan full igen.  :)

I våras plockade jag ner hela växthuset och även bevattningssystemet, så nu tillhör det historien.

csidesignträdgård

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #11 skrivet: 19 aug-17 kl 10:00 »
Jag tog en 200l tunna som finns på byggvaruhus som jag borrade hål i och satte en tappkran som kopplades ihop med en timer och vattenslang,tunnan står på lecablock utanför växthuset och sen borrade jag massa hål i slangen och grävde ner den i bäddarna,funkar klockrent och växthuset får vatten varje dag i en vecka, ingen el eller huvudvattenkran är på!

Postat med Alternativ.nu´s app


Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #12 skrivet: 25 dec-17 kl 21:01 »
Funderar på att bygga till automatisk bevattning till växthusena (två) till nästa hår. Har tillgång till all hårdvara jag behöver. Slang, ventiler, kranvatten och/eller vattenbalja samt en DUC jag kan programmera. Stora växthuset är 3x10m och kommer nästa år bestå av 2 bäddar och en gång i mitten. Jag planerar att lägga ut en matarslang i mitten av bäddarna och sedan trycka på med vattnet via timer som jag styr själv/automatik. Bland annat för att kyla när det är som varmast. Tanken är att det ska bli som en liten dimma av vatten. Det jag undrar över är:
1. Bra ide?
2. Håldiameter samt avstånd emellan

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Enkelt bevattningssystem till egen brunn?
« Svar #13 skrivet: 02 jan-18 kl 15:22 »
Jag tog en 200l tunna som finns på byggvaruhus som jag borrade hål i och satte en tappkran som kopplades ihop med en timer och vattenslang,tunnan står på lecablock utanför växthuset och sen borrade jag massa hål i slangen och grävde ner den i bäddarna,funkar klockrent och växthuset får vatten varje dag i en vecka, ingen el eller huvudvattenkran är på!

Postat med Alternativ.nu´s app


Det här är ju klockrent!
Jag gick direkt och köpte en kran med slanganslutning :)
Willab har den här timern som verkar bra: https://www.willabgarden.se/produkt/bevattningstimer-plantt/2989-901
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

849 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser