Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta mjölkar ni?  (läst 5289 gånger)

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
Hur ofta mjölkar ni?
« skrivet: 27 feb-17 kl 19:26 »
Hej!

Jag har under en längre tid velat skaffa ett par tre mjölkgetter för att självhushålla med mjölk och allt som man kan göra på getmjölk.
Nu har jag en fråga som jag inte hittar något riktigt svar på, hur ofta mjölkas getter? Är det som med nöt, morgon och kväll?
Jag har lusläst Hallanders "bibel" utan att hitta någon bestämd intervall, så därför provar jag här :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-17 kl 21:15 »
Under tiden geten går med killing brukar jag mjölka en gång per dygn. Skiljer get och killing åt på kvällen, mjölkar på morgonen och släpper sedan ihop dem igen.
När killingen är stor nog att avvänjas brukar jag mjölka geten en eller två gånger per dygn lite beroende på. Många getter producerar vettigt på engångsmjölkning, medan andra sinar om en försöker sig på det.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #2 skrivet: 28 feb-17 kl 14:42 »
Välkommen hit, stormalfred!  :)  Jag kan bidra med min tumregel:  En get bör inte tvingas att bära omkring på mer än en liter i sin skinnpåse mellan bakbenen.

  Jag lät alla mina killingar dia hela tiden, och tog det som blev över.  När killingarna blev ungefär 3 månader och upptäckte hur gott gräs som växte överallt, samtidigt som getterna åt av samma gräs, vilket är mjölkdrivande, då blev det mycket över åt mig.

  Hur stor en gets produktion är beror på många faktorer.  Genetiska anlag är en faktor, tillgång till näring en annan.  Energiåtgång i vardagen (om hon t ex fryser), parasitbörda, sociala och psykiska faktorer.  Med mera.

  Hoppas du fick lite svar på din fråga.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-17 kl 08:40 »
Tackar så mycket för välkommnandet trollmor!
Och tack skräptanten för dina värdefulla kunskaper!
Jag har tidigare varit intresserad av att skaffa fjällnära kor, men efter lite funderande så har jag kommit fram till att getter skulle vara ett bra alternativ för att kunna egenhushålla med mjölk. Lyckligtvis så har vi en gammal dam i byn som var med på tiden då det begav sig och sitter på en mängd kunskaper,  vi gör ost och alla möjliga mejeriprodukter på komjölk från en närliggande gård i dagsläget, men drömmen vore att kunna tillhandahålla egna råvaror så långt det går.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #4 skrivet: 03 mar-17 kl 10:57 »
Då har du ju den bästa lärare som tänkas kan, grattis!  Fram med vidoekameran!  Så slipper hon upprepa det du inte riktigt kommer ihåg.

  Jag skulle föreslå att du tittar runt efter getter till salu, särskilt getkillingar från en mjölkgård.  Varför inte fråga Skräptanten?  Hon har en härdig gammal ras.  Även den svenska lantrasgeten är anpassad för fäbodliv, och "tål" svåra tider utan att bli allvarligt sjuk, utan går istället ner i produktion.

  Det har stor betydelse vilka egenskaper de getter har, som du först skaffar.  De blir ju mödrar till de följande generationerna under många år!

  Lycka till, och fortsätt gärna att berätta hur det går!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #5 skrivet: 15 okt-17 kl 20:26 »
Nu har jag äntligen fått "tummen ur" och skaffat mig tre st getter! Valet föll på Jämtget med genbanksintyg, det blev två killingar och en vuxen get som nu går tillsammans här hemma på gården.  :)
Den vuxna geten var inte mjölkad tidigare utan hade endast försett sin killing med mjölk, så nu ska vi träna och träna varje dag tills vi båda litar på varandra :)
Jag ska därför också bygga ett mjölkbord som hon ska få vänja sig vid, är det någon som kanske har ritning för sådan?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #6 skrivet: 16 okt-17 kl 20:07 »
Kul!  Jag tolkar det som att killingarna är getens egna.  Jag tvivlar på att hon har så mycket mjölk att ge ens sina egna killingar så här på hösten.  Däremot bör du ju "hjärntvätta" alla tre till att tycka att det är jättetrevligt när du smeker dem, över precis hela kroppen, alltså även juvret.

  Jag vet inte om det finns någon färdig ritning numera på mjölkbord, men utgå ifrån de getter du har, räkna med att du kan vilja ha upp även en bock med stora horn på mjölkbordet (klövklipp, veterinärundersökning m m), när du räknar ut hur stort utrymmet bör vara.  Tag även reda på om du tror att de som mjölkar (bör alltid vara flera, ifall en blir sjuk) vill stå eller sitta under arbetet.  Själv föredrar jag att stå, det sliter på kroppen att sätta sig och resa sig ofta - när man har ett tjugotal getter att mjölka två gånger varje dag.  Mät på de egna kropparna och på de egna getterna!

  En stadig trappa eller ramp för djuren att gå upp på.  Ska hålla även för en fullvuxen bock, och vara snäll mot högdräktiga getter med tung mage och foglossning.  Plats för "korsord för getter" i minst en plastbalja, och för hink, tratt, sil och vad du behöver för att hantera mjölken.  Och en låda eller tunna för godiset!  Förargligt om getterna lär sig att gå till förrådet i stället för till godisbaljan när de släpps in!

  Och så ett genomtänkt system med grindar, som passar till just det utrymme du har.  Helst ska getterna gå igenom mjölkrummet, så att de färdigmjölkade inte genasat kan "knacka på" igen och försöka bli mjölkade en gång till!  Tänk efter var du vill ställa stävan medan du mjölkar i den, ifall du en gång får en kittlig get som sparkar omkull den, eller sätter en smutsig klöv i den.  Man kan tänka sig ett hål i bordet, så att mjölkbunken kan stå nedanför.

Ni som har fungerande mjölkrum, kan ni ta ett par bilder, kanske?  Getter föredrar att bli mjölkade från sidan, inte bakifrån.  Av goda skäl.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

stormalfred

  • Inlägg: 24
    • Hälsingland
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #7 skrivet: 16 okt-17 kl 21:06 »
Tack för mycket information Trollmor ;) Jag ska försöka använda så mycket som möjligt för mina behov. Det är bara den ena killingen som är avkomma till geten, och de är gamla nog att klara sig utan mjölk vid det här laget enligt tidigare ägare. Jag fick faktiskt mjölka ur några milliliter utan några större protester, men efter ett tag blev hon less och ville ner från bordet hon stod på. Men jag klappar och stryker killingarna varje dag över hela kroppen, och min tvååring tyckte det var jättemysigt att sätta sig i halmen med dem och mysa och klappa :)

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #8 skrivet: 17 okt-17 kl 14:50 »
Jag känner en som hade några getter till husbehov. Hon använde en smal bock med ett par "spröt" framtill som geten stack ned huvudet mellan och en foderbytta nedanför. Den var så smal för då akter sig getterna för att trilla ned åt sidan utan står stilla. Kanske smart att ha två olika? En sådan jag beskriver här till pigga, smidiga getter och en som Trollmor beskriver till de som behöver det.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #9 skrivet: 18 okt-17 kl 15:55 »
En löstagbar bräda kanske?  Som man sätter dit när större bredd behövs?  Men mina gosingar stod hur still som helst så länge "korsordet" funkade!  ("Korsord för getter" görs enklast med en eller flera bunkar, mina var av plast, som man fyller med hö eller gräs, och lägger lite säd ovanpå.  När geten börjar äta, trillar godiset ner mellan stråna, och hon måste koncentrera sig för att hitta det.  Hinner inte tänka så mycket på vad Matte gör i bakändan.)

  Härligt med tvååring och killingar!  De brukar ha ömsesidig glädje av varann!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #10 skrivet: 19 okt-17 kl 19:49 »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #11 skrivet: 20 okt-17 kl 19:23 »
Vilken fin länk, SussiloII!  Den som inte får lust att bygga ett mjölkbord efter att ha sett de bilderna, är nog inte intresserad av getter alls ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Markus_K

  • Inlägg: 74
    • -
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #12 skrivet: 15 mar-23 kl 10:54 »
Fortsätter på en gammal tråd men kanske någon som kan ge tips på den info jag ej hittar,

När ni avskiljer get och killing på kvällen för mjölkning på morgonen, vad ska killingen äta under natten, och om killningen sker under sommaren då det är varmt ute och resten av getterna är på grönbete, kan killingen gå med flocken under natten och äta grönbete eller kommer den vilja stå bredvid mamman vid grind?

Tacksam för svar

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #13 skrivet: 15 mar-23 kl 14:25 »
Hej!

Jag svarar, eftersom Trollmor inte vandrar kvar på jorden längre. (Det ger en annan klangbotten åt "Måtte jag inte leva förgäves." Och en påminnelse åt oss andra, så att vi inte känner att vi lever förgäves.)

Jag har alltid tagit in både getterna och killingarna under natten. Killingarna för att skydda dem från nattaktiva rovdjur och knott och andra insekter, de vuxna getterna "bara" för insekternas skull. Inga insektsmedel har 100%-ig effekt.
Getterna för sig, och killingarna för sig. Jag brukade ta in dem i lagården först, och sedan dela på dem i olika kättar. De lär sig snabbt, både att gå in i samlad trupp och så småningom vem som ska gå vart.
Jag hade rätt många getter, kan man väl säga, så jag hade ett antal i princip likadana kättar med stadiga plankväggar emellan (bockarna, du vet). I varje kätte fanns en ligghylla, vattenspann, salt och mineraler samt en foderkrubba med spjälor.
För att locka in getterna och killingarna på kvällen brukade jag ge dem lite spannmål, betfor eller liknande. Under natten fanns det hö och vatten till alla att äta och dricka. Även små killingar äter gräs/hö. Det är gulligt att se 1-veckaskillingar stå och tugga på 1 litet strå  :-* !

Att försöka skilja getter och deras killingar, eller för den delen getter och bockar, åt genom att ha dem i hagarna bredvid varandra med enbart ett stängsel emellan är...för att uttrycka mig diplomatiskt, optimistiskt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Markus_K

  • Inlägg: 74
    • -
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #14 skrivet: 15 mar-23 kl 16:34 »
Tack för svar!

Och vad synd, trollmor verkar ha haft en hel del kunskaper att dela med sig av här.

Jag börjar förstå det är lättast att hålla getterna ifrån killingarna under natten för att mjölka på morgonen. Då förstår jag vad ja ska ge killingarna under natten.

Men ni pratar vi om ett flertal djur och hur vi gör då, men kan det vara möjligt att bara mjölka en get? Alltså att resten av getterna går på betet dygnet runt. I mitt fall är det bara 4 getter som gäller, och om jag vill mjölka 1 get bara så känns det lite svårt att separera geten från killingarna om killingarna bara är 1 eller 2 st (killning nu till sommaren). Om killingarna hellre vill gå med flocken under natten och mammaget står i en box med en kastrat eller om killingarna kommer att försöka ta sig till mamman hela natten.

Sen må ja hitta en lösning rent praktiskt också att få till en mjölkrutin för grönebeten är en bit ifrån närmsta lagård, så antingen flytta djuren varje kväll eller mjölka ute på betet.

Tack

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #15 skrivet: 16 mar-23 kl 10:07 »
Om du bara ska mjölka en get, räcker det om hon skiljs från sin killing under natten. De andra kan gå tillsammans ändå, men helst inte ute på betet mtp de små killingarnas säkerhet. Jag tycker det kan vara lämpligt att börja ha killingarna ute nattetid från ungefär 3 månaders ålder, då är de lite större och kan freda sig från rävar och andra som är på jakt. När de är 3 månader ska också get- och bockkillingarna skiljas åt för att slippa tjuvbetäckningar. Getkillingarna får fortsätta gå med sina mammor, och bockkillingarna lämpligen med de vuxna bockarna (eller om du har någon kastrat).
Ska du tänka strategiskt, är det smart att välja att mjölka en get som fått en son, då är det smidigt att fortsätta mjölka henne när hon blivit av med sin 3-månaderskilling.

Flytta getterna mellan lagård och bete om det är en bit, kan gå bra beroende på hur långt det är och hurdan vägen är. Ska du passera grannarnas icke-inhägnade trädgårdar, är det inte ett bra utgångsläge om du inte leder alla 4 getter i koppel. Är det en lättare väg, går det säkert bra att driva getterna. Är de dina kompisar, följer de gärna med dig!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Markus_K

  • Inlägg: 74
    • -
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #16 skrivet: 16 mar-23 kl 19:23 »
Okej! ja getterna är väldigt keliga, vissa av dom går i koppel.
Men då tackar jag för svar för jag fick nog det jag behövde.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur ofta mjölkar ni?
« Svar #17 skrivet: 17 mar-23 kl 06:07 »
Vad bra  :) ! Du får återkomma med fler frågor om det dyker upp något framöver.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser