Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bunkra torrfoder till hundar!?  (läst 4672 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Bunkra torrfoder till hundar!?
« skrivet: 04 maj-17 kl 20:06 »
Ska man bunkra matförråd och har hundar så behöver man ha en animalisk proteinkälla till dom också. Är det någon som vet om det skulle funka att lagra torrfoder länge - Håller det sig ätligt någon längre tid? Fattar att näringsämnen går förlorade men i övrigt........ håller sig fetter och det torkade köttet?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-17 kl 21:12 »
Du får börja fiska filea och torka så du har ett lager  :D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-17 kl 21:48 »
Annars brukar de flesta hundar kunna ordna mathållningen själva om de får chansen. Jag tror inte man behöver bunkra hundfoder, vanligtvis blir det ju tillräckligt mycket matrester och matavfall för att hushållets hundar ska klara sig.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-17 kl 22:07 »
Kan man äta ett mögligt gammalt kycklingskrov och äta upp märgbenet som legat nedgrävt i rabatten i några veckor utan att dö, så kan man nog äta gammalt torrfoder också.  ;)
Med torrfoder får man dock se upp med skadedjur, så en lufttät förpackning/behållare, eventuellt en torrboll i alternativt bunkra burkmat till dom.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #4 skrivet: 04 maj-17 kl 22:29 »
Jag brukar ha ett par extra stående. Dels har det hänt att affären haft slut på just den mat hunden brukar äta och sen är det rätt skönt att ha extra, precis som till oss människor. Den sort jag har till vår hund är packad i nån slags lättvakum och håller ganska länge. När en säck är slut tar jag av de som står och köper en ny. Med två i lager går det väl lite förbi BF-datum innan det sista i en säck gått åt men verkar funka fint ändå.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #5 skrivet: 04 maj-17 kl 23:11 »
Torka fisk var en bra idé!! Inte för att jag vet hur man gör men får väl kolla med Herr G om inte annat......! Burkmat.....hur dum får man bli.....tänkte inte på det ;D

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #6 skrivet: 05 maj-17 kl 04:46 »
Varför skall man bunkra torrfoder? Hunden är väl den man först äter upp om man har ont om mat!

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #7 skrivet: 05 maj-17 kl 07:26 »
Dom säckar vi köper har en hållbarhet på 6månader.
Jag tror det skulle bli ganska jobbigt att torka fisk eller kött till 4 hundar.
Våra skulle inte klara sig på det lilla som blir över i hushållet heller.
Labbar tex verkar kunna livnära sig på vad som helst, fast en sträng vinter kan det nog
bli jobbigt att gräva mask å leta hönsskitar :-X

Å neej, man får inte äta sin vovve bara för att man e hungrig!
Vi har en tusentals års gammal deal att ta hand om varandra, det skulle räknas som grovt kontraktsbrott.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #8 skrivet: 05 maj-17 kl 11:35 »
Dom säckar vi köper har en hållbarhet på 6månader.
Jag tror det skulle bli ganska jobbigt att torka fisk eller kött till 4 hundar.
Våra skulle inte klara sig på det lilla som blir över i hushållet heller.
Labbar tex verkar kunna livnära sig på vad som helst, fast en sträng vinter kan det nog
bli jobbigt att gräva mask å leta hönsskitar :-X

Å neej, man får inte äta sin vovve bara för att man e hungrig!
Vi har en tusentals års gammal deal att ta hand om varandra, det skulle räknas som grovt kontraktsbrott.
Fiskar gör man med nät året runt så ur det perspektivet är det knappast svårt att föda fyra hundar . Svårast är att torka vilket man gör på vårvintern om ja mins rätt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #9 skrivet: 05 maj-17 kl 13:35 »
Varför skall man bunkra torrfoder? Hunden är väl den man först äter upp om man har ont om mat!
Ja om man är en sjuk Kines, Korean eller Vietnames............ Jä......djurplågare...

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #10 skrivet: 05 maj-17 kl 14:46 »
Ja om man är en sjuk Kines, Korean eller Vietnames............ Jä......djurplågare...

Vilken tråkig inställning du har till andra kulturer. Man är inte sjuk för att man äter hundkött, lika lite som man är det om man äter gris, ko, häst, fisk, kyckling osv. Alla djur är lika mycket värda.
Och du har aldrig varit riktigt hungrig om du tror att du inte skulle äta din hund vid svält, det finns ju folk som har ju ätit sina barn i sådana lägen.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #11 skrivet: 05 maj-17 kl 16:24 »
Vilken tråkig inställning du har till andra kulturer. Man är inte sjuk för att man äter hundkött, lika lite som man är det om man äter gris, ko, häst, fisk, kyckling osv. Alla djur är lika mycket värda.
Och du har aldrig varit riktigt hungrig om du tror att du inte skulle äta din hund vid svält, det finns ju folk som har ju ätit sina barn i sådana lägen.
Sjuk inställning????? Jag tror inte du vet HUR dessa hundar och katter slaktas, hanteras och lever!!!!! Tycker inte du att det är SJUKT att plåga djur för adrenalin anses hälsosamt så är det något allvarligt fel på dig!! Tycker du att det är ok att FLÅ hundar levande? KOKA dom levande? Tvångsmata dom med fruktansvärd sondmatning och låta dom leva i trånga burar hela livet utan mänsklig kontakt??? VA människans bästa vän!!! Nä ursäkta mig men det är inte mig det är fel på!!! Inget fel att äta hundkött det är väl inte bättre än griskött men inte fa....behöver man plåga djur så fruktansvärt!? Nejdu tänk om!

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #12 skrivet: 05 maj-17 kl 16:29 »
Men jösses, nu ballade diskussionen ur totalt!

Men flera goda anledningar då alltså att bunkra mat OCH hundfoder.
Å slipp hamna i en situation kanske där chiuahuan börjar likna en grillad kyckling i era hungrande ögon..




Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #13 skrivet: 05 maj-17 kl 17:36 »
Sjuk inställning????? Jag tror inte du vet HUR dessa hundar och katter slaktas, hanteras och lever!!!!! Tycker inte du att det är SJUKT att plåga djur för adrenalin anses hälsosamt så är det något allvarligt fel på dig!! Tycker du att det är ok att FLÅ hundar levande? KOKA dom levande? Tvångsmata dom med fruktansvärd sondmatning och låta dom leva i trånga burar hela livet utan mänsklig kontakt??? VA människans bästa vän!!! Nä ursäkta mig men det är inte mig det är fel på!!! Inget fel att äta hundkött det är väl inte bättre än griskött men inte fa....behöver man plåga djur så fruktansvärt!? Nejdu tänk om!

Till skillnad från dig så kan jag läsa och se att jag inte någonstans tog upp hur slakten eller skötseln går till, utan jag påpekade att det du skrev visade på en väldigt tråkig inställning mot kulturer som då råkar äta hundkött (prova att berätta för några amerikaner att vi äter hästkött här i Sverige, så kan du själv få råka ut för ditt eget beteende). Och till skillnad från dig vet jag hur slakten och skötseln går till i väldigt många länder eftersom jag bott och arbetat där och kan berätta för dig att det är inga större skillnader vilken kultur du befinner dig i, då djurvälfärd är en fråga om pengar. Du tror på allvar att inga andra kulturer än de asiatiska tvångsmatar djur eller har dom i små burar? Eller slaktar utan bedövning?

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #14 skrivet: 05 maj-17 kl 18:54 »
Lägg ner. Vi har inte samma syn åsikt i detta i vilket fall som helst. Ät hundkött om du vill och varför inte åka till Yulin också på äkta traditionell hundköttsmarknad - Där kan man äta sig mätt på svårt plågade djur. Fast du är visst väldigt berest så jag antar att du redan varit där.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #15 skrivet: 05 maj-17 kl 19:16 »
Lägg ner. Vi har inte samma syn åsikt i detta i vilket fall som helst. Ät hundkött om du vill och varför inte åka till Yulin också på äkta traditionell hundköttsmarknad - Där kan man äta sig mätt på svårt plågade djur. Fast du är visst väldigt berest så jag antar att du redan varit där.

Lägg ned vad? Att jag påpekar att du hoppade på mig för något jag inte skrivit? Vad sägs att du istället läser inläggen du svarar på? Och vad sägs om att inte kalla människor från andra kulturer för diverse tillmälen när du själv tillhör en kultur som plågar djur den med? Tänk vad världen skulle bli mycket trevligare om folk börjar sopa rent framför sin egen dörr istället för att kasta sten i glashus.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #16 skrivet: 05 maj-17 kl 19:49 »
Lägg ned vad? Att jag påpekar att du hoppade på mig för något jag inte skrivit? Vad sägs att du istället läser inläggen du svarar på? Och vad sägs om att inte kalla människor från andra kulturer för diverse tillmälen när du själv tillhör en kultur som plågar djur den med? Tänk vad världen skulle bli mycket trevligare om folk börjar sopa rent framför sin egen dörr istället för att kasta sten i glashus.
Du Hönshjärnan! Vem hoppade på vem "sjuk inställning" hette det! Och vem har påstått att jag menar hela den asiatiska kulturen? Det finns Kineser och Koreaner som inte äter hundkött och själva tycker deras kultur är sjuk som tillåter detta fortfarande i modern tid. Du har tydligen missat att inte bara jag utan hela världen rasar mot detta och att petitioner spottas ut till deras ledare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #17 skrivet: 05 maj-17 kl 20:54 »
Ja om man är en sjuk Kines, Korean eller Vietnames............ Jä......djurplågare...


Om man slaktar/håller hund på samma humana sätt som man slaktar tex kaniner, höns och andra hushållsdjur så kan man inte anse att dom är djurplågare.
Kan du styrka vad som anses vara sjukt? Är det en professionell tolkning eller en amatörs försök att stärka sitt påstående?

För övrigt så anser jag att så kallad hundmat inte är annat än något som man ger hunden för att man inte begriper att den hellre äter vad den anser vara riktig mat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #18 skrivet: 05 maj-17 kl 21:51 »
Du Hönshjärnan! Vem hoppade på vem "sjuk inställning" hette det! Och vem har påstått att jag menar hela den asiatiska kulturen? Det finns Kineser och Koreaner som inte äter hundkött och själva tycker deras kultur är sjuk som tillåter detta fortfarande i modern tid. Du har tydligen missat att inte bara jag utan hela världen rasar mot detta och att petitioner spottas ut till deras ledare.
Raring, den enda som har skrivit "sjuk inställning" är du. Jag skrev tråkig. Jag återupprepar, läs HELA inläggen innan du svarar.
Ja, jag vet att det finns väldig många okunniga petitioner ute på nätet, påläst folk skriver inte under sådana, utan vi skriver på saker som att slakten ska vara human osv. Tänk själv lite nu, låt säga att det kommer en petition från Indien om att vi i väst äter KOSSOR och ska upphöra med det omedelbart, de är ju liksom heliga, så hur vidriga är inte vi liksom. Skulle det få dig att sluta äta nötkött? Inte mycket.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Bunkra torrfoder till hundar!?
« Svar #19 skrivet: 05 maj-17 kl 22:13 »

Om man slaktar/håller hund på samma humana sätt som man slaktar tex kaniner, höns och andra hushållsdjur så kan man inte anse att dom är djurplågare.
Kan du styrka vad som anses vara sjukt? Är det en professionell tolkning eller en amatörs försök att stärka sitt påstående?

För övrigt så anser jag att så kallad hundmat inte är annat än något som man ger hunden för att man inte begriper att den hellre äter vad den anser vara riktig mat.
Du jag skulle föreslå dig att gå med i fb och håll dig bättre informerad om vad som händer i Kina och Korea tex. Om vi nu håller oss till hund. Och kan du ärligt påstå att du tycker dom håller och hanterar djur humant efter att du sett vad dom sysslar med, så är du inte en djurvän. Inga köttdjur ska lida eller plågas. Det är inget nytt hur hundar och katter torteras i dessa länder. Det är bland det grymmaste djurplågeri som beskådads. Herregud jag trodde alla visste hur grymt hundar behandlas! Att försvara den kulturen skulle här i Sverige ge djurförbud och fängelse.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser