Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt att göra getost?  (läst 9020 gånger)

nybörjar-bonfrun

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Svårt att göra getost?
« skrivet: 07 maj-17 kl 17:12 »
Hej
Jag är ny här på sidan och har en fråga. Jag och min sambo kommer att köpa en mindre gård där vi bland annat kommer ha 4-5 getter. Vi funderar på rasen jämtgeten. Min fråga är: hur svårt/enkelt är det att göra getost? Hur lång är processen? Behöver man köpa in extra redskap? Risk för sjukdomar om man gör fel? Jag tänker tex matförgiftning?
Tack på förhand!

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-17 kl 10:30 »
Välkommen hit!  Att göra ost kan vara enkelt, och det kan vara svårt.  En enkel modell är keso:  Du tillsätter lite filmjölk med levande bakterier, och väntar ett par dar.  När hela hinken är fil, värmer du försiktigt och silar av ostkornen.  Vasslan blir då sur, så den är inte speciellt användbar.  Fast getterna kan gilla den.

  För att göra riktigt god ost krävs mycket arbete och massor av kunskaper!!!  Det finns böcker att läsa, bland annat "Gör din egen ost" på ICA förlag.

  A och O är god hygien omkring mjölkningen.  Ett sjukt juver ställer till det för både geten och mjölkkonsumenten!  Räkna också med att killingarna behöver mjölk de första 3 - 4 månaderna.  Med 4-5 getter skulle jag föreslå att ni försöker göra jobbet så smidigt som möjligt, inte satsa på ett fullt utrustat mejeri för försäljning!

  Tumregel:  Om osten luktar och smakar gott är den också ätbar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #2 skrivet: 17 maj-17 kl 08:30 »
Vi har aldrig haft några bekymmer med sjukdomar pga dålig mjölk, någon gång värmer vi upp mjölken om det kommer stadsbor som kanske inte är vana vid bakteriekulturen vi har här.
Till fil och ost pastöriseras vi i princip alltid mjölken för att vara säkra på att den tillsatta kulturen ska överleva. Behövs egentligen inte om man bara är väldigt noga med hygienen den dagen man ska göra ost/fil.
Du behöver inte köpa något extra, men det underlättar väldigt att köpa engångsjuverduk samt engångsfilter för att sila mjölken.
Till osttillverkningen behöver du en spann och kökshandduk. Lingonspann som man borrar små hål kan vara lagom.
Jag menar att det är jätteenkelt att gör ost, men att göra ostar som blir lika varje gång är oerhört svårt.
Så här gör jag
1. Värm i gryta till 73c
2. Låt svalna till mellan 32-38 grader
3. Tillsätt löpe, vänta 20-60 minuter
4. Skär ostmassan med kniv
5. Vänta ytterliggare någon tid och rör försiktigt då och då, eventueltt under försiktig uppvärmning
6. Häll ner allting i durkslag med handduk och låt vasslen rinna av
7. Tillsätt salt och fil i ostmassan om du vill det
8. Rör ner kryddor om du vill ha bredbar ost och ställ in i kylskåpet, lägghanduken med ostmassan i ostformen om du vill ha hårdost (eventuellt med en glasburk fylld med vatten ovanpå). Vänd osten några gånger och låt stå på diskbänken en dag så får kulturen lite fart och osten torkar ut.

9 av 10 ostar blir bra, men jag har tycker å andra sidan om all ost. Sedan blir ingen ost över 3 veckor här hemma, är under långtidslagring som ostarna brukar bli dåliga. Under rötmånaderna kan det vara svårt att få till en bra ost om den inte konsumeras inom några veckor, men det är som sagt inget problem här.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #3 skrivet: 17 maj-17 kl 19:55 »
Välkommen hit!  Att göra ost kan vara enkelt, och det kan vara svårt.  En enkel modell är keso:  Du tillsätter lite filmjölk med levande bakterier, och väntar ett par dar.  När hela hinken är fil, värmer du försiktigt och silar av ostkornen.  Vasslan blir då sur, så den är inte speciellt användbar.  Fast getterna kan gilla den.

  För att göra riktigt god ost krävs mycket arbete och massor av kunskaper!!!  Det finns böcker att läsa, bland annat "Gör din egen ost" på ICA förlag.

  A och O är god hygien omkring mjölkningen.  Ett sjukt juver ställer till det för både geten och mjölkkonsumenten!  Räkna också med att killingarna behöver mjölk de första 3 - 4 månaderna.  Med 4-5 getter skulle jag föreslå att ni försöker göra jobbet så smidigt som möjligt, inte satsa på ett fullt utrustat mejeri för försäljning!

  Tumregel:  Om osten luktar och smakar gott är den också ätbar.
Vassle går att baka på . Såg att vasslen var sur  kanske inte så bra då att baka då .
« Senast ändrad: 17 maj-17 kl 20:15 av Håkan B »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #4 skrivet: 20 maj-17 kl 21:11 »
Vassle kan en ge till hönsen eller grisarna, om en har såna.

Ett mycket enkelt sätt att göra ost på opastöriserad mjölk utan att hålla på och tempa och ha sig, är att i förväg hälla lite syrningskultur samt lagom mängd löpe i botten på en ren spann/gryta. Sedan silar du upp mjölken i grytan direkt efter mjölkningen och rör om så att det blandas ordentligt. Sen lägger du på ett lock och låter grytan stå tills ostmassan börjat släppa från kanten på grytan. Sen går du på steg 4 i Jakobn:s beskrivning :) .
Vad gäller mjölkhygien så är mjölk som kommer ur den rena juvret på en frisk get inte sjukdomsframkallande på något sätt, däremot kan mjölkarens egna händer eller kanske slarvigt rengjorda redskap vara bakteriehärdar av stora mått.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #5 skrivet: 22 maj-17 kl 22:43 »
Riktigt, Håkan B, det är att den vasslen blir sur som gör den mindre användbar.

  Och det är riktigt som skräptanten skriver att färsk mjölk direkt ur ett friskt juver inte är hälsovådlig.  Men eftersom det finns många fler än vi människor som tycker om mjölk, så behövs det väldigt lite för att det ska bli oönskad mikrobväxt i den.  Själv hade jag problem med mjölkmögel, som förstörde många liter för mig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #6 skrivet: 23 maj-17 kl 10:07 »
Jag blev glad då jag fick mjölkmögel i hinken. Filmjölken blev så mycket godare då. Och osten blev impregnerad åt camenberhållet utan att behöva tillsätta andra kulturer.

Så släng inte mjölken utan gör ost på den i så fall, när det bildas mögel.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #7 skrivet: 23 maj-17 kl 11:05 »
Jag blev glad då jag fick mjölkmögel i hinken. Filmjölken blev så mycket godare då. Och osten blev impregnerad åt camenberhållet utan att behöva tillsätta andra kulturer.

Så släng inte mjölken utan gör ost på den i så fall, när det bildas mögel.


Och hur vet du vilken art av mögelsvamp det är som växter där? Vilka ITS-primers använde du för identifiering?

http://www.nbcnews.com/health/health-news/moldy-chobani-yogurt-posed-health-threat-tests-find-n150116

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #8 skrivet: 23 maj-17 kl 12:51 »
Syn, lukt, och smak. Fast vit skorpa ovanpå filen. Vid smak så var det samma smak som den vita skorpan på vitmögelostarna.
Alltså ingen lurvig påväxt eller slemmig eller så utan en torr vit skorpa. Åt säker 40 liter sådan filmjölk under den perioden, ca ett par månader. Inte några som helst problem med hälsan under tiden heller snarare tvärt om.

Har blivit bjuden på ost som legat lagrad i tät 2 liters klassburk, där osten inte synats under ett lurvigt lager av mögel med mycket sporer som lossnade då burken öppnades. Grön/grått i färgen. Den osten tackade jag nej till att smaka på, trots att de som bjöd åt med god aptit.

Nybörjar-bonfrun1

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #9 skrivet: 31 maj-17 kl 20:40 »
Hej,
Jag fick skapa ett nytt konto då det blev något tok med mitt gamla. Jag lyckades inte logga in igen helt enkelt. Tack för alla svar!
Är det någon som provat på sig att göra chevre? Använder ni getmjölken som vanlig mjölk?
Hur fungerar det om man först kokar mjölken, låter den svalna och har den kall sen? Eller kan man använda mjölken precis som den är direkt från spenen mer eller mindre?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #10 skrivet: 04 jun-17 kl 11:22 »
Välkomen tillbaka!  ;)  :)

  Vad är chèvre, annat än ost från getmjölk?

  Jadå, getmjölk går att använda på samma sätt som komjölk, inklusive eventuella risker för TBC.  En sjukdom som dock är ovanligare hos getter än hos kor.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nybörjar-bonfrun1

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-17 kl 08:37 »
Trollmor - jag tänker på den mjuka vita osten. Funderar på om den är svårare att göra än en hårdost? :)

Kan man göra tester för att utesluta TBC? Görs det i så fall på geten eller på mjölken? - Tusen tack för att ni tar er an mina frågor!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #12 skrivet: 09 jun-17 kl 20:38 »
Lättast är nog filmjölksost.  Börja med något enkelt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #13 skrivet: 11 jun-17 kl 21:06 »
TBC hos nötkreatur utrotades 1978 i Sverige (enligt SVA:s hemsida), så jag skulle inte tro att det förekommer hos getter heller.

Hur hård eller mjuk en ost blir beror mest på 2 faktorer: hur mycket vassla du pressar ur osten samt hur länge (och under vilka förhållanden) du lagrar den. Göra ost är busenkelt, så på´at bara :) ! (Att göra redigt god ost däremot är en konst, men det finns bara ett sätt att lära sig, och det är att göra det och få kunskapen att sitta i händerna.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Svårt att göra getost?
« Svar #14 skrivet: 12 jun-17 kl 14:46 »
Tack för den infon, skräptanten!  Skönt, ett bekymmer mindre!

  Och läs nu noga skräptantens andra stycke, kära bondfrun!  Att göra ost är enkelt, att göra en god ost är en stor konst.  Och konstnärer övar mycket!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser