Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mjölkar ni?  (läst 2697 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Hur mjölkar ni?
« skrivet: 13 dec-16 kl 13:01 »
Ni som bara har några få getter och mjölkar dem (för ni finns väl?), handmjölkar ni bara? Finns det något tips och knep att använda utan att köpa dyr mjölkutrustning för stora summor men som underlättar mjölkningen? Hörde om någon som använde manuell bröstmjölkspump. Är det någon här som testat och kan berätta hur det fungerar.

Skulle vara intressant att höra hur många getter ni mjölkar och på vilket sätt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur mjölkar ni?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-16 kl 14:37 »
Det fungera, med problem! Dvs det kan bli mera instabil ostmassa

macker

  • Moderator
  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hur mjölkar ni?
« Svar #2 skrivet: 13 dec-16 kl 18:04 »
http://www.oviexsweden.com/product-page/930ec1b1-d145-4928-7ad9-502d14ce53f6

en sån här hade jag haft lust att prova...någon som har ?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hur mjölkar ni?
« Svar #3 skrivet: 13 dec-16 kl 18:15 »
Det går utmärkt att göra det för hand om det bara är några få, tror inte det finns någon maskin som kan göra det snabbare om man räknar in disk.
Det tar ett tag innan man lära sig göra det snabbt och utan att överanstränga fingrar.
Den sista jag sina tog bara några minuter från att jag kom in i stallet tills jag var färdig, men hon var väldigt lättmjölkad.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Hur mjölkar ni?
« Svar #4 skrivet: 15 dec-16 kl 07:28 »
Jag fick lära mig nu i höstas att mjölka, och efter vissa inkörningsproblem (lära sig tekniken och få lite muskler i fingrarna 😀) gick det fortare och fortare. Jag tror inte att det lönar sig tidsmässigt med en mjölkmaskin om det bara gäller ett par getter, det lär ta tid att rengöra alla delar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur mjölkar ni?
« Svar #5 skrivet: 20 dec-16 kl 14:26 »
Uppåt en 4-5 getter brukar en person med full funktionalitet i händerna klara av att mjölka för hand.
Maskin för spannmjölkning behöver inte vara dyr om en köper begagnat, men det tar ungefär 20 minuter efter varje mjölkning att diska hela rasket ordentligt, och frågan är om det lönar sig tidsmässigt för den som inte har så många getter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur mjölkar ni?
« Svar #6 skrivet: 10 jan-17 kl 12:06 »
En anordning som verkligen underlättar mjölkningen är ett stadigt bord på lagom höjd för dina händer, på vilket geten kan förmås att hoppa upp.  Ge henne godis där, och ha en lätthanterlig och stadig grind eller dörr där du kan hindra icke uppropade från att komma in.  Getter lär sig sådant snabbt.

  Och ordna om möjligt för diskning och tillvaratagande av mjölken innan du har fulla juver att tömma.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 6 användare
xaelanar, kincop, Palle500, beekeepern, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser