Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sammla regnvatten  (läst 9728 gånger)

Åsa Rindfalk

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
SV: Sammla regnvatten
« Svar #20 skrivet: 05 sep-17 kl 15:10 »
Beroende på vad du ska använda vattnet till...Till att bevattna/vattna djur är det bättre med plasttunnor med lock - en enda död mus eller fågel som drunknar i vattnet förstör hela vattenreservoaren och det är inte lätt att rengöra grejer av betong.
Ska du själv dricka vattnet så krävs det för hygienens skull material som är godkända att ha livsmedel i och någon slags filtrering, det brukar bli en hel del skräp i regnvatten.
Ska du bada/tvätta i vattnet så är plast bättre än betong och trä - vatten som står öppet i solen i tex en pool får snabbt ansenliga mängder av slick och annat snabbväxande grönt.

Hur länge håller sig vatten i en ren tunna med lock? Då det verkar bli sämre med grundvatten är jag inne på att samla för vatten till mina växter ute och inne samt att ge mina djur som dricksvatten. Om det står utan lock vågar jag använda det till mina växter och odlingar?
Med vänlig hälsning Åsa

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sammla regnvatten
« Svar #21 skrivet: 05 sep-17 kl 18:37 »
Regnvatten/ytvatten som det säkert finns en del sporer mm i håller sig inte särskilt länge innan det börjar lukta unket eller det börjar växa alger i det. Speciellt inte om det utsätts för ljus och/eller värme.
Men unket eller "beväxt" vatten kan utan vidare användas för bevattning.

Sterilt vatten, t ex från en djupborrad brunn eller vissa kommunala vattenverk, verkar gå att förvara hur länge som helst.

Ett tips är att ha vattentunnorna på så mörkt och svalt ställe som möjligt, gärna på norrsidan av byggnader.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Sammla regnvatten
« Svar #22 skrivet: 06 sep-17 kl 17:29 »
Regnvatten kan användas till diverse hushållsändamål om det samlas in noggrant.

Regnvatten är bra till te eftersom det är mjukt. Vatten från en bättre grävd brunn är dock ungefär lika bra.

Insamling av regnvatten är ett alternativ till att köpa dyra filter till kalkhaltigt brunnsvatten. Funkar bra i t.ex. kaffebryggare.

Rent regnvatten som förvaras mörkt och svalt håller sig länge, typ ett halvår eller mer, enligt min erfarenhet.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Sammla regnvatten
« Svar #23 skrivet: 06 sep-17 kl 20:48 »
Nä jag vill inte skrämmas, men som vanligt finns dte en del att fundera på. Vatten som stått  kan innehålla en del  smittor bland annat legionärssjukan, som man kan få när man duschar. Därför ska vattnet förvaras så svalt son möjligt, och när det värms , värmas till mer än 60 grader
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sammla regnvatten
« Svar #24 skrivet: 06 sep-17 kl 21:13 »
Nä jag vill inte skrämmas, men som vanligt finns dte en del att fundera på. Vatten som stått  kan innehålla en del  smittor bland annat legionärssjukan, som man kan få när man duschar. Därför ska vattnet förvaras så svalt son möjligt, och när det värms , värmas till mer än 60 grader
Legionella kan inte komma med regnet och även om man skulle få med bakterier från taket eller var man nu samlar regnvattnet så kan inte bakterierna föröka sig i temperaturer under 20-25 grader. Sedan dör bakterierna redan vid 50 grader, även om det tar en stund. Så jag tror inte just legionella är största risken vid regnvattensamling, om man har ett bra byggt system. Men i allra värsta fall kan man ha lite bakteriedödande natriumhypoklorit i vattnet.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Sammla regnvatten
« Svar #25 skrivet: 06 sep-17 kl 21:43 »
Jag använder IBC-tankar. Det är smidigt. Hittas på blocket, flyttas lätt med handkraft när de är tomma, har färdig anslutning med kran för avtappning. Inte betong förstås men kanske ett fungerande alternativ?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Sammla regnvatten
« Svar #26 skrivet: 07 sep-17 kl 07:25 »
Jag använder IBC-tankar. Det är smidigt. Hittas på blocket, flyttas lätt med handkraft när de är tomma, har färdig anslutning med kran för avtappning. Inte betong förstås men kanske ett fungerande alternativ?
Har funderingar på dylika plasttankar men farhågor kring att det blir alger och svartmögel etc inne i dom. Går de att rengöra mekaniskt och/eller kemiskt?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Sammla regnvatten
« Svar #27 skrivet: 07 sep-17 kl 08:06 »
Visst går de att rengöra, de är gjorda av polyeten (samma material som en hel del plastbyttor är gjorda av, och de diskar man ju ur). De används dessutom bl a till rätt starka kemikalier så nog tål de rengöringsmedel.

Används ofta till dricksvatten åt betesdjur. Visst blir det alger i dem om de står i solen, men det går att motverka. Jag har haft fisk i en sådan tank och visst blev det alger, men fisken levde gott.

Om jag tänker på ungarnas pool som står i solen (och i det fallet är solen en förutsättning för verksamheten) så har jag testat lite. Inga kemikalier alls så blir det alger rätt fort, inga farliga men ungarna ser inget när de simmar under ytan. Det behövs dock bara lite klor för att hålla algerna stången om man ställer ett fotbad som ungarna måste gå igenom samt att man förklarar vikten av att inte kissa i poolen. Det svagt klorerade vattnet går bra att vattna med. I alla fall har inga växter dött här.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser