Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jungfrumjölk åtgärder/konsekvenser?  (läst 2943 gånger)

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Jungfrumjölk åtgärder/konsekvenser?
« skrivet: 17 jul-17 kl 12:40 »
Hej, min get och åtminstone den ena av mina unggetter sätter juver. 
Vi har öppnat upp en ny hage och det är tydligen generöst bete där. (Har helt plockat bort havren.)
Måste de mjölkas? Hur mycket i så fall- dvs tömmas eller bara släppa på trycket? Den vuxna geten är inmjölkad, men inte unggetterna, är det nåt speciellt att tänka på när man börjar?
Om de ska mjölkas, kommer det att påverka deras brunt? Vill ju så gärna ha killingar till våren. (Jag har en bockkilling född i början på mars)
Många frågor blir det, när det är första året med getter.
Tacksam för svar

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Jungfrumjölk åtgärder/konsekvenser?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-17 kl 23:12 »
Fråga på du!  (Och surfa gärna runt här på forumet, en del frågor har ställts av andra före dig.)

  Är du säker på att de inte är dräktiga?  Om du mjölkar ur en högdräktig get så får inte killingen av den viktiga råmjölken när den fötts.  Om det är jungfrumjölk, så brukar den inte vara så riklig att du behöver mjölka ur.  Känn på juvret!  Om det är hårt, så måste du lätta på trycket, men tag då all mjölk som finns i juvret, så att inte äckliga mikroorganismer kan ta sig in om kalasa på den goda mjölken medan spenkanalen är öppen, cirka en halvtimme efter avslutad mjölkning.

  Unggeterna bör du mjölka in i vilket fall som helst.  Ge dem ett "getkorsord" att pyssla med, och vänj dem vid att du klappar dem över hela kroppen, och extra mjuka klappar på juvret.  Jag lät alla mina killingar följa med mödrarna till mjölkningen, så visste de när de blev större att där fanns godis!

Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Jungfrumjölk åtgärder/konsekvenser?
« Svar #2 skrivet: 18 jul-17 kl 06:18 »
Min personliga erfarenhet är att jungfrumjölkens mängd skiljer sig mellan vuxna getter och kvig-getter. Vuxna getter, som haft killing tidigare, är på något sätt inställda på att producera mycket mjölk när de väl sätter igång, så en kan behöva tömma juvret dagligen. Kvig-getterna (alltså de som inte har killat än) brukar ha mindre mängd jungfrumjölk, så där räcker det med att mjölka ur då och då.

Mjölkningen påverkar inte brunsten alls. Dock bör du sina getterna när de är högdräktiga, senast 2 månader innan beräknad killning, så att deras kroppar får vila från mjölkproduktionen.

Är 4-månadersbocken inköpt som avelsbock eller är han född hos dig? Är han född hos dig bör du skilja av honom nu, så han inte betäcker sin mamma och eventuella systrar. De kan bli könsmogna redan vid 3 månaders ålder.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Jungfrumjölk åtgärder/konsekvenser?
« Svar #3 skrivet: 18 jul-17 kl 07:09 »
Tack snälla båda två för svar.
Dom är inte dräktiga. Ungbocken är tänkt att bli avelsbock.
Min vuxna get har börjat få ett rejält juver,  unggetens juver är inte alls lika, men det är ju logiskt då hon aldrig killat.
Getkorsord  ;D det var ett roligt ord.  Nåt gott tillsammans med hö, halm eller grenar?  Eller?
Jag känner på juvren varje morgon och kväll då dom får "mat" ger potatis i bitar, (tidigare fick dom havre till, men nu är det bara den lilla bocken som får.)
I år har jag inga egna killingar,  då jag kände att var sak har sin tid, jag ville först och främst lära mig "att ha getter".
Till hösten då ett år har gått, är det är dags för första slakten. Förberedelser inför det pågår,  framförallt mentalt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Jungfrumjölk åtgärder/konsekvenser?
« Svar #4 skrivet: 19 jul-17 kl 00:48 »
Alldeles riktigt, ett korsord för getter gör du enklast med en plastbalja som du fyller med hö, gräs eller liknande, och sen säd eller liknande ovanpå.  När geten börjar äta, faller godiset ner mellan de mindre begärliga stråna, och geten börjar leta, förhoppningsvis alltmer koncentrerat, och hinner inte tänka så mycket på vad du har för dig!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare
xaelanar, Be, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser