Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knivsmide/tillverkning.  (läst 10184 gånger)

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
Knivsmide/tillverkning.
« skrivet: 06 jan-17 kl 20:27 »
Har fått ett grymt sug på att tillverka mig en egen kniv.
Gjorde en filékniv för 25-30 år sen med en färdigköpt sats, kniven är bortslarvad sen länge och minnena från tillverkningen likaså....
Skulle vilja göra det lite mer komplicerat för mig och göra så mycket som möjligt "från grunden" dvs. tillverka ett eget blad & handtag med alla moment som krävs. Grejen är att jag vill göra det med minsta möjliga investeringar så frågorna är:
*Vad för typ av kniv kan vara lämpligt att börja med.
*Vad kan vara ett bra material att göra den i, har hört att en gammal kvalitetsfil eller sågklinga kan vara rätt stål för en kniv.
*Handtag, trä eller vad, vilket trä eller material i så fall.
*Vad för verktyg behöver/måste jag ha.
*Klarar jag mig med gasolbrännaren för härdning eller skall jag använda mig av briketter och grillen, vad mer behövs för att få en hållbar egg. Förstår att stålet måste tempereras efter härdning hur & vilka temperaturer krävs för dessa moment.
*Finns det en bra "knivskola" på svenska någonstans på nätet eller skall jag fixa en bra bok istället, vilken i så fall.
*Vad mer för bra att veta ska jag ta del av för att få knivprojektet att bli en rolig & nyttig erfarenhet?

Bomba gärna med förslag, ideér, tips, trix & annat. Bilder på era egentillverkade knivar, verktyg & steg för steg instruktioner. Allt är intressant i detta skedet!

Det jag är ute efter med detta är att lära mig något och på köpet få en bra brukspryl.
Är van vid att använda verktyg och är normalt+ händig så det praktiska är inga större problem.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #1 skrivet: 06 jan-17 kl 21:13 »
Du kan kolla runt lite på youtube, där finns hur mycket filmer på knivsmide som helst. Visserligen inte på svenska men bilderna säger ju ganska mycket.

Här är ett exempel på en kniv tillverkad av en gammal rasp: https://www.youtube.com/watch?v=cQTB-Xwx1qc

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #2 skrivet: 06 jan-17 kl 21:17 »
Du kan härda den med gasolbrännaren, bör inte vara några problem med ett så litet föremål, även om du vill göra en stor kniv, se bara till att du får en jämn temperatur över hela den yta som skall härdas, det är nog snarast enklare än att använda en kolbädd om du bara skall härda.

Det går bra att använda en gammal fil, men bladet kommer att bli ganska sprött så man kan inte bryta så hårt med bladet på en sådan kniv, men du kommer att kunna få riktigt bra skärpa på den.

Sågklingor brukar också fungera hyggligt bra om de är i helstål som är härdbart.
Metallsågklingor är bäst (ibland kan man tigga till sig spräcka skivor hos någon metallverkstad).
Träsågklingor ger inte lika superskärpa som från en fil, men den är i gengäld mycket vridstyv och tålig.

Fjäderstål, tex från skrotade bilfjädrar går också, det ger inte heller superskärpa men är ganska lätt att jobba med.

Enklast är nog att ge sig på en jaktkniv, allroundkniv eller liknande som har enkel V-formad slipning.
Köttknivar är svårare att få bra eftersom de ofta skall ha ett långt men tunt flexibelt blad som skall vara mycket vasst men utan att brytas.
Men det går med litet träning.

Hantag är inte så noga, tex en fin träbit, horn, mm fungerar.
Det är mest en fråga om personligt tycke och smak.
Vill du göra ett näverskaft så är det av vikt att man först tar bort de lösa ytskikten innan man limmar, det går åt en massa små plattor, men det v'ärmer skönt på vintern. (man filar till det efter att limmet torkat)..

Du behöver egentligen inte så mycket verktyg, en bra hammare, helst en riktig verkstadshammare modell litet tyngre om du inte har en riktig smideshammare.
Men den bör vara litet tyngre och ha en större ban än en snickarhammare.

Du behöver även någonting hårt att slå mot, tex en bit tågräls eller annat tjockt järnstycke som kan agera städ, ju tyngre desto lättare blir det att jobba mot.

Anlöper gör du vid ca 250 grader, men inte så att det blir blått.
Det går bra att anlöpa i en vanlig köksugn, ställ på tex 250 grader och grilla på i en timma så brukar det stämma... Det skall bli böcklingfärgat.

Härdar gör du oftast i ca 800 grader, apelsinfärgat.

Innan du härdar bör du glödga i ca 600 grader, körsbärsrött, eller mer och låta det svalna långsamt i luften.

Det går även att såga och slipa ut ur kallt stål, detta är enklast men ganska tidskrävande.

Man behöver så klart också filar att forma bladet med innan man härdar det, finlsipar gör du efter härdning och anlöp.











Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #3 skrivet: 07 jan-17 kl 00:23 »
Både härdnings och anlöpningstemperaturen är väldig olika  från stål till stål. Vill Du verkligen ha en riktig bra kniv, bör Du veta vad Du har för stål och vilken temperatur som gäller. Det är en jäkla skillnad om Du anlöper till gult eller brunt. Ljus eller mörkt. Det enda som är säker att mörkblått är för varmt och Du tappar härdningen. Men det ena stålet blir lika hårt och segt vid ljusgul som ett annat vid mörkbrun.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #4 skrivet: 07 jan-17 kl 11:49 »
Vill man göra det korrekt måste man nästan ha tabellen för respektive stål, det kan ju vara i princip vad som helst i moderna stål, men de äldre brukar ligga därikring jag sade. en del moderna stål är hopplösa utan tillgång till ugnar där man kan ställa exakt temperatur, djupkylning, mm, en del tar även lufthärdning vid normaliseringen, osv...

Men gamla filar brukar vara kolstål med relativt hög kolhalt.
Äldre Sågklingor för trä brukar vara en typ av fjäderstål, eventuellt borstål, borstål skall härdas vid något högre temperatur (har för mig att vanligare typer skall upp i strax över 900 grader, vilket är för mycket för kokstål), men egentligen behöver man ej härda borstål till sådanthär.

Man kan anlöpa ganska hårt för hjemmebruk om man ej har så stora krav, upp till mörkbrunt (under böcklingfärgat händer inte så mycket, man måste upp i en bit över 200 grader innan det börjar hända saker), men vid blått (ca 350 grader) förstör man härdningen.

Edit, för de ståltyper jag avser.










Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #5 skrivet: 07 jan-17 kl 12:29 »
Precis som vanligt så finns det massvis av information på Alternativ! :)
Fortsätt att fylla på, gärna med rent praktiska tips och väldigt gärna bilder/filmer på era egna knivar/verktyg. Under tillverkning och färdigt resultat.
Även vettiga filmer från youtube välkomnas.
Hittade dessa från Walter Sorrels, ser ju ganska vettiga ut genom mina ögon.
https://www.youtube.com/watch?v=J_jMNsjVc-s
https://www.youtube.com/watch?v=VvNTQ-CJYqQ
https://www.youtube.com/watch?v=ra37S7cp0y0
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #6 skrivet: 07 jan-17 kl 14:08 »
Jo, han är bra.

Ett tips som sagt, om du är osäker så prova på en testbit först om stålet i fråga går att härda, osv innan du lägger ner en mycket tid och arbetet på det om du är osäker på vad det är.

 
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #7 skrivet: 08 jan-17 kl 20:54 »
Lite nya funderingar:
Om jag väljer att använda en gammal fil (vilket är det som är lättast och snabbast att få tag på, finns redan i verkstan) Måste jag mjukglödga den då eller det går att bearbeta den ändå? Tänker att det blir mer slit utan mjukglödgning, men spar jag in det på att slippa härdning och temperering/anlöpning? Är temperering och anlöpning samma sak förresten?

Alternativet jag tänkte på var att försöka hitta en vettig bit 440c, vilket jag förstår det som är ett bra "allroundstål".
Vad säger ni om det, kräver det härdning osv?

Börjar nog plocka ihop lite verktyg i veckan och försöka göra lite plats så man kan komma i gång snart.
Rekomendera gärna några bågfilsblad som fungerar väl för det tuffa arbetet.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #8 skrivet: 08 jan-17 kl 21:41 »
Såga med bågfilsblad i en fil som inte är urglödgad funkar nog inte. Men visst kan Du forma ett knivblad med rondell och bandslip. Bara Du är försiktigt och kyler ner  stycket hela tiden. Det får inte bli blå, då är härdningen borta. Jag har slipat fram ett par slakt och styckknivar till älg ur maskinsågblad. De är både sega och håller skärpan länge. Och är tunna från början= mindre jobb. Men titt noga på de. Det finns bimetallblad. Vilket innebär att de sammansatt av både mjukt och härdat stål. Som Moraknivar var en gång i tiden. Oftast står det Sandvik på de då. För ett knivblad kan Du nog inte använda de.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #9 skrivet: 09 jan-17 kl 08:25 »
Kanske skall förtydliga att jag talade om klingor till cirkelsågar för stål förut när jag nämnde metallsåg (brukar vara någon typ av snabbstål, tror jag) , bladen till en gammaldags kallsåg med "bågfilsblad" brukar gå hyfsat att slipa ändå, de brukar bli utmärkta file´tknivar, som fredde säger.

Jag tror det går att kallforma även ett bimetallblad, men jag har aldrig haft tillfälle att prova, men skall göra det om jag får tillfälle...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #10 skrivet: 09 jan-17 kl 20:35 »
Kul! Det är roligt att göra egna knivar!

Har du något torrt trä med lite mönster i vedboden kan det blir ett bra handtag.
En del ask är randigt och trevligt att jobba med, annars brukar fruktträd ha fint mönster inuti.
Jag hade gjort en sticktånge (kolla på en vanlig flatfil, den har en sticktånge där handtaget fästs men den är lite för kort) ett par tre cm kortare än handtagets längd. Tången döljs sen inuti trähandtaget och limmas fast.
När du vet tjockleken på tången borrar du lite smalare hål i trät, sen värmer du tången med gasolbrännaren och pressar ner trähandtaget över den varma tången så blir passformen bra. Akta så du inte värmer bladet bara. En stor potatis funkar som kylning men ett rejält skruvstäd är bättre då det samtidigt håller fast knivbladet. Akta så inte trät spricker bara om du knackar ner det på tången. Ska du limma med t ex tvåkomponentslim går det bra med lite glapp - hellre det än att trät spricker.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #11 skrivet: 10 jan-17 kl 22:51 »
Överger kanske tanken att göra knivbladet av en fil redan nu.
Var hittar jag ett gott sortiment av lämpligt knivstål till "bästa" priser?

Tänkte lite mer på härdningsbiten, kan man göra en liten ässja med värmetåligt tegel och driva den med gasol?
Några byggideér?

Har börjat röja i verkstan lite och ska till att samla ihop verktyg för att försöka få till en fungerande layout.
Har väldigt begränsat med utrymme då jag redan har en komplett ljustillverkning där, så det kan bli problem utan att störa den....
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #12 skrivet: 11 jan-17 kl 11:13 »
Blanda ljustillverkning och smide. Vet inte om det är sooooooo lyckat. Jag vet hur en större mängd stearin bär sig åt när den börja brinna. Inte långt från dynamit.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #13 skrivet: 11 jan-17 kl 15:35 »
Själva "smidesbiten" blir utanför verkstan så det är ingen fara.
Endast "icke varma" moment blir inne i verkstan.
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Knivsmide/tillverkning.
« Svar #14 skrivet: 21 feb-17 kl 16:10 »
En kort kniv kan vara bra att börja med, det blir ju mindre blad att forma, slipa och polera då.

Har du en grill du inte är rädd om kan du tvångsmata den med luft genom ett metallrör från en hårtork eller luftmadrasspump. Då brinner grillkolet varmt (och snabbt) nog för smide.

Slöjddetaljer säljer knivstål i halvmeterslängder. De är väl inte jättebilliga men det är en lagom längd att jobba med. Då värmer du och smider ena änden och väntar så länge som möjligt innan du kapar av så slipper du hålla med tång en stund iallafall. Då slipper du hålla på med en tång som kanske inte har jättebra grepp och det blir lite enklare och lite roligare att smida.
Du borde förresten kunna härda också innan du kapar av... Om du har bladet närmast halvmeterlängdens ände och tången (stick- eller full, inte knipa åt-verktyget alltså) innanför så borde det väl funka.

Vinkelslip kan sätta eld på saker men det har du säkert redan koll på. Bäst utomhus men där han man ju sällan skruvstäd.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser